artikel-thumbnail

09 oktober 2014

Ranglijst meest waardevolle wereldwijde merken breekt alle records

Merken Apple en Google als eerste meer dan 100 miljard dollar waard; totale merkwaarde van 's werelds 100 meest waardevolle merken voor het eerst meer dan 1,6 biljoen dollar; merk Philips voor het eerst in zijn historie meer dan 10 miljard dollar waard; een nieuw merkmanagementtijdperk is aangebroken; automerken domineren; Huawei onder de nieuwe binnenkomers en het eerste Chinese merk ooit in de lijst; Facebook grootste stijger ooit met groei in merkwaarde van 86 procent.

artikel-thumbnail

24 september 2014

Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen door talloze 'fintech startups'

Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door Google Bank, Apple Bank, Facebook Bank en talloze 'fintech startups'. Veel slimme ondernemers kijken verlekkerd naar de enorme winsten die banken nog steeds maken. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. De Uber van de banksector is nog niet opgestaan, maar lang zal dat niet meer duren.

artikel-thumbnail

18 september 2014

Meer overnames in het verschiet bij Vopak

Een continue focus op goede prestaties en investeringen in organische groei en overnames en overnamecompetenties zorgen ervoor dat Vopak al jaren de grootste speler is in de wereldwijde opslagmarkt voor energieproducten. In de overnamemarkt speelt Vopak een steeds actievere rol. De afgelopen 24 maanden heeft de onderneming in elf landen groeiprojecten gedaan, alleen al in de laatste drie maanden werden drie terminals gekocht. Toch is groei geen doel op zich, stelt Kees van Seventer, Global Commercial President van Vopak.

artikel-thumbnail

11 september 2014

Corporate Growth Summit 2014: Ruim 230 topondernemers en financiers delen knowhow over groei

Tijdens het Corporate Growth Summit op woensdag 10 september hebben ruim 230 bezoekers alle relevante trends en ontwikkelingen in Corporate Growth ontdekt. 16 panelleden uit de top van de Nederlandse economie verdeelden zich over meerdere interactieve panels en deelden hun kennis, ervaringen en visies. Welke sectoren bieden de meeste kansen? Welke strategieën werken het beste? Welke valkuilen wilt u vermijden?

artikel-thumbnail

21 augustus 2014

3 stappen om zakelijke risico's bij allianties te beperken

Samenwerken met andere organisaties is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar waar bij een fusie de ene na de ander specialist wordt ingevlogen, lijkt het wel of iedereen een alliantie kan vormen. Niets is echter minder waar: 50% van de huidige samenwerkingsverbanden mislukt, mede doordat samenwerkingsrisico's die leiden tot reputatieschade onderbelicht blijven bij het aangaan van de samenwerking. In dit artikel 3 maatregelen die u altijd moet treffen bij belangrijke allianties.

artikel-thumbnail

06 augustus 2014

Alexander Schellekens (VP Finance, DSM Food Specialties): 'Het draait allemaal om de implementatie'

De business helpen de juiste strategische keuzes te maken, zorgen voor een snelle implementatie, en de voortgang nauwlettend volgen. Dat is de taak van Alexander Schellekens, VP Finance bij DSM Food Specialties. Om deze kerntaak zo goed mogelijk uit te voeren heeft Schellekens de nodige wijzigingen in de finance organisatie doorgevoerd. Het team dat er nu zit is klaar om optimaal bij te dragen aan de missie van DSM Food Specialties om sneller te groeien dan de markt.

artikel-thumbnail

12 juni 2014

Bouwen aan een betere toekomst!

De wereld kampt met een huisvestingscrisis. Uit cijfers van de Verenigde Naties blijkt dat een miljard mensen in sloppen woont. De oprukkende verstedelijking maakt het probleem met de dag groter. Elke week komt er in de stedelijke gebieden een miljoen mensen bij. Velen van hen trekken uit bittere noodzaak naar de stad. Zonder geld en zonder werk komen zij in een van de vele sloppenwijken terecht. En als we niets doen, zal hun aantal over dertig jaar zijn gegroeid naar twee miljard.

artikel-thumbnail

03 juni 2014

Bespaar op uw factuurverwerking - E-invoicing?

In de wereld van factuurverwerking is de afgelopen jaren al veel veranderd en toch staan we nog maar aan het begin van de grote ommezwaai. Uit onderzoek 'E-Invoicing/E-Billing The Catalyst for AR/AP automation' van Billentis april 2013 blijkt dat verzenders van facturen gemakkelijk 6 euro kunnen besparen voor iedere verzonden factuur, terwijl voor de ontvangende partij de besparing al snel 5 euro kan zijn voor iedere ontvangen factuur. Waar wachten we op?

artikel-thumbnail

23 mei 2014

Sluit uw afdeling personeelszaken

Directies blijven bezig met hun personeel, terwijl het succes van hun bedrijf allang afhangt van de positie in het netwerk. Het gaat er niet om of je goed personeel hebt, maar om de goede leveranciers. De beste leveranciers zijn deskundiger, sneller, innovatiever, mondialer - daar kun je zelf nooit aan tippen. Mis je de connecties in je netwerk, dan kun je het schudden. Sluit de afdeling personeelszaken en investeer in het aantrekken van topleveranciers.

artikel-thumbnail

28 april 2014

Erik Swelheim, CFO KLM: Aandacht voor kostenbewustzijn en cash

KLM staat de komende jaren voor een grote vlootvernieuwing. Om te zorgen dat KLM financieel klaar is voor deze grote investeringen, wordt op dit moment Transform 2015 uitgevoerd. Erik Swelheim, CFO KLM: "Doel van het programma is om binnen drie jaar de balans van KLM te versterken door het terugdringen van de nettoschuldpositie met 700 miljoen euro, het verminderen van de kosten per eenheid met minimaal 1 procent per jaar en een operationele marge van boven de 5 procent."

artikel-thumbnail

17 april 2014

In gesprek met Oracle, Philips en Accenture: real time informatie stuurt transformatie

Naar aanleiding van het succesvolle Jaarcongres Finance Transformation van november 2013, nodigde community manager Kevin Mottard van de CFO Association drie hoofdrolspelers uit om gezamenlijk voort te borduren op digitale transformatie. Het werd een mooi gesprek met interessante inzichten van Fabienne van Booma (Vice President Finance South Europe bij Oracle Nederland), Marc Toebes (SVP & Global Finance Transformation Leader bij Philips) en Jules Smeets (Senior Manager bij Accenture).

artikel-thumbnail

19 maart 2014

De (bijna) ondergang en wederopstanding van LEGO

In 'Brick by Brick - How LEGO Rewrote the Rules of Innovation and Conquered the Global Toy Industry' bespreekt David Robertson (met Bill Breen) de (bijna) ondergang en wederopstanding van LEGO. De auteurs deden vijf jaar studie naar LEGO als bedrijf en de lessen die zij hieruit trekken, kunnen volgens hen ook bijdragen aan het succes van andere bedrijven. Er zijn in hun ogen een aantal principes die als leidraad voor het handelen en succes van LEGO kunnen dienen.

artikel-thumbnail

04 maart 2014

In 7 stappen personeelkosten beheersen

Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen.

artikel-thumbnail

28 februari 2014

Jeroen Huisman, Client Services Director Proxima: dappere CFO's gezocht

Snijden in kosten leidt vaak tot het afknijpen van leveranciers, terwijl dat ten koste gaat van de kwaliteit. Die val moet voorkomen worden en goede CFO's moderniseren daarom hun relaties met leveranciers en dienstverleners. Dat is de boodschap van Jeroen Huisman, Client Services Director bij het Britse bedrijf Proxima, dat de procurement van klanten doorlicht en verbetert. "Het vergt wat wel wat lef," aldus Huisman. "Je moet een dappere CFO zijn."

artikel-thumbnail

27 februari 2014

Paul Roehrig, Managing Director, Center for The Future of Work bij Cognizant: de introductie van Code Halo's

"Er zijn razendsnelle veranderingen gaande op het gebied van data en informatie," zegt Paul Roehrig, Managing Director van het Center for The Future of Work, denktank van de wereldwijde IT dienstverener Cognizant. Roehrig is de schrijver van een uitdagend boek waarin hij uitlegt hoe bedrijven in de nabije toekomst gebruik zullen (moeten gaan) maken van de informatie die er binnen organisaties, processen, producten én bij mensen aanwezig is. Hij noemt die informatie Code Halo's.

artikel-thumbnail

27 februari 2014

Richard van der Meer, CEO Nederland bij HSBC: focus is sleutel tot groei

"Het is gevaarlijk om als een bankier uitspraken te doen over wat bedrijven zouden moeten doen. Nederlandse CFO's zijn van wereldklasse en onze klanten en potentiële klanten kennen hun eigen bedrijf het beste," zegt Richard van der Meer, CEO in Nederland bij HSBC. Desalnietemin bevindt Van der Meer zich in een uitstekende positie om iets te zeggen over de uitdagingen waar Nederlandse CFO's mee te maken hebben en hen te vergelijken met hun internationale collega's. "Focus wanneer je je in opkomende economieën begeeft" is één van zijn waardevolle tips.

artikel-thumbnail

21 februari 2014

Engelhardt Robbe, CFO Nederlandse Spoorwegen: van buiten naar binnen kijken

De Nederlandse Spoorwegen is een bedrijf waar reputatie en klanttevredenheid misschien nog wel belangrijker is dan bij andere firma's. Als onderdeel van een interviewronde langs vooraanstaande Nederlandse CFO's en FD's sprak community manager Kevin Mottard van de CFO Association vrijdag met Engelhardt Robbe, die zijn drie decennia ervaring bij Shell nu inzet als CFO bij de NS. "In het verleden opereerden we mechanistisch, nu willen we steeds meer van buiten naar binnen kijken," aldus Robbe.

artikel-thumbnail

14 februari 2014

Het Dashboard van de BV Nederland - Januari 2014

Het lijkt erop dat Nederland een strenge winter bespaard zal blijven. En ook de economie lijkt voorzichtig op te warmen. De laatste maanden laten diverse indicatoren zien dat Nederland, zij het nog erg langzaam, op de goede terug is na het zware weer in de afgelopen jaren. Het producentenvertrouwen groeit en de consument is weer bereidt de portemonnee te trekken voor grote uitgaven. Helaas heeft 2013 wel een eind gemaakt aan een record aantal ondernemersdromen. Welke ontwikkelingen zien we deze maand terug op het Dashboard van de BV Nederland?

artikel-thumbnail

13 februari 2014

Pakketvervoer - 7 overwegingen voor juiste balans tussen kosten en toegevoegde waarde

Vrijwel alle bedrijven vervoeren pakketten, vaak binnen Nederland en niet zelden ook de hele wereld over. Sommige bedrijven hoeven alleen de jaarstukken te laten bezorgen, andere versturen samples naar winkels, marketingmateriaal naar mogelijke afnemers of vervangende onderdelen van installaties naar andere bedrijven. Retailers versturen dagelijks producten naar consumenten. In dit artikel 7 overwegingen om de juiste balans te vinden tussen kosten en toegevoegde waarde.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25