Risk en Compliance

artikel-thumbnail

31 oktober 2006

Financieel directeur Arnold Pureveen balanceert tussen maatschappelijk en commercieel belang

Arnold Pureveen, financieel directie van woningcorporatie de Alliantie opereert in een constante spagaat. Enerzijds moet hij ervoor zorgen dat de cijfers onder de streep elk jaar zwart kleuren. Anderzijds vervult de organisatie ook een zeer uitgesproken sociaal-maatschappelijke functie. Probeer daar maar eens een performance managementtool voor te bedenken. Pureveen is daar desalniettemin in geslaagd.

artikel-thumbnail

31 oktober 2006

Tjero Zomer, CFO Transavia.com: Performance Management als pijler van de bedrijfsvoering

Uitdagender en participerend, omschrijft Tjero Zomer zijn rol als CFO bij Transavia.com. Onder zijn leiding is Performance Management binnen de luchtvaartmaatschappij uitgegroeid tot een pijler van de dagelijkse bedrijfsvoering. En met succes. 'De jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2005/2006 konden dit jaar binnen een recordtijd van vijf werkdagen na afloop van het boekjaar definitief worden vastgesteld, inclusief alle IFRS effecten.'

artikel-thumbnail

21 september 2006

Ontwikkelingen op gebied van digitale facturering: e-Billing

Een belangrijk contactmoment tussen leveranciers en hun afnemers is het uitreiken van de factuur. Afnemers stellen steeds vaker eisen aan de wijze waarop de factuur moet worden aangeleverd. Dit biedt leveranciers de kans om hier op in te spelen en hun innovatievermogen te tonen door gebruik te maken van digitale facturering, e-Billing. Als bijkomend voorbeeld kan hierdoor een substantiële kostenreductie worden bereikt bij het distribueren van facturen.

artikel-thumbnail

15 september 2006

Controlling 2006: IFRS gedrocht, maar toch noodzakelijk voor niet-beursgenoteerde bedrijven

Dat beursgenoteerde bedrijven verplicht zijn om sinds de boekhoudschandalen in IFRS of Sox te rapporteren, wordt zo langzamerhand beschouwd als een voldongen feit. Maar hoe zit het met niet-beursgenoteerde bedrijven? Zouden zij er ook niet verstandig aan doen, om zich aan deze boekhoudregels te verbinden? Deze vraag stond gisteren centraal tijdens de aftrap van het derde Jaarcongres Controlling.

artikel-thumbnail

28 augustus 2006

Marco Houweling, Group Controller bij TomTom: 'Wij faciliteren de groei van het bedrijf'

Drie jaar geleden waagde Marco Houweling de sprong in het diepe. Hij ging aan de slag een toen nog relatief gezien onbekend bedrijf wat zich bezighield met navigatie. De 16 miljoen euro omzet die CEO Harold Goddijn hem tijdens het sollicitatiegesprek voorspiegelde, groeide aan het eind van het jaar uit tot 42 miljoen euro. Daarna volgde de introductie en het succes van de TomTom GO en de beursgang. 'Vanaf dat moment raakte alles in een stroomversnelling.'

artikel-thumbnail

10 juli 2006

Gemakkelijker toegang tot betalingsverkeer

Met de aanstaande invoering van de Single Euro(pean) Payments Area (SEPA) beogen de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank een meer concurrerende en transparante Europese betalingsverkeermarkt. Het effect van SEPA op zowel de financiële-servicesindustrie als de (groot)zakelijke markt en winkeliers (point of sales) is enorm. Zij zullen hun betalingsverkeerstrategie in de komende paar jaar zowel commercieel als operationeel moeten herijken aan de gewenste veranderingen.

artikel-thumbnail

29 april 2006

Heeft het budget zijn langste tijd gehad?

De praktische bruikbaarheid van budgetten staat al enige tijd ter discussie. Men vindt het genereren van budgetten te duur; ze hebben te weinig toegevoegde waarde en zijn te snel achterhaald zijn. Met name uit de Angelsaksische literatuur doemt een beeld op dat het budget wel eens zijn langste tijd zou kunnen hebben gehad en dat het een kwestie van tijd is voordat alternatieven breed worden ingezet. Hierbij is zelfs al sprake van het geheel afschaffen van het budgetteringsproces. Uit de Interim Times, het relatiemagazine van Steens & Partners Interim Finance Consultants

artikel-thumbnail

12 april 2006

Meer rendement uit prestatiemanagement

Als gevolg van de toenemende nadruk op kostenreductie en waardecreatie en de ontwikkeling naar centralisatie van financiële services, wordt de behoefte bij ondernemingen aan meer inzicht en greep op de resultaten steeds groter. Dat een uitgekiende prestatiemanagementoplossing daarbij essentieel is, wordt steeds vaker onderschreven door onderzoeksresultaten in binnen- en buitenland. Maar hoe kun je als organisatie het meeste rendement uit prestatiemanagement halen?

artikel-thumbnail

10 maart 2006

Kendrion na succesvolle corporate recovery weer back in business

Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.

artikel-thumbnail

06 maart 2006

Getronics winnaar Credit Management Award 2005 vanwege pro-actief beleid

Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.

artikel-thumbnail

06 maart 2006

Gerrit-Jan Bas, Risk Director bij General Electric: "Credit Management begint met gezond boerenverstand"

Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.

artikel-thumbnail

27 februari 2006

Hoe blijf ik in control!

Outsourcen en compliance: het blijven de key-words voor het internationale bedrijfsleven. Essentieel voor de CIO is om op beide vlakken de volledige regie in eigen handen te houden, zeker als hij/zij te maken krijgt met een combinatie van beide thema's. De in dit kader meest in het oog lopende regeling van de laatste tijd, de Sarbanes-Oxley Act (SOx-Act), heeft vergaande gevolgen voor de bedrijfsvoering. Complexer wordt het als een bedrijf zijn processen heeft uitbesteed aan een serviceorganisatie. Wie is in deze situatie verantwoordelijk voor de processen en hoe toon je als CIO aan volledig in control te zijn?

artikel-thumbnail

20 december 2005

Pieter Lakeman, voorzitter SOBI: "Speelruimte accountants door nieuwe WTA alleen maar groter"

Pieter Lakeman, voorzitter van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie heeft ten tijde van het interview een drukke week achter de rug. Zijn boek "Accountants in de fout" is nog maar net gepresenteerd of hij heeft alweer een afspraak in Den Haag om de Eerste Kamer toe te spreken. Het is twee voor twaalf als je het vraagt aan Lakeman. Het kabinet stuurt aan op een nieuwe wet op het toezicht op accountants (WTA). Gelouterd door de vele boekhoudschandalen van de afgelopen jaren, denkt minister Zalm met deze wet nieuwe misstappen van accountants in de toekomst te voorkomen. Lakeman vreest dat met het wetsontwerp de speelruimte van accountants alleen maar toe zal nemen.

artikel-thumbnail

13 december 2005

Arjan van Rijn: "In drie jaar tijd heb ik het uitstaande saldo flink terug weten te brengen"

In 1956 begonnen als een klein familiebedrijf in sportartikelen. Inmiddels is Rucanor uitgegroeid tot een grote organisatie met vestigingen en klanten in bijna heel Europa. Op het hoofdkantoor in Nieuwerkerk a/d IJssel werkt Credit Controller Arjan van Rijn al ruim drie jaar in deze functie. Van Rijn is verantwoordelijk voor het creditmanagement en beheert hij de inkomende gelden. 'Grote klappers komen niet zo heel vaak voor, maar als het gebeurt zit ik er natuurlijk bovenop.'

artikel-thumbnail

13 december 2005

Peter van Hanegem: "Ik zie Sox juist als een kans"

Peter van Hanegem beweegt zich als European Credit Control manager van Canon in een dynamische wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer passé. De marges zijn klein en de druk op de prijzen is groot. Daarnaast is er de trend van schaalvergroting. De kleine tussenhandelaren verdwijnen van het toneel en worden vervangen door grootafnemers als Media Markt. Het zijn factoren die ook grote invloed hebben op het gebied van credit management.

artikel-thumbnail

06 december 2005

Ira Hientzsch: "De sociale kant van credit management wordt steeds belangrijker"

Het jonge energiebedrijf Oxxio heeft sinds de oprichting in 2000 zijn klantenbestand exponentieel zien groeien. Het debiteurenrisico vertoonde echter een parallelle groei. Het werd dus tijd dat Oxxio structurele maatregelen ging nemen om dit risico te beheersen. Twee jaar geleden werd onder leiding van Ira Hientzsch een afdeling Credit & Collection op poten gezet. Inmiddels is credit management een volwaardig onderdeel van deze snelgroeiende energieleverancier.

artikel-thumbnail

23 november 2005

Marten Niemantsverdriet, CFO Trespa: We willen excelleren in alles

Trespa heeft in Europa en later in China en de VS het consolidatieproces voor de rapportages sterk gemoderniseerd. Alsof dat niet genoeg moeite kostte, heeft het bedrijf tegelijkertijd een wereldwijd Activity Based Costing systeem geïmplementeerd. Trespa is, zeker wat betreft performance management, uitstekend voorbereid op de toekomst. 'We rapporteren met dezelfde frequentie en inhoud als een grote internationale onderneming.'

artikel-thumbnail

02 november 2005

Ton van den Dungen, Manager Business Intelligence Centre of Excellenge bij Eneco: 'Van goede klanten, betere klanten maken'

De opening van de energiemarkt op 1 juli 2004 was voor energiebedrijven het uur van de waarheid. Waren ze er klaar voor? ENECO wel, in plaats van een te verwachten verlies voor de traditionele spelers op de markt door een toename van het aantal aanbieders, werd er een kleine plus genoteerd. ENECO dankt dat succes mede aan de juiste inzet van business intelligence, vertelt Ton van den Dungen, Manager Business Intelligence Centre of Excellenge.

artikel-thumbnail

01 november 2005

Rondetafelbijeenkomst IT-governance: van last naar lust

IT-governance staat momenteel hoog op de agenda in de boardrooms. Allerhande wet- en regelgeving dwingt ondernemingen greep te krijgen op hun IT. Ziet menige CIO en CFO het als een zware last, in wezen is het tegendeel het geval. IT-governance biedt bedrijven juist het inzicht in en de controle op hun IT-processen om IT werkelijk strategisch in te zetten. Alleen hebben Nederlandse bedrijven nog onvoldoende inzicht in de toegevoegde waarde van IT.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22