Strategie en Ondernemerschap

artikel-thumbnail

22 augustus 2013

CFO's in de schoolbanken 'Fusies bestaan niet'

"Van de M&A's brengt 70 procent niet het succes dat ooit bedoeld was", aldus Floris Croon. De medeoprichter van Boer & Croon durft de spiegel wel aan. "Terugkijkend vind ik toch dat er vaak in een tunnelvisie gedacht wordt: Als we dit doen, worden we een wereldspeler. Dan moet je stevig in je schoenen staan om op de rem te durven trappen." Cees van Rijn, voormalig CFO van Nutreco: "Juist bij deal fever is het de taak van de CFO om te zeggen: Tot hier en niet verder."

artikel-thumbnail

13 augustus 2013

Inkoopprocessen optimaliseren; een inspirerende en leerzame reis

De optimalisatie van inkoopprocessen met behulp van e-procurement verloopt met grote regelmaat veel langzamer dan gewenst. Vervolgens blijven de baten uit en zijn de kosten veel hoger dan voorzien. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit artikel benoemt de valkuilen die je tegenkomt tijdens de implementatie. Gevolgd door een aanpak die voorkomt dat je hierin valt en ervoor zorgt dat de implementatie van e-procurement wel succesvol is. Het implementatie-traject is als een reis, deze moet vooral inspirerend en leerzaam zijn.

artikel-thumbnail

09 augustus 2013

Value Office: waardecreatie met minimale investeringen

Door de crisis worden de laatste tijd steeds meer strategische transformatieprogramma's aangekondigd met als doel structurele waardecreatie voor de organisatie. Nadat een organisatie veel tijd en moeite heeft gestoken in het bedenken en lanceren van de strategie, verdwijnen de strategieconsultants weer en staat het onderwerp weer op de agenda van het management. Maar wie beheert de business case van de strategie dan eigenlijk? Het Value Office-concept biedt oplossing.

artikel-thumbnail

08 augustus 2013

Het Dashboard van de BV Nederland - Augustus 2013

Nederland heeft een prachtige julimaand beleefd. Een heuse hittegolf - de eerste sinds 2006 - en de droogte records kunnen in de boeken worden bijgeschreven. Echter, waar de consument temperatuur technisch de zomer wel in de bol heeft, blijft de mening over de economie in mineur en de portemonnee gesloten. Daarentegen leeft de stemming onder producenten wel weer licht op. Welke bewegingen zien we deze maand op het Dashboard van de BV Nederland?

artikel-thumbnail

29 juli 2013

De 25 beste en slechtste Nederlandse overnames

De prestatie van Nederlandse overnames holt hard achteruit. Dat blijkt uit cijfers van Killian Mccarthy van de Universiteit van Groningen. Steeds meer overnames door Nederlandse bedrijven hebben een negatieve impact op de bedrijfsresultaten. Toch zijn er wel bedrijven die meerwaarde creëren. De overname van Games Factory door Value8 is één van de beste overnames sinds 1980. De overname van Deutsche Cargill-Mineral Oil door Petroplus International is de slechtste deal sinds 1980.

artikel-thumbnail

11 juli 2013

Praktische innovatie deel 2 - Drie fasen in het creatieve strategieproces

In CFO Magazine van januari-februari 2013 werd Jugaad Innovation van Navi Radjou, Jaideep Prabhu en Simone Ahuja besproken. Zij benadrukten praktische innovatie als aanvulling op het te gestructureerde westerse innovatieproces. In het verlengde hiervan geeft William Duggan in zijn boek Creative Strategy - A Guide for Innovation meer inzicht in de spreekwoordelijke creatieve 'vonk'. In dit artikel leert u in drie stappen een creatieve strategieproces te activeren.

artikel-thumbnail

04 juli 2013

Mag ik u introduceren? De self-directed customer

De rol van klanten wordt steeds belangrijker bij innovatie binnen de financiële branche. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 20 procent van de financiële instellingen de veranderende behoeften vanuit de klant als aanleiding ziet om te innoveren. Financiële instellingen die een aantrekkelijke propositie neerzetten op dit gebied, hebben een goede kans om hun marktaandeel te vergroten. Daarom zou ik u graag willen voorstellen aan uw allernieuwste klant: de self-directed customer.

artikel-thumbnail

25 juni 2013

Jan Bosman, ConQuaestor: 'Samenwerking in de waardeketen is topprioriteit CFO's'

Op 25 april van dit jaar kondigde consultancyorganisatie ConQuaestor aan toe te treden tot netwerk accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton International Ltd. Financieel Management sprak kort daarna met bestuursvoorzitter van ConQuaestor, Jan Bosman, over hoe hij met deze bundeling van krachten inspeelt op de veranderende behoeften van financieel bestuurders. Wat voor trends en ontwikkelingen ziet Bosman in de markt?

artikel-thumbnail

17 juni 2013

Concurreren op service: Maak fans van je klanten

Hoe kunnen bedrijven groeien in een markt waarin de koek niet groter wordt, maar alleen maar wordt herverdeeld? Vernon Hill, oprichter en CEO van de Commerce Bank in de VS en de Metro Bank in Engeland, geeft in 'Fans! Not Customers - How to Create Growth Companies in a No Growth World' op basis van zijn ervaringen zijn visie op deze problematiek. Hierbij is volgens hem een grote rol weggelegd voor de bedrijfscultuur van de onderneming.

artikel-thumbnail

11 juni 2013

Organisatiecultuur als katalysator voor verhoogde bedrijfsprestaties

Een positieve relatie tussen de waarde die een bedrijf creëert en hoe succesvol het bedrijf is, is een veelgehoorde suggestie. Om deze waarde te maximaliseren, investeren bedrijven in verschillende initiatieven om de efficiënte van hun bedrijfsproces te verbeteren. De praktijk leert ons echter dat het gerealiseerde resultaat vaak tegenvalt en niet leidt tot de gewenste waardemaximalisatie. Wat ligt hieraan ten grondslag?

artikel-thumbnail

05 juni 2013

Jaska de Bakker, CFO Royal HaskoningDHV: "Alle voordelen uit fusie halen, zowel aan omzet- als kostenkant"

Eind februari 2012 lieten DHV en Royal Haskoning weten de krachten te gaan bundelen. Door een fusie op basis van gelijkwaardigheid verdubbelde de slagkracht van beide organisaties en ontstond de nieuwe onderneming Royal HaskoningDHV, die wereldwijd tot de top 40 van de projectmanagement-, ingenieurs- en adviesbureaus behoort. "Onze focus ligt op de marge verbeteren en autonome groei."

artikel-thumbnail

31 mei 2013

10 tips voor meer veerkracht in uitdagende arbeidsmarkt

Het zijn roerige tijden op de Nederlandse arbeidsmarkt: jongeren komen moeilijker aan het werk, ouderen worden steeds sneller afgeschreven en de mismatch tussen vraag en aanbod wordt alleen maar groter. Om het tij te keren is een nieuwe kijk op inzetbaarheid onvermijdelijk, vindt Tempo-Team. Het belangrijkste is dat werkgevers en werknemers zich succesvol kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Tempo Team geeft 10 tips voor meer veerkracht.

artikel-thumbnail

29 mei 2013

Denk groot, begin klein: de basis voor succesvol implementeren van E-Procurement

Ondernemingen richten zich met name op commerciële activiteiten, waardoor inkoop niet altijd even hoog op de agenda staat. Maar juist in economisch zware tijden krijgt inkoop weer veel aandacht, zodat bedrijven grip krijgen op de uitgaven en marges. Hoe kunnen zij inkoopprocessen optimaliseren en automatiseren? Denk hierbij groot, maar begin klein en groei gecontroleerd. Daarnaast is het advies om inkoop permanent op de bedrijfsagenda te hebben staan, ook in economisch betere tijden.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24