Strategie en Ondernemerschap

27 november 2013

Concurrentievermogen Nederlandse economie dreigt in zwaar weer te komen

Het onderzoeksinstituut INSCOPE - Research for Innovation van de Erasmus Universiteit Rotterdam voert jaarlijks de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor uit. Het onderzoek staat onder leiding van Prof.dr. Henk W. Volberda van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Hij stelt dat "Nederland dient te waken dat er geen technologisch gat gaat ontstaan met de vooruitgang in andere landen."

25 november 2013

Bloggers FM.nl over bereiken excellentie: 'Combinatie van passie, aanleg, en bloedende vingers'

In de complexe en snel veranderende wereld waarin we ons bevinden is goed niet langer goed genoeg. Organisaties die zich willen onderscheiden, zullen zich moeten focussen op activiteiten waarin zij kunnen excelleren. Het probleem is echter, zo lijkt het, dat Nederlandse organisaties hun vermogen om uitmuntende prestaties te leveren zijn kwijtgeraakt. Hoe krijgen we die dijkenbouwermentaliteit weer terug? Hoe kunnen Nederlandse organisaties weer écht floreren in de nieuwe wereld? Een discussie met het blogteam van FM.nl.

21 november 2013

Tips voor meer impact ICT-inkoop

Wat zijn de meest gebruikte ICT inkoop doelstellingen? Wat zijn de belangrijkste risico's met betrekking tot ICT inkoop? En zijn organisaties tevreden over de kwaliteit die ICT leveranciers leveren? Dit zijn enkele vragen die zijn onderzocht in het 'ICT inkoop onderzoek 2013' van Supply Value. Dit onderzoek werd uitgevoerd in zowel de publieke- als private sector. In dit artikel worden de belangrijkste bevindingen van het onderzoek gepresenteerd en worden vijf concrete aanbevelingen aangedragen hoe organisaties beter kunnen presteren op gebied van ICT inkoop.

08 november 2013

Inflexibel Nederlands investering- en beloningsklimaat remt economische groei

De huidige belonings- en investeringsmentaliteit in Nederlands houdt overheid, ondernemingen en werknemers in een ijzeren greep: bezuinigingen zijn noodzakelijk en budgetten en vaste lasten liggen muurvast waardoor er geen ruimte is voor flexibiliteit. Men moet er voor zorgen dat een groter deel van de middelen vloeibaar blijven, waardoor deze gemakkelijker kunnen worden aangewend voor nieuwe initiatieven.

07 november 2013

Het Dashboard van de BV Nederland - November 2013

De dagen worden langzaam korter, maar de Nederlandse economie bevindt zich allerminst in een winterslaap. Steeds meer indicatoren op het Dashboard van de BV Nederland staan op groen of lichtgroen. Hoewel de positieve ontwikkeling van augustus niet doorgetrokken kon worden naar september, lijkt Nederland wat betreft het werkloosheidcijfer over het dieptepunt heen te zijn. Consumentenbestedingen blijven achter, maar het vertrouwen bij de consument neemt stapsgewijs toe en ook de producent ziet de toekomstig weer positiever tegemoet. Welke cijfers zien we deze maand terug op het Dashboard van de BV Nederland?

31 oktober 2013

Mobiele Telefonie: 10 punten om rekening mee te houden bij afsluiten nieuw contract

Zo om de twee jaar nemen de meeste bedrijven hun mobiele telefoonabonnementen onder de loep. Meestal is de aanleiding dat de contractperiode bij de huidige provider is afgelopen. Na enig heen-en-weer mailen met de provider of dealer, rolt er een voorstel uit voor een verlenging van de abonnementsperiode met 24 maanden. De meeste bedrijven gaan in op het voorstel van enkele tienduizenden euro's. Op voorhand zitten maar weinig bedrijven te wachten op een wissel van mobiele provider, dus als er al een offerte bij een ander wordt aangevraagd, is dat veelal pro forma. Herkent u dit? 10 tips om het beter te doen.

28 oktober 2013

Eva Borstlap (Value Management KPN): 'Inkoop vanuit ondernemende grondhouding'

Financials zouden veel meer waarde kunnen halen uit inkoop, is de stelling van Eva Borstlap. Deze energieke jonge professional staat ruim een jaar aan het hoofd van de nieuwe afdeling 'Value Management' (onderdeel van Corporate Procurement) bij KPN die als doel heeft de waarde uit inkoopactiviteiten te maximaliseren. Ze deelt met veel genoegen haar belangrijkste geleerde lessen en ervaringen met vakgenoten.

25 oktober 2013

Zinvol strategisch samenwerken

Samenwerking tussen leverancier en afnemer laat zich vanuit verschillende modelperspectieven karakteriseren. Vanuit een volwassenheidsmodel, die je in groten getale op internet kunt vinden. Vanuit de Kraljic-matrices, zowel de klantvisie als de leveranciersvisie. Vanuit het 5-krachtenmodel van Porter, ook hier vanuit beide posities bekeken. En zo meer. Een groot scala staat ons ter beschikking. De wetenschap heeft zich buitengewoon productief getoond de afgelopen decennia.

08 oktober 2013

Het Dashboard van de BV Nederland - Oktober 2013

Na Prinsjesdag werd er in de Tweede Kamer druk onderhandeld over de invulling van het pakket aan bezuinigingsmaatregelen ter waarde van 6 miljard euro. Waar Kamerleden nog in discussie zijn met het kabinet lijken er langzaam wat lichtpuntjes aan het einde van de tunnel te ontstaan voor Nederland. De werkloosheid is in augustus voor het eerst in twee jaar gedaald en ook de economische vooruitzichten voor ons land lijken er wat positiever uit te zien. Welke ontwikkelingen zien we deze maand op het Dashboard van de BV Nederland?

04 oktober 2013

Prof. Dr. Jack van der Veen over supply chain management anno nu: 'Mensen vinden ketensamenwerking lastig'

Samenwerken in de keten met leveranciers en klanten. De voordelen zijn evident, dus waarom niet? Een gebrek aan wederzijds vertrouwen is een zeer belangrijke factor hierin, stelt Jack van der Veen, professor Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit. Wat moet er gebeuren om bedrijven succesvol te laten samenwerken in de toekomst? Van der Veen deelt zijn visie.

25 september 2013

Leasewagenpark verzekeren: kies de juiste vorm en bespaar!

Zo goed mogelijk voor de laagste prijs! Dat is vast ook uw verzekeringswens voor het leasewagenpark. Maar om dit te realiseren, moet u wel de juiste zaken op een rijtje zetten. En vervolgens de afwegingen maken die bij uw onderneming passen. In dit artikel leest u welke verzekeringsmogelijkheden er zijn, wat de inhoudelijke verschillen zijn, welke financiële voor- en nadelen uw keuze kan hebben en waar u zeker op moet letten. Met tips om te besparen.

24 september 2013

Aanpakken jeugdwerkloosheid: Participeren en investeren in masterclasses

Het kabinet heeft 50 miljoen euro extra ingezet om de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Er is in de persoon van Mirjam Sterk zelfs een ambassadeur benoemd die de problemen van maar vooral de oplossingen voor mbo-ers zal moeten oppakken. Het is te hopen dat dat beleid en die aandacht voor jeugdwerkloosheid - zoals die ook in de Miljoenennota en in het Sociaal Akkoord zijn vastgelegd - ook in de praktijk tot resultaat zullen leiden.

17 september 2013

Waardeketens brengen mensen in gesprek

Of ik een leuke invalshoek had op het thema van de najaarseditie van Tijdschrift Financieel Management: waardeketens. Deze vraag kreeg ik begin augustus van de redactie. Ik vroeg even bedenktijd omdat me 'die leuke invalshoek' niet meteen inviel. Vaak ligt het antwoord op een vraag te dichtbij om in één keer te zien. Je kijkt er over heen. Mijn invalshoek op waardeketens is natuurlijk de vraag in hoeverre ik waardeketens kan verbinden met mijn centrale thema: mensen in gesprek brengen over resultaat en relatie. En de bijdrage tot prestatieverbetering… En die link is er wel degelijk.

13 september 2013

DCF analyse: waarderen van succesvolle ondernemingen

"Price is what you pay, value is what you get", aldus Warren Buffet. In een periode van economische crisis is het van belang om te investeren in ondernemingen die zich onderscheiden van hun beursgenoteerde "peers" door meer groei en hogere returns. Hoe waarderen we die ondernemingen? Ligt het gebruik van multiples voor de hand? Of gaan multiples impliciet uit van assumpties die juist níet kenmerkend zijn voor die ondernemingen? Immers, die ondernemingen onderscheiden zich toch van hun peers?

10 september 2013

De noodzaak van een geloofwaardige sustainability strategy

In de afgelopen jaren heeft NPM Capital steeds meer aandacht gekregen voor de sustainability strategy van bestaande en nieuwe participaties. Het verduurzamen van de bedrijfsvoering verhoogt niet alleen de waarde van de onderneming, maar is een harde voorwaarde voor het voortbestaan van de business op de lange termijn. Omdat een investeerder echter altijd op afstand van de bedrijfsvoering staat en de risicobeheersing niet zelf in de hand heeft, staat of valt een duurzaamheidsstrategie met de overtuiging en het commitment van het topmanagement van de onderneming.

09 september 2013

Het Dashboard van de BV Nederland - September 2013

De zomervakantie is voorbij - Nederland keert terug naar werk en school. Dat de economie geen zomerreces heeft gehouden blijkt uit de kleine lichtpuntjes die verschillende indicatoren laten zien. Het consumenten- en producentenvertrouwen zitten in augustus duidelijk in de lift en ook de inflatie lijkt over het hoogste punt heen te zijn. Daarentegen blijven economen zich zorgen maken over de consumentenbestedingen. Welke ontwikkelingen zien we deze maand op het Dashboard van de BV Nederland?

04 september 2013

Ga in debat met Jan Kees de Jager tijdens gratis seminar 'The Future of Finance'

De financiële wereld is volop in beweging. Waar gaat het naar toe? Welke ontwikkelingen zijn echt belangrijk en wat betekent dat voor uw rol als financieel manager, CFO of controller? Diverse topsprekers uit de financiële wereld - waaronder voormalig minister van Financiën Jan Kees de Jager - werpen hun licht op deze vragen tijdens de Canon themadag #inbeeld | The Future of Finance op dinsdag 24 september.

02 september 2013

Investeren in leveranciersmanagement loont (inclusief 5 gouden tips)

Leveranciersgerelateerde kosten vormen een steeds groter onderdeel van de totale bedrijfskosten. Die trend is nog lang niet ten einde. De noodzaak om professioneler en effectiever in te kopen en uit te besteden neemt alleen maar toe. Hoe kunnen bedrijven dit het beste aanpakken? Daarover ging het recente executive dinner van de CFO Association in samenwerking met procurement service provider Proxima, over risk, innovatie, assurance en governance in grote organisaties die veel hebben uitbesteed.

27 augustus 2013

SEPA biedt banken nieuwe kansen

Aan de vooravond van de invoering van de Single Euro Payments Area (SEPA) wordt er nog hard gewerkt om op 1 februari 2014 op tijd klaar te zijn. Een stevige uitdaging voor banken, die te maken krijgen met organisatorische, systeemtechnische en technologische aanpassingen. Er moet flink worden geïnvesteerd om aan de vereisten van SEPA te voldoen, maar het biedt banken ook kansen om nieuwe klanten te werven, innovatieve producten te ontwikkelen en efficiënter te werken.

22 augustus 2013

CFO's in de schoolbanken 'Fusies bestaan niet'

"Van de M&A's brengt 70 procent niet het succes dat ooit bedoeld was", aldus Floris Croon. De medeoprichter van Boer & Croon durft de spiegel wel aan. "Terugkijkend vind ik toch dat er vaak in een tunnelvisie gedacht wordt: Als we dit doen, worden we een wereldspeler. Dan moet je stevig in je schoenen staan om op de rem te durven trappen." Cees van Rijn, voormalig CFO van Nutreco: "Juist bij deal fever is het de taak van de CFO om te zeggen: Tot hier en niet verder."

13 augustus 2013

Inkoopprocessen optimaliseren; een inspirerende en leerzame reis

De optimalisatie van inkoopprocessen met behulp van e-procurement verloopt met grote regelmaat veel langzamer dan gewenst. Vervolgens blijven de baten uit en zijn de kosten veel hoger dan voorzien. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dit artikel benoemt de valkuilen die je tegenkomt tijdens de implementatie. Gevolgd door een aanpak die voorkomt dat je hierin valt en ervoor zorgt dat de implementatie van e-procurement wel succesvol is. Het implementatie-traject is als een reis, deze moet vooral inspirerend en leerzaam zijn.

09 augustus 2013

Value Office: waardecreatie met minimale investeringen

Door de crisis worden de laatste tijd steeds meer strategische transformatieprogramma's aangekondigd met als doel structurele waardecreatie voor de organisatie. Nadat een organisatie veel tijd en moeite heeft gestoken in het bedenken en lanceren van de strategie, verdwijnen de strategieconsultants weer en staat het onderwerp weer op de agenda van het management. Maar wie beheert de business case van de strategie dan eigenlijk? Het Value Office-concept biedt oplossing.

08 augustus 2013

Het Dashboard van de BV Nederland - Augustus 2013

Nederland heeft een prachtige julimaand beleefd. Een heuse hittegolf - de eerste sinds 2006 - en de droogte records kunnen in de boeken worden bijgeschreven. Echter, waar de consument temperatuur technisch de zomer wel in de bol heeft, blijft de mening over de economie in mineur en de portemonnee gesloten. Daarentegen leeft de stemming onder producenten wel weer licht op. Welke bewegingen zien we deze maand op het Dashboard van de BV Nederland?

29 juli 2013

De 25 beste en slechtste Nederlandse overnames

De prestatie van Nederlandse overnames holt hard achteruit. Dat blijkt uit cijfers van Killian Mccarthy van de Universiteit van Groningen. Steeds meer overnames door Nederlandse bedrijven hebben een negatieve impact op de bedrijfsresultaten. Toch zijn er wel bedrijven die meerwaarde creëren. De overname van Games Factory door Value8 is één van de beste overnames sinds 1980. De overname van Deutsche Cargill-Mineral Oil door Petroplus International is de slechtste deal sinds 1980.

11 juli 2013

Praktische innovatie deel 2 - Drie fasen in het creatieve strategieproces

In CFO Magazine van januari-februari 2013 werd Jugaad Innovation van Navi Radjou, Jaideep Prabhu en Simone Ahuja besproken. Zij benadrukten praktische innovatie als aanvulling op het te gestructureerde westerse innovatieproces. In het verlengde hiervan geeft William Duggan in zijn boek Creative Strategy - A Guide for Innovation meer inzicht in de spreekwoordelijke creatieve 'vonk'. In dit artikel leert u in drie stappen een creatieve strategieproces te activeren.

04 juli 2013

Mag ik u introduceren? De self-directed customer

De rol van klanten wordt steeds belangrijker bij innovatie binnen de financiële branche. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 20 procent van de financiële instellingen de veranderende behoeften vanuit de klant als aanleiding ziet om te innoveren. Financiële instellingen die een aantrekkelijke propositie neerzetten op dit gebied, hebben een goede kans om hun marktaandeel te vergroten. Daarom zou ik u graag willen voorstellen aan uw allernieuwste klant: de self-directed customer.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22