Strategie en Ondernemerschap

artikel-thumbnail

14 december 2016

Uitdagingen van usage based businessmodellen

Een jaar geleden kondigde Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland, het einde van het bezit aan. "In het kielzog van de digitale transformatie zullen bedrijven alleen maar meer 'als een dienst' gaan aanbieden aan hun klanten die daar om vragen. Maar bedrijven zijn zelf ook steeds minder geïnteresseerd in het bezit van apparatuur, net als fabrikanten", stelt Toutant. Daarmee komen we aan bij dé vraag die volgend jaar gaat spelen: "Wie neemt de rol van eigenaar op zich van het product?"

artikel-thumbnail

14 november 2016

Profeten die een muur willen bouwen

Dit weekend las ik een artikel in een Nederlandse krant waarin een topman eerst vertelde hoe hij hard aan het saneren is (lees mensen ontslaan) om zijn bedrijf het digitale tijdperk in te loodsen en waarde te creëren voor zijn private equity eigenaar. Om in het tweede deel van zijn interview weer te geven hoe verrast hij was dat het Nederland van voor zijn vertrek naar de US (hij is teruggekeerd om de transformatie van de organisatie te leiden) niet meer te herkennen is. Voor hij vertrok zag hij een open en tolerante samenleving, nu een gesloten en 'narrow minded one'. Hij begreep niet hoe dit kwam. Wellicht dat hij het eerste deel van zijn interview nog een keer terug moet lezen.

artikel-thumbnail

12 september 2016

Businessinnovatie doe je outside-in

Businessinnovatie is nodig om concurrerend te blijven in veranderende en steeds complexere marktomstandigheden. Voor de meeste bedrijven is dat geen gemakkelijke opgave. De bronnen van succes uit het verleden, en alles wat daar in de loop der jaren omheen is georganiseerd, vormen belangrijke dwarsliggers. Outside-in denken en handelen is dan belangrijk om niet in dezelfde groef te blijven hangen. Het valt te leren en het is meer dan de moeite waard, want wie wil nu bedrijven als Nokia, Blackberry, Hanjin of Kodak achterna?

artikel-thumbnail

08 september 2016

Erwin Witteveen, schrijver Nooit Af: "Finance heeft nieuwe meetinstrumenten nodig"

Journalist Erwin Witteveen windt er geen doekjes om in zijn nieuwste boek Nooit Af, een co-productie met Martijn Aslander, interpreteert hij de immense veranderingen die onze digitaliserende wereld op ons (zakelijke) leven heeft. De wereld was al heel complex en ze wordt elke dag ingewikkelder, schrijven ze, en dan zijn er twee mogelijkheden: je moet beter je best doen om het wél te begrijpen, of je moet het minder ingewikkeld maken.

artikel-thumbnail

18 augustus 2016

Is huwelijk tussen banken en fintechs door PSD2 wel gebouwd op voldoende vertrouwen?

Banken hebben het moeilijk in deze moderne tijd vanwege nieuwe, snelle, flexibele spelers op de betaalmarkt, genaamd fintechs. In plaats van direct te concurreren met deze financiële startups, besluiten banken juist eerder de samenwerking op te zoeken met deze vernieuwende spelers op de markt. Het coöpereren met of kopen van een startup biedt namelijk vaak de snelste weg naar innovatie in het betaallandschap, of het nu gaat om het aanbieden van betalingen, de blockchain of leningen. Hoe ziet de perfecte samenwerking tussen deze twee partijen eruit, nu de Europese regelgeving (PSD2) banken dwingt om meer samen te werken met derde partijen?

artikel-thumbnail

03 augustus 2016

Cateraar Bob Hutten: In jonge, innovatieve bedrijven speelt geld niet de hoofdrol"

Bob Hutten, eigenaar van cateringbedrijf Hutten en oprichter van De Verspillingsfabriek in Veghel, houdt er een duidelijke visie op na: leef je leven en maak het verschil. "Ik geloof er heel erg in dat je in het leven van betekenis moet willen zijn," zo stelt de ambitieuze ondernemer en gastspreker op FM Dag. Alles wat het bedrijf Hutten levert, aan diensten en producten, leidt er volgens hem toe dat het iets teweegbrengt voor de ander.

artikel-thumbnail

21 juni 2016

Groeien, veranderen of stoppen: disruptie zet de CFO voor nieuwe uitdagingen

Disruptieve technologie. Disruptieve bedrijfsmodellen. Disruptieve concurrenten. Disruptie is opeens overal. De tendens in discussies is, dat de 'disruptors' gepositioneerd worden als degenen die de controle hebben, de rest is gedoemd te mislukken. Maar is dat wel zo? Zijn de 'disruptors' per definitie de winnaars, en de 'disrupted' de gedoodverfde verliezers? Wat als er voor beide kanten net zoveel bedreigingen zijn?

artikel-thumbnail

03 juni 2016

Professor Tjeu Blommaert: "Control in dynamische omgeving is je niet laten verrassen"

De singularity (ofwel singulariteit) kan in technologische zin worden omschreven als 'het tijdstip in de geschiedenis waarna de mens niet langer nodig zal zijn om computers en robots te programmeren en verbeteren'. De impact van de komst van dit tijdperk in 2035 zal enorm zijn voor bedrijven en (financieel) managers. Professor en hoogleraar bedrijfseconomie Tjeu Blommaert, co-auteur van het boek 'Management in Singularity', ziet vooral kansen.

artikel-thumbnail

01 juni 2016

CFO Day 2016: Lessen in Accelerate Learning

De laatste jaren stond de CFO Day in het teken van exponentiële veranderingen in de buitenwereld. Op deze editie van 2016 stond het thema 'accelerate learning' centraal, want middels leren kunnen organisaties zich steeds aanpassen aan die veranderende buitenwereld en de continuïteit van de organisatie waarborgen en nieuwe kansen benutten. De CFO heeft de rol de organisatie beheersbaar te maken en grote uitglijers te vermijden, maar hij/zij wil daarbij niet de creativiteit indammen. Dat is een lastig spanningsveld. Wat konden de CFO's leren van elkaar en uit andere disciplines, zoals de psychologie?

artikel-thumbnail

30 mei 2016

De waarde van aandacht

Als leider wil je resultaten behalen en groei creëren. Het liefst op de meest snelle en efficiënte manier. Je bepaalt de richting, gaat aan de slag en onderneemt actie bij een afwijking met de realiteit. Op weg naar het volgende plan, streef je van doel naar doel, van actie naar actie. Doordat je dit met elkaar doet, in teams en jijzelf, is de druk enorm. Je stuurt op presteren en legt de lat steeds hoger. Totdat je alleen nog bezig bent je hoofd boven water te houden in de dagelijkse storm en je vergeet om na te gaan hoe het met jullie gaat. Met jezelf en je omgeving.

artikel-thumbnail

27 mei 2016

Van lineair naar exponentieel (financieel) management

"Lineair denken in een niet lineaire wereld is zinloos!" Dat is de zin die er voor Rowan Gibson, wereldwijde innovatie leider en auteur van vele bestsellers op het gebied van innovatie, zoals 'The four lenses of Innovation', uitspringt in het nieuwe boek Management in Singularity van Prof. dr. Tjeu Blommaert en mijzelf. In het boek doen we een oproep voor actie en geven we food for thought omdat exponentiële technologische ontwikkelingen ons in een hoog tempo naar Singularity leiden.

artikel-thumbnail

11 mei 2016

Oud-CEO Layar: "Qua cultuur zit Nederland dicht bij de organisatievormen van de toekomst"

De start-upcultuur wordt vaak bejubeld. Een cultuur die wordt geassocieerd met woorden als innovatie, flexibiliteit en wendbaarheid. Willen grote bedrijven in de steeds sneller veranderende wereld overleven dan, zo luidt de onheilspellende boodschap, dan moeten ze de start-upcultuur omarmen. Quintin Schevernels, auteur van Suits & Hoodies, bekijkt de hype rond start-ups met gemengde gevoelens. Populariteit kan volgens hem gemakzuchtig maken. "Een start-up runnen is topsport"

artikel-thumbnail

15 april 2016

Grant Thornton: Angst voor Brexit drukt optimisme Europese bedrijven

Nieuw onderzoek van Grant Thorntons International Business Report (IBR), een driemaandelijks wereldwijd bedrijfsonderzoek onder meer dan 2.500 bedrijven in 36 landen, wijst uit dat het optimisme van Europese ondernemingen sterk is gedaald in het eerste kwartaal van 2016, terwijl het referendum van het Verenigd Koninkrijk over het EU-lidmaatschap nadert. Het bedrijfsoptimisme is wereldwijd gezakt naar het laagste punt in de afgelopen drie jaar. De meeste regio's rapporteren een afname van het vertrouwen.

artikel-thumbnail

06 april 2016

De data-journey van FD Mediagroep

Anderhalf jaar geleden heeft de FD Mediagroep besloten heel concreet met 'data als grondstof voor de business' aan de slag te gaan. BI-Manager Matthijs Tetteroo heeft een sleutelrol in het ontwikkelen van deze nieuwe capability voor de media-onderneming. Onderdeel van de journey tot dusver was onder meer de uitvoering van een data-experiment in samenwerking met TriFinance: namelijk het ontwikkelen van een proof of concept van een recommendation engine voor FD.nl en andere sites van de FD Mediagroep.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24