Strategie en Ondernemerschap

artikel-thumbnail

28 februari 2006

Jan Vis: Waarderen in een inflatoire wereld: Heeft geld altijd waarde?

Inflatie leidt over het algemeen tot prijsstijgingen. Voor ondernemingen is het gevolg dat bij gelijkblijvende afzet toch sprake is van het groeien van de omzet. De geldstroom zwelt op. Over het algemeen zorgen stijgende geldstromen voor het toenemen van de waarde van een bedrijf. Is deze conclusie ook geldig wanneer er sprake is van inflatoire groei? En wat zijn de praktische complicaties die ontstaan door het fenomeen inflatie?

artikel-thumbnail

23 februari 2006

Column: Angst en hebzucht

Een beetje een onbehoorlijke vraag: hoeveel verdient u per deal? Genoeg om een Rolls Royce of een Bentley van te rijden? Als hoofdredacteur van het geheel vernieuwde Fusie & Overname onder de vlag van CxO Media was ik te gast bij de awardshow van onze Engelse tegenhanger, Acquisitions Monthly. In hartje Londen reden de Bentleys en Rolls Royces af en aan. Ze misstonden niet, zeker niet in Park Lane, waar exclusieve auto's zoals Porsche en Aston Martin in de etalages staan te glimmen. Hoe komen die dealmakers in Londen aan al dat geld om dergelijke auto's te financieren?

artikel-thumbnail

27 december 2005

Hans Robben, CEO GetNV: 'Een bedrijf moet nou eenmaal snel groeien'

Een beursgang, overnames en een eigen bedrijf. Eigenlijk is niets meer vreemd voor Hans Robben. Daarom hield hij 5 jaar geleden het bedrijfsleven voor gezien en trok met zijn boot de wijde wereld in. Twee jaar lang zeilde hij over de wereldzeeën, totdat hij drie jaar geleden voet aan wal zette op Curaçao. Het beviel hem er wel en al gauw besloot Robben weer een bedrijf op te zetten. Vanuit Curaçao runt hij inmiddels 6 bedrijven, voornamelijk via internet.

artikel-thumbnail

12 december 2005

M&A Awards 2005 Foto's

Pakweg tweehonderd genodigden woonden op 7 december in Noordwijkerhout de Dag van de Overname bij. Vlinderstrikjes in alle soorten, maten en kleuren en bijpassende smokings gaven de tot in de puntjes verzorgde awardshow een bijzonder tintje. Tijdens de feestelijke bijeenkomst werden acht prijswinnaars bekend gemaakt. Onder hen klinkende namen zoals Jan Aalberts van Aalberts Industries, Rijkman Groenink van ABN AMRO, Olaf van der Donk van Allen & Overy, Marc Staal van ABN AMRO Capital en Peter van Mierlo van PricewaterhouseCoopers. Hieronder treft u een foto-impressie.

artikel-thumbnail

23 september 2005

Vliegende start Betuweroute

"Uitgangspunt blijft voor mij dat de Betuweroute op 1 januari 2007 een vliegende start moet hebben". Dat schreef minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat op 30 juni jl. aan de Tweede Kamer. Ook het Rotterdamse en Amsterdamse havenbedrijf, ProRail en TowRail hebben dat vertrekpunt in hun exploitatievoorstel verdisconteerd. De conclusie dat een directe en volwaardige benutting van de Betuweroute mogelijk is waardoor een - op termijn - kostendekkende exploitatie ontstaat, is in het licht van recente discussies daarover opmerkelijk.

artikel-thumbnail

12 mei 2005

Chief Project Officer, de redding voor CEO en CFO

Omzetversneller, kostenbewaker, risicomanager Organisaties die over een langere periode 20 procent of meer van hun totale jaarlijkse geldstroom in projecten hebben zitten, hebben baat bij invoering van Chief Project Officer-model. Dit om te zorgen dat het geïnvesteerde vermogen efficiënt wordt besteed, dat het voldoende rendement oplevert en dat de risico's die projecten met zich meebrengen adequaat worden gemanaged. En, niet in de laatste plaats, om teambuilding te bevorderen.

artikel-thumbnail

08 maart 2005

Arman Margosyan, Organon: 'Alles draait om de waardelekkage'

In drie jaar tijd behaalde Arman Margosyan een inkoopvoordeel van tussen drie en acht procent bij Organon. Een oninteressante grootheid vindt hij. Het gaat er namelijk om welk voordeel hij níet heeft behaald. De komende jaren gaat hij proberen dat te veranderen. Met uiteindelijk maar één doel: invloed uitoefenen op de besluitvorming van de organisatie om zo voordeel te behalen voor de aandeelhouders. Margosyan is genomineerd voor CPO of the Year 2005.

artikel-thumbnail

23 februari 2005

Bauke Zeinstra van Telfort: 'Op een slimme, innovatieve manier ondernemen'

Reductie van inkoopkosten is op meerdere manieren te realiseren. Contracten afsluiten met de goedkoopste leverancier is vaak niet de beste oplossing. Telfort kiest voor minder gebruikelijke oplossingen. Partnering speelt hierbij een belangrijke rol. In enkele gevallen gaat Telfort over tot outsourcing. Bauke Zeinstra gaat gedurfde mogelijkheden niet uit de weg. Zeinstra is genomineerd voor CPO of the Year 2005.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24