4 methoden om millennials te behouden

Millennials hebben geen rare fratsen nodig om te blijven, wel tevredenheid. Hoe creeer en behoud je die?

Het thema van de Leadership in Finance Summit – 'Cut the crap' – is wel aan spreker, auteur en psycholoog Martin Appelo besteed.  Zo rekende hij met co-schrijver Arvid Buit in het boek ‘Red de Alfawolf’ al eens af met het voortdurend en alleen maar verheerlijken van soft skills bij leiders. ‘De alertheid van de alfawolf is onmisbaar bij goed leiderschap’, aldus hun conclusie.

De GZ-psycholoog neemt woensdag in DeFabrique de behandeling door het bedrijfsleven van millennials op de korrel. Want die vindt hij maar raar. “Er heerst onder werkgevers het idee dat millennials een heel unieke groep vormen, alsof ze vanuit het heelal op aarde zijn gezet. En dat ze dus ook op een heel unieke manier moeten worden behandeld, moeten worden benaderd. Dat is het idee achter al die pingpongtafels, sapcentrifuges en chillplekken die je tegenwoordig overal in bedrijven ziet opduiken. Voor millennials wordt zelfs de strategie aangepast.”

Babyboomers

Dus vroeg Appelo zich af of het hier om emotie gaat of dat die millennial-gekte op wetenschappelijke feiten is gebaseerd. “Er blijken zo’n twintig studies te bestaan waarbij de babyboomers van na de oorlog, de generatie X van de jaren ’60 tot ’80 en de millennials met elkaar zijn vergeleken. En wat blijkt? Er zijn helemaal geen structurele verschillen, het gaat niet om ‘die heel anders denkende en handelende generatie’. De verschillen zijn niet generatie-, maar levensfase-gerelateerd. Als mensen nog jong en ongebonden zijn, met weinig financiële verplichtingen te maken hebben, zie je in elke generatie idealisme en de hang naar vrijheid. In die levensfase wordt ongebondenheid gekoesterd. Nu, straks en toen.”

Vastigheid is in die fase, kort na het afstuderen, totaal geen item. “Niet qua baan, niet qua relatie”, aldus Martin Appelo. “Dat komt pas later, als mensen trouwen, kinderen krijgen, een hypotheek afsluiten. Dan zie je dat die behoefte aan zekerheid opeens enorm groeit. Heel duidelijk ging het zo met de babyboomers, kort na de oorlog geboren. Als de millennial straks aan een gezin begint, wil hij opeens ook een vaste aanstelling, dat eigen huis. Dus ik roep op om te stoppen met al die rare fratsen, speciaal op millennials gericht! Weg met de pingpongtafel, behandel personeel van alle generaties goed en leg niet alleen de groep mensen die tussen 1981 en 1999 is geboren in de watten.”

Geen flipperkast, wel 4 methoden

Want uiteindelijk haalt dat niets uit. Een pingpongtafel of flipperkast zorgt er echt niet voor dat die millennial je bedrijf net even wat langer trouw blijft. Hij of zij zal toch blijven reizen, voor klimaatmaatregelen pleiten, die hang naar vrijheid koesteren. Tot de volgende levensfase begint en vastigheid zijn intrede doet.

“Waar het wél om draait, zijn psychische methoden om tevredenheid te creëren en te behouden”, aldus Appelo. “Dat zijn er vier.”

1- Autonomie
“Maak van medewerkers regisseurs, zorg dat ze probleemeigenaren worden.”

2- Sociale steun
“Mensen moeten mét je praten, niet óver je. Vertrouwen in en van collega’s is belangrijk.”

3- Zinvolle dagbesteding
“Doe waar je goed in bent en zorg dat je daarin verder kunt groeien.”

4- Zingeving
“Wat en waarom doe je eigenlijk wat je doet. Wat is nou toch de missie en de visie van je baan?”

De boodschap van Martin Appelo is kristalhelder; het bedrijfsleven moet niet blindstaren op die ene generatie die zo heel anders zou zijn dan al die vorige, want dat is onzin. Waar het echt om gaat is de universele behoefte van mensen. Dus: Cut the crap!

Alle verhalen van de Leadership in Finance Summit 2019 voor u op een rij gezet.

Gerelateerde artikelen