Strategie en Ondernemerschap

artikel-thumbnail

09 januari 2017

5 tips voor bedrijfswaardering (hulp bij bepalen waarde en prijs)

Als u een bedrijf in de verkoop plaatst of juist gaat kopen, is het de belangrijkste vraag. Hoeveel is de onderneming waard? Of beter gezegd: hoeveel is de onderneming u waard? Het bepalen van de uiteindelijke (ver)koopprijs is een grotendeels subjectief onderhandelingsproces, maar dat betekent niet dat het een kwestie is van 'wat de gek ervoor geeft'. Integendeel, er zijn verschillende manieren om de waarde van een bedrijf te bepalen. Maar ook als de waarde van een bedrijf is bepaald wil dat nog niet zeggen dat dit ook de koop- of verkoopprijs vertegenwoordigd. Die kan om allerlei redenen afwijken van die bedrijfswaardering.

artikel-thumbnail

03 januari 2017

"Onzekerheid bedrijfsleven rond Brexit en verkiezing Trump afgenomen"

De top van het internationale bedrijfsleven is de afgelopen maanden positiever geworden over 2017. Uit het Grant Thorntons International Business Report (IBR), een kwartaalrapportage van accountants- en adviesbureau Grant Thornton onder 2.600 bedrijven in 37 economieën blijkt dat het zakelijk optimisme toeneemt door de aantrekkende economie, terwijl de onzekerheid rond zaken als de Brexit en de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten is afgenomen.

artikel-thumbnail

19 december 2016

Prof. dr. Jan Jonker: 3 stappen richting een duurzaam businessmodel

Veel bedrijven erkennen het belang of zelfs de noodzaak van een duurzaam businessmodel, maar we zitten nog vast in oude paradigma's, zoals groei en BNP (Bruto Nationaal Product). Willen we echt een circulaire economie dan moeten we dit denken volledig op zijn kop zetten. "Circulaire economie betekent dat je echt gaat denken in gesloten kringlopen, in een compleet andere manier van ontwerp en waardecreatie op basis van collectieve organisatiemodellen. Je moet die kringloop sluiten en dan kom je automatisch ook bij nieuwe verdienmodellen terecht."

artikel-thumbnail

14 december 2016

Uitdagingen van usage based businessmodellen

Een jaar geleden kondigde Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland, het einde van het bezit aan. "In het kielzog van de digitale transformatie zullen bedrijven alleen maar meer 'als een dienst' gaan aanbieden aan hun klanten die daar om vragen. Maar bedrijven zijn zelf ook steeds minder geïnteresseerd in het bezit van apparatuur, net als fabrikanten", stelt Toutant. Daarmee komen we aan bij dé vraag die volgend jaar gaat spelen: "Wie neemt de rol van eigenaar op zich van het product?"

artikel-thumbnail

14 november 2016

Profeten die een muur willen bouwen

Dit weekend las ik een artikel in een Nederlandse krant waarin een topman eerst vertelde hoe hij hard aan het saneren is (lees mensen ontslaan) om zijn bedrijf het digitale tijdperk in te loodsen en waarde te creëren voor zijn private equity eigenaar. Om in het tweede deel van zijn interview weer te geven hoe verrast hij was dat het Nederland van voor zijn vertrek naar de US (hij is teruggekeerd om de transformatie van de organisatie te leiden) niet meer te herkennen is. Voor hij vertrok zag hij een open en tolerante samenleving, nu een gesloten en 'narrow minded one'. Hij begreep niet hoe dit kwam. Wellicht dat hij het eerste deel van zijn interview nog een keer terug moet lezen.

artikel-thumbnail

12 september 2016

Businessinnovatie doe je outside-in

Businessinnovatie is nodig om concurrerend te blijven in veranderende en steeds complexere marktomstandigheden. Voor de meeste bedrijven is dat geen gemakkelijke opgave. De bronnen van succes uit het verleden, en alles wat daar in de loop der jaren omheen is georganiseerd, vormen belangrijke dwarsliggers. Outside-in denken en handelen is dan belangrijk om niet in dezelfde groef te blijven hangen. Het valt te leren en het is meer dan de moeite waard, want wie wil nu bedrijven als Nokia, Blackberry, Hanjin of Kodak achterna?

artikel-thumbnail

08 september 2016

Erwin Witteveen, schrijver Nooit Af: "Finance heeft nieuwe meetinstrumenten nodig"

Journalist Erwin Witteveen windt er geen doekjes om in zijn nieuwste boek Nooit Af, een co-productie met Martijn Aslander, interpreteert hij de immense veranderingen die onze digitaliserende wereld op ons (zakelijke) leven heeft. De wereld was al heel complex en ze wordt elke dag ingewikkelder, schrijven ze, en dan zijn er twee mogelijkheden: je moet beter je best doen om het wél te begrijpen, of je moet het minder ingewikkeld maken.

artikel-thumbnail

18 augustus 2016

Is huwelijk tussen banken en fintechs door PSD2 wel gebouwd op voldoende vertrouwen?

Banken hebben het moeilijk in deze moderne tijd vanwege nieuwe, snelle, flexibele spelers op de betaalmarkt, genaamd fintechs. In plaats van direct te concurreren met deze financiële startups, besluiten banken juist eerder de samenwerking op te zoeken met deze vernieuwende spelers op de markt. Het coöpereren met of kopen van een startup biedt namelijk vaak de snelste weg naar innovatie in het betaallandschap, of het nu gaat om het aanbieden van betalingen, de blockchain of leningen. Hoe ziet de perfecte samenwerking tussen deze twee partijen eruit, nu de Europese regelgeving (PSD2) banken dwingt om meer samen te werken met derde partijen?

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24