Strategie en Ondernemerschap

artikel-thumbnail

03 augustus 2016

Cateraar Bob Hutten: In jonge, innovatieve bedrijven speelt geld niet de hoofdrol"

Bob Hutten, eigenaar van cateringbedrijf Hutten en oprichter van De Verspillingsfabriek in Veghel, houdt er een duidelijke visie op na: leef je leven en maak het verschil. "Ik geloof er heel erg in dat je in het leven van betekenis moet willen zijn," zo stelt de ambitieuze ondernemer en gastspreker op FM Dag. Alles wat het bedrijf Hutten levert, aan diensten en producten, leidt er volgens hem toe dat het iets teweegbrengt voor de ander.

artikel-thumbnail

21 juni 2016

Groeien, veranderen of stoppen: disruptie zet de CFO voor nieuwe uitdagingen

Disruptieve technologie. Disruptieve bedrijfsmodellen. Disruptieve concurrenten. Disruptie is opeens overal. De tendens in discussies is, dat de 'disruptors' gepositioneerd worden als degenen die de controle hebben, de rest is gedoemd te mislukken. Maar is dat wel zo? Zijn de 'disruptors' per definitie de winnaars, en de 'disrupted' de gedoodverfde verliezers? Wat als er voor beide kanten net zoveel bedreigingen zijn?

artikel-thumbnail

03 juni 2016

Professor Tjeu Blommaert: "Control in dynamische omgeving is je niet laten verrassen"

De singularity (ofwel singulariteit) kan in technologische zin worden omschreven als 'het tijdstip in de geschiedenis waarna de mens niet langer nodig zal zijn om computers en robots te programmeren en verbeteren'. De impact van de komst van dit tijdperk in 2035 zal enorm zijn voor bedrijven en (financieel) managers. Professor en hoogleraar bedrijfseconomie Tjeu Blommaert, co-auteur van het boek 'Management in Singularity', ziet vooral kansen.

artikel-thumbnail

01 juni 2016

CFO Day 2016: Lessen in Accelerate Learning

De laatste jaren stond de CFO Day in het teken van exponentiële veranderingen in de buitenwereld. Op deze editie van 2016 stond het thema 'accelerate learning' centraal, want middels leren kunnen organisaties zich steeds aanpassen aan die veranderende buitenwereld en de continuïteit van de organisatie waarborgen en nieuwe kansen benutten. De CFO heeft de rol de organisatie beheersbaar te maken en grote uitglijers te vermijden, maar hij/zij wil daarbij niet de creativiteit indammen. Dat is een lastig spanningsveld. Wat konden de CFO's leren van elkaar en uit andere disciplines, zoals de psychologie?

artikel-thumbnail

30 mei 2016

De waarde van aandacht

Als leider wil je resultaten behalen en groei creëren. Het liefst op de meest snelle en efficiënte manier. Je bepaalt de richting, gaat aan de slag en onderneemt actie bij een afwijking met de realiteit. Op weg naar het volgende plan, streef je van doel naar doel, van actie naar actie. Doordat je dit met elkaar doet, in teams en jijzelf, is de druk enorm. Je stuurt op presteren en legt de lat steeds hoger. Totdat je alleen nog bezig bent je hoofd boven water te houden in de dagelijkse storm en je vergeet om na te gaan hoe het met jullie gaat. Met jezelf en je omgeving.

artikel-thumbnail

27 mei 2016

Van lineair naar exponentieel (financieel) management

"Lineair denken in een niet lineaire wereld is zinloos!" Dat is de zin die er voor Rowan Gibson, wereldwijde innovatie leider en auteur van vele bestsellers op het gebied van innovatie, zoals 'The four lenses of Innovation', uitspringt in het nieuwe boek Management in Singularity van Prof. dr. Tjeu Blommaert en mijzelf. In het boek doen we een oproep voor actie en geven we food for thought omdat exponentiële technologische ontwikkelingen ons in een hoog tempo naar Singularity leiden.

artikel-thumbnail

11 mei 2016

Oud-CEO Layar: "Qua cultuur zit Nederland dicht bij de organisatievormen van de toekomst"

De start-upcultuur wordt vaak bejubeld. Een cultuur die wordt geassocieerd met woorden als innovatie, flexibiliteit en wendbaarheid. Willen grote bedrijven in de steeds sneller veranderende wereld overleven dan, zo luidt de onheilspellende boodschap, dan moeten ze de start-upcultuur omarmen. Quintin Schevernels, auteur van Suits & Hoodies, bekijkt de hype rond start-ups met gemengde gevoelens. Populariteit kan volgens hem gemakzuchtig maken. "Een start-up runnen is topsport"

artikel-thumbnail

15 april 2016

Grant Thornton: Angst voor Brexit drukt optimisme Europese bedrijven

Nieuw onderzoek van Grant Thorntons International Business Report (IBR), een driemaandelijks wereldwijd bedrijfsonderzoek onder meer dan 2.500 bedrijven in 36 landen, wijst uit dat het optimisme van Europese ondernemingen sterk is gedaald in het eerste kwartaal van 2016, terwijl het referendum van het Verenigd Koninkrijk over het EU-lidmaatschap nadert. Het bedrijfsoptimisme is wereldwijd gezakt naar het laagste punt in de afgelopen drie jaar. De meeste regio's rapporteren een afname van het vertrouwen.

artikel-thumbnail

06 april 2016

De data-journey van FD Mediagroep

Anderhalf jaar geleden heeft de FD Mediagroep besloten heel concreet met 'data als grondstof voor de business' aan de slag te gaan. BI-Manager Matthijs Tetteroo heeft een sleutelrol in het ontwikkelen van deze nieuwe capability voor de media-onderneming. Onderdeel van de journey tot dusver was onder meer de uitvoering van een data-experiment in samenwerking met TriFinance: namelijk het ontwikkelen van een proof of concept van een recommendation engine voor FD.nl en andere sites van de FD Mediagroep.

artikel-thumbnail

24 maart 2016

Data-analyse bij WTC/Vliegtickets.nl: "We weten alles van onze klanten"

Online reisorganisatie Otravo (Online Travel Organisation), moederbedrijf van o.a. de merken WTC.nl en Vliegtickets.nl, is ontstaan uit het samengaan van twee succesvolle reisondernemingen in 2014. Dagelijks bezoeken meer dan 100.000 mensen de sites en al meer dan drie miljoen mensen zijn via Otravo op reis gegaan. Dat levert een hoop data-informatie op waar het klant-obsessieve reisbureau wel mee uit de voeten kan.

artikel-thumbnail

18 maart 2016

Buy-Out Managers aan zet

In Nederland zijn op dit moment veel bedrijven rijp voor een overname door het management. Bijna de helft van de mkb-ondernemers in Nederland wil zijn bedrijf wel verkopen als er een goed bod voorbijkomt, zo blijkt uit de Bedrijfsovername Monitor van onderzoeksbureau SAMR. Daarnaast zetten veel grote bedrijven, zoals Philips, Unilever en AkzoNobel onderdelen in de etalage die niet tot hun core business horen. Er liggen dan ook veel mogelijkheden voor buy-outmanagers.

artikel-thumbnail

11 februari 2016

Wouter de Bie, Big Data Architect bij Spotify: "Muziekstreaming is een continue zoektocht"

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify heeft in korte tijd de muziekindustrie compleet omgegooid. Wouter de Bie, Big Data Architect bij het bedrijf, deelt zijn unieke ervaringen in experimenteren met data en hij geeft de nodige tips & tricks voor het zo snel mogelijk benutten van het potentieel van data, ook als dat geen core competentie is. Gek genoeg was dat het bij Spotify eerst ook niet. "We zijn van gut-driven naar data first gegaan."

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24