Financiering en Vermogen
14 oktober 2007 Debiteurentermijn = (handelsdebiteuren ÷ omzet) x 365. De gemiddelde doorlooptijd van de debiteuren, uitgedrukt in dagen. Gedurende deze periode moet de on 10 oktober 2007 Basis voor de waardebepaling door middel van de geldstroombenadering zijn de toekomstige vrije geldstromen. Aan de hand van het navolgende schema kan verduidelijkt worden hoe deze vrije geldstromen worden becijferd. 10 oktober 2007 De gemiddelde doorlooptijd van de voorraden, uitgedrukt in dagen. Evenals de debiteuren dienen de voorraden gedurende de doorlooptijd te worden gefinancierd met eigen of vreemd vermogen. 07 oktober 2007 De consequenties van de nieuwe bekostiging per 1 januari 2008 en 2009 voor de planning-en controlcyclus. Daarnaast zal ingegaan worden op de invoering van integrale bekostiging en de gevolgen voor de besluitvorming van nieuwbouw- en verbouwplannen van ziekenhuizen.
Door: Ton van Veen, Hoofd Financiën, Informatie & Control HagaZiekenhuis 01 september 2007 Zeker nu de Nederlandse economie floreert, is er bij veel bedrijven ruimte voor investeringen. Dat betekent overuren voor zogeheten investeringscommissies, die al dan niet in samenwerking met de CFO een groot aantal investeringsbeslissingen voorbereiden. Hoe gaan dergelijke investeringscommissies te werk? En welke conclusies vallen hieruit te trekken? In elk geval deze: de evaluatie achteraf is niet erg populair. 01 september 2007 Heeft een merk waarde? En is het mogelijk die waarde onomstotelijk vast te stellen? Het lijken overbodige vragen. Maar dat blijken ze in de praktijk toch allerminst. 22 augustus 2007 BMW Group Nederland heeft de ambitie een paperless office te realiseren. Belangrijk onderdeel is het inrichten van een platform voor elektronisch factureren richting dealers. Met behulp van software stroomlijnt BMW het facturatieproces en biedt het bedrijf de dealers meer efficiëntie. 08 juli 2007 Private equity komt steeds vaker in het nieuws. Die berichtgeving is vaak negatief. Dit is voornamelijk een gevolg van het onterechte verwijt dat private equity-fondsen alleen aan de korte termijn denken en een bedrijf 'leegvreten'. Private equity wordt daarnaast vaak geassocieerd met hedgefondsen, terwijl er toch een fundamenteel verschil bestaat. Hoe gaan private equity-fondsen eigenlijk te werk? 07 juli 2007 De afgelopen maanden hebt u geen krant kunnen openslaan, geen internetnieuwssite kunnen bezoeken en geen nieuwsprogramma kunnen bekijken of beluisteren, of de termen private equity kwam voorbij. Vaak in een zeer negatieve context. Ten onrechte. 07 juli 2007 Personeelszaken werd lang geleden omgedoopt in Personeel en Organisatie om de blik te verruimen. Daarna werd het perspectief weer teruggeschroefd naar Human Resources, om vervolgens de vleugels uit te slaan naar Strategic Human Resource Management. Wat is dat nu weer? 06 juli 2007 Uit onderzoek blijkt dat de helft van het crediteurenbestand verantwoordelijk is voor slechts één procent van de betalingen. Bij reverse factoring decentraliseert de organisatie het verwervingsproces van laagwaardige aankopen en brengt het het bijbehorende factureringsproces onder bij een derde partij. 23 mei 2007 Credit Management is volop in beweging. Dat bleek maar weer tijdens het vierde Jaarcongres Credit Management. Ruim driehonderd aanwezigen discussieerden over het verbeteren van de betalingsmoraal, outsourcing, de interne communicatie tussen de financiële en commerciële afdeling, de verbetering van cashflow en liquiditeit. 19 april 2007 Het 4de Jaarcongres Credit Management was weer een groot succes. Was u er deze keer niet bij? Niet getreurd, ook vindt u hier de foto's met een impressie van de dag. 19 april 2007 Een geslaagde dag, gisteren tijdens het vierde Jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout. Voor de ruim 325 aanwezigen draaide de dag om Credit Management. Na de opening door dagvoorzitter Bas van Werven (anchorman BNR Nieuwsradio), beet Henriëtte Prast, Economics and Research Division, De Nederlandsche Bank en Professor of Personal Financial Planning Universiteit van Tilburg het spits af met een presentatie over 'De mythe van de rationele mens'. 18 april 2007 Bob Kurpershoek van NBC/Universal is op het vierde jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout uitgeroepen tot Credit Manager of the Year. De jury prees de 30-jarige senior manager collections group Commercial Finance Center om zijn open en pro-actieve benadering door de facturen al twee maanden voor de vervaldatum te versturen. 20 februari 2007 Risico's afdekken is voor manager Finance & Control William Goossens en Harry Leeuwe Export Manager bij Amefa een normale gang van zaken. Het internationale handelsbedrijf heeft klanten over de gehele wereld. 'Beslissingen over het te lopen risico worden genomen door middel van een tandemconstructie: credit management neemt de beslissing in overleg met commercie. Een combinatie van specifieke vakkennis gericht op het zelfde doel. 20 februari 2007 Dat het debiteurenproces beter moest worden ingedeeld was duidelijk, maar de 20 fte op de afdeling financiën & automatisering bij De Meeuw Bouwsystemen in Oirschot mochten daarvoor zelf oplossingen aandragen. 'Inmiddels is er een hele cultuurverandering in het bedrijf doorgevoerd. Zelfs de klanten doen mee', vertelt financieel directeur Pieter Dekkers. 20 februari 2007 De afdeling credit management bij Corporate Express Benelux, onderdeel van Buhrmann NV, heeft sinds de komst van Michael de Bakker in 2001 heel wat veranderingen doorgemaakt. 'De afdeling bestond voorheen puur uit debiteurenadministratie waar de binnenkomende betalingen werden verwerkt en alleen als er tijd over was wat werd gebeld.' Inmiddels is de ontwikkeling van een specifiek kredietbeleid - mét benodigde autorisatieschema's - en de vorming van een specifieke debiteurenbeheertak afgerond, waardoor de klant is gedekt van de wieg tot het graf. 20 februari 2007 Wegens ongekende groei was creditmanagement bij Q-Park twee jaar lang in de vergetelheid geraakt. Totdat Michiel Tenge aantrad als financieel directeur. Een nieuw systeem werd geïmplementeerd en niet veel later zat een acht koppig Crash Team alle openstaande vorderingen uit de voorgaande twee jaar na te bellen. Met succes, want binnen een jaar was een groot deel van de facturen betaald. 20 februari 2007 Vier kernwaarden en maar één doel: de kwaliteit van het credit management optimaliseren. Credit manager Tonny Tan legt uit hoe met project Quality Control er alles aan is gedaan om de performance van de afdeling credit control te verbeteren. 20 februari 2007 Sinds Louis Neesman, manager credit control & cash management drie jaar geleden een andere aanpak introduceerde, zijn al diverse successen geboekt. 'In de komende tijd valt alleen het beperkte overduesaldo nog te reduceren. Met de DSO komen we aan de grens. 20 februari 2007 Door het efficiënter op elkaar afstemmen van de werkzaamheden en deze beter te plannen, heeft Willibrord van Leeuwen, credit manager bij Kluwer, de afgelopen jaren 35 dagen van de Days Sales Outstanding (DSO) weten af te halen. 'Eigen verantwoordelijkheid, eigen klantcontacten en -beoordelingen van het credit managementteam zijn the key. 20 februari 2007 'In de beginjaren werd de volledige administratie nog gedaan met behulp van Excel. Inmiddels is het aantal klanten gegroeid en krijgt het credit management de aandacht die het verdiend', vertelt directeur Onno van Os van Aspider. 'Samen met onze incassopartner hebben we een facturatieplatform ontwikkeld waarbij gemak, snelheid, volledigheid en transparantie key-elementen zijn. Daardoor kunnen we ook het incassotraject afstemmen op de community.' 20 februari 2007 PWS Rotterdam heeft naast het incasseren van de huur ook een sociale functie. We moeten huurders beschermen tegen grote huurschulden, legt credit manager Jerry van Huuksloot uit. Een lastige opgave, want de huuropbrengsten moeten wel elke maand op de rekening van de woningstichting worden bijgeschreven. 20 februari 2007 Van 300 fte's in 2003 naar 200 fte in 2006. Dat is de doelstelling van BT's Global credit manager Paul Schemkes en zijn credit managementteam, maar wel met een significante toename van de omzet en verschillende acquisities. 'Tijdens een overname moet je niet bang zijn om mensen te verliezen.' 20 februari 2007 Het verkopen van de forward flow (ookwel fresh debt of first placement genoemd) bij T-Mobile heeft voor een structurele verbetering van de financiële resultaten gezorgd. Echter, dit kon niet eerder plaatsvinden dan nadat er was gezorgd voor een uitstekende kwaliteit van de interne credit management processen. Directeur Customer Finance Peter Meefout en Manager Accounts Receivable en Incasso Jeroen Ouderling over het succesvolle resultaat. 20 februari 2007 Als credit manager denkt Dennis van Druten niet alleen in feitelijke financiële processen, ook verliest hij de commerciële kant van credit management niet uit het oog. Door aan beide punten aandacht te geven én deze samen te brengen heeft hij de Days Sales Outstanding (DSO) van Adecco flink weten te reduceren. 'Sales en credit management gaan prima samen, mits je daarvoor de juiste omstandigheden creëert.' 20 februari 2007 Sinds de intrede van de nieuwe zorgverzekeringswet, hebben veel zorgverzekeraars hun debiteurenbeleid op een laag pitje gezet, zo blijkt uit onderzoek. OZ niet. Onder leiding van manager verzekerden Hans de Vogt, is de verzekeraar gestart met een strikt aanmaan- en incassobeleid. Ondanks pessimistische verwachtingen zijn de betalingsachterstanden beperkt zijn gebleven. 'In feite leer je mensen een andere betalingsmoraal. En daar zijn we trots op.' 20 februari 2007 Know Your Customer, luidt het credo van General Electric en NBC/Universal. Aan senior manager collections group Commercial Finance Center, Bob Kurpershoek, de taak dit in het Commercial Finance Center door te voeren. Dit deed hij met behulp van een real-time website, waar alle collection issues gelogd worden. Na zes maanden zijn de eerste successen al geboekt. Binnen 'no time' daalde het DSO van 21 dagen voor niet-Amerikaanse tegoeden, terwijl deze in 2004 nog op 38 lag. 20 februari 2007 Klanten die hun rekeningen niet betaalden werd een steeds groter probleem bij Essent Netwerk. Met hulp van externe partijen hebben Peter Wezenberg en Jan Kolthof, manager Accounting en hoofd Accounting Beheer de financiële processen van het bedrijf onder de loep genomen en in zes maanden tijd de DSO van 180 dagen teruggebracht naar 56 dagen. 09 februari 2007 Financieel directeur Tjalling Haisma van de elektrotechnische groothandel Rexel vindt dat credit management onlosmakelijk verbonden moet zijn met de commercie. 'Onze functie kan bij uitstek issues over kredietverlening en kredietwaardigheid op tafel leggen.' 09 februari 2007 De kunst van credit management is volgens Peter Heijblom, manager accounts receivable van Alcas, niet zozeer het zetten van een rode streep voor de datum waarop betaald moet worden. 'Wat telt is of de organisatie de gemaakte afspraak weet te handhaven. Dat gaat ook over je geloofwaardigheid.' 09 februari 2007 Credit managers hebben te maken met meer wanbetalers dan een half jaar geleden. Een stijgend aantal noemt het betaalgedrag van de BV Nederland matig of zelfs slecht, zo blijkt uit onderzoek van softwareleverancier OnGuard. 06 februari 2007 Door toenemende druk vanuit de markt, zoals groeiende volatiliteit in klantenvraag en acties van concurrenten zoeken bedrijven naar een nieuwe aanpak en andere competenties voor management control. Best in class bedrijven sturen niet langer op de achteruitkijkspiegel. Deze traditionele aanpak kenmerkt zich door periodieke, historische rapportages van regel-voor-regel vergelijking van de resultaatverschillen verbetert niet het toekomstgerichte beslissingsproces. 06 februari 2007 Onder druk van aandeelhouders en banken hebben bedrijven de afgelopen jaren meer aandacht besteed aan hun werkkapitaalbeheer. Via supply chain management, de invoering van shared service centers en sturing op cashflow zijn veel verbeteringen bereikt. Is het beheer van het werkkapitaal geoptimaliseerd of zijn er nog verdere verbeteringen mogelijk? Tien tips om nog een aantal fundamentele problemen op te lossen. 25 september 2006 De financieringskosten van vastgoed zijn voor veel organisaties fors. Een alternatieve financieringsvorm kan wellicht veel rentelasten besparen. Zoals de commercial mortgage backed securities. 21 september 2006 "De klant staat bij ons centraal!". Het credo dat door veel bedrijven wordt gepredikt. Maar er valt nog veel te leren over die klant. Tijd voor een nieuwe discipline, Credit Marketing, die gebruik maakt van de kracht van klantinformatie en die veel toegevoegde waarde kan bieden voor ondernemingen. 21 september 2006 Alcas verzorgt achtergrondmuziek voor met name de horeca, van oudsher een sector waar zaken komen en gaan. OnGuard stroomlijnde het credit management proces en zorgde ervoor dat de debiteurenafdeling meer klanten kon verwerken. 21 september 2006 Een belangrijk contactmoment tussen leveranciers en hun afnemers is het uitreiken van de factuur. Afnemers stellen steeds vaker eisen aan de wijze waarop de factuur moet worden aangeleverd. Dit biedt leveranciers de kans om hier op in te spelen en hun innovatievermogen te tonen door gebruik te maken van digitale facturering, e-Billing. Als bijkomend voorbeeld kan hierdoor een substantiële kostenreductie worden bereikt bij het distribueren van facturen. 08 september 2006 In het Nederlandse bedrijfsleven zitten miljarden euro's 'vast' in het werkkapitaal. Dit geld is daardoor niet beschikbaar voor het doen van investeringen die kunnen bijdragen aan de groei van ondernemingen en daarmee de groei van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. 10 juli 2006 Met de aanstaande invoering van de Single Euro(pean) Payments Area (SEPA) beogen de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank een meer concurrerende en transparante Europese betalingsverkeermarkt. Het effect van SEPA op zowel de financiële-servicesindustrie als de (groot)zakelijke markt en winkeliers (point of sales) is enorm. Zij zullen hun betalingsverkeerstrategie in de komende paar jaar zowel commercieel als operationeel moeten herijken aan de gewenste veranderingen. 10 juli 2006 Toen Tjalling Tiemstra in 2002 in dienst trad bij Hagemeyer, kon hij nog niet bevroeden dat het bedrijf in 2003 in zwaar weer terecht zou komen. Inmiddels is het bedrijf veel weerbaarder geworden, zeker in financieel opzicht. Mede dankzij het werkkapitaalbeheer van de afgelopen jaren. 24 juni 2006 Hoe vaak stranden overnameonderhandelingen niet omdat geen overeenstemming wordt bereikt over het nut en de waarde van bepaalde activa? Als de discussie gaat over de waardering van oudere debiteurenvorderingen dan is er een heel pragmatische oplossing. 29 mei 2006 Hoe selecteer je als financieel manager vanuit de grote berg met gegevens die het ERP-pakket bevat de relevante informatie voor het sturen en besturen van de organisatie? Begin bij het begin, zeggen deskundigen. 'Welke informatie heb je nu echt nodig?' 02 mei 2006 Een aantrekkende economie betekent voor ondernemingen vaak een verbetering van de winstgevendheid. Er is echter ook een keerzijde: inflatiegevaar ligt op de loer en de Europese Centrale Bank ziet zich genoodzaakt de rente te verhogen. Hoe om te gaan met dit risico? 02 mei 2006 Vijftig losse bedrijven omvormen tot één geoliede machine. Dat is wat CFO Rudi Mussche de afgelopen jaren bij Radio Holland Groep voor elkaar kreeg. Zowel operationeel als financieel ligt het bedrijf op koers. 'De basis is gelegd. De focus ligt nu op het aanbrengen van verbeterprocessen en het beperken van risico's.' 02 mei 2006 Ondersteunende processen zoals finance zijn binnen elk bedrijf aanwezig en daarom prima vergelijkbaar over verschillende bedrijfstakken. Mits er een relevante peer group wordt gekozen. 30 maart 2006 Er is nogal wat kritiek geweest op het functioneren van de traditionele rating agencies. Zo zouden zij te laat hebben gesignaleerd dat bedrijven zoals Enron, WorldCom en Parmalat in de problemen waren geraakt. Ondanks deze kritiek leveren de rating agencies zeer waardevolle informatie aan alle spelers op de internationale kapitaalmarkten. 29 maart 2006 Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland werd op 9 maart verkozen tot credit manager van het jaar. Een paar weken later kijkt hij terug op de verkiezing en merkt hij dat er toch wel iets is veranderd sindsdien. 29 maart 2006 Ben Walet won vorig jaar de credit management award door bij Getronics de procedures en processen op orde te brengen. Nu wacht de volgende veranderingsklus: één centrale CM-afdeling voor de combinatie Getronics - PinkRoccade. 15 maart 2006 Ten overstaan van een zaal met credit managers kreeg Rien van Poelgeest (3M Nederland) uit handen van oud-minister Benk Korthals de felbegeerde Credit Manager of the Year Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst en vond dat de prijs niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars. 13 maart 2006 Wanneer men een zakenrelatie heeft die zijn betaalplichten niet nakomt is dat erg vervelend. Als na verscheidene verzoeken om de schuld te betalen de debiteur nog steeds niet overstag gaat, wordt het tijd om serieuze stappen te ondernemen. De meest effectieve en logische stap is om een incassobureau in te schakelen. 10 maart 2006 Rien van Poelgeest (3M Nederland) is de winnaar van de Credit Manager of the Year Award 2006. Uit handen van oud-minister Benk Korthals kreeg hij de felbegeerde Award uitgereikt. Een zichtbaar ontroerde Van Poelgeest nam de Award in ontvangst, maar vond dat de award niet voor hem alleen was bestemd. De overige 15 genomineerden waren net zo goed winnaars. 10 maart 2006 Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel. 10 maart 2006 Voordat de felbegeerde Credit Manager of the Year Award 2006 werd uitgereikt, moest Van Poelgeest (3M Nederland) eerst nog even aan de bak. De credit manager van 3M Nederland was een van de zes experts die een workshop verzorgde voor de aanwezigen op het congres. 06 maart 2006 Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag. 06 maart 2006 Tien valkuilen in credit management. Zoveel mogelijk geld binnenhalen voor de onderneming pakt niet altijd positief uit. Mr Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging Voor Credit Management, weet er over mee te praten. Speciaal voor het eerste nummer van het nieuwe Tijdschrift Financieel Management zette hij 10 valkuilen op een rij. 06 maart 2006 Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen. 23 februari 2006 Credit management is onderdeel van de klantbenadering van internetbedrijf LensExpress. Directeur Marc Pols weet met zijn beleid goed betaalgedrag af te dwingen. En het risico dat hij al loopt, heeft hij buiten de deur geplaatst. Resultaat? Een wanbetalingpercentage van 0,1 procent. 23 februari 2006 Olympia uitzendburo realiseerde in 2005 een omzet van waarschijnlijk 138 miljoen euro. Dat is 38 procent meer dan het jaar daarvoor. Gevolg: bijna een verdubbeling van het aantal facturen waarvan de kwaliteit ook nog eens gestegen is. 'En toch doen we alles nog met hetzelfde aantal fte's als vorig jaar.' Het motto van Olympia 'wij werken ons uit de naad voor u' heeft ook betrekking op de afdeling Finance van manager Paul Verdiesen. 23 februari 2006 Een strakke structuur, afspraken die voor iedereen duidelijk zijn, dat maakt het binnenhalen van vorderingen een stuk makkelijker. En dan gewoon doen wat er gedaan moet worden. Maarten Verheul, Financial Director Bandolera: 'Voor mij is het een sport, daar doe ik niet moeilijk over.' 23 februari 2006 Cannondale produceert sinds vijftien jaar vanuit een vestiging in Oldenzaal fietsen voor de Europese markt. Voormalig accountant Jos Hofste is er financieel manager. Zijn focus ligt momenteel op credit management. 20 februari 2006 Jaarlijks zo'n 45.000 facturen - waarvan meer dan de helft voor klanten uit het buitenland - en ruim 14.000 klanten. 'Als ik bakstenen verkocht, zou ik streven naar een DSO van dertig tot veertig dagen', zegt Ed van der Plas, hoofd Financiële Administratie van het Nederlandsch Octrooibureau. 'Maar in onze branche is een DSO van vijftig tot zestig dagen een hele prestatie.' 20 februari 2006 Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland, wist de DSO van 47 naar 34 terug te dringen. Niet alleen door bij klanten tijdige betaling te realiseren, maar ook door hen te trainen in credit management. In de vijftien jaar dat hij al op dit gebied actief is, heeft hij veel kennis en ervaring opgedaan, die hij niet alleen reserveert voor zijn werkgever, maar ook voor klanten. 16 februari 2006 Levi Strauss is in Nederland en de rest van Europa nog maar een fractie van wat het bekende jeansmerk enkele jaren geleden was. De organisatie en zeker de afdeling credit management is sterk geslonken, met alle gevolgen van dien. Maar het 'hart van de organisatie' is in korte tijd opnieuw op poten gezet en klopt als nooit tevoren. Informatie is het toverwoord. 16 februari 2006 Pioneer Benelux zet 'van bovenaf' in op credit management. Tot grote tevredenheid van Martin Keppel, credit manager Pioneer Benelux. En de resultaten mogen er zijn. Behalve de sterk afgenomen Days Sales Outstanding (DSO) is Pioneer Benelux ook bezig met de implementatie van SOX (Sarbanes-Oxley) en heeft het een ERP-systeem geïmplementeerd. Kredietverzekeraars en incassobureaus zijn overbodig. 13 februari 2006 CFO Tjalling Haisma laat bij de elektrotechnische groothandel Rexel commercie en financiën hand in hand gaan. Gevolg is een op het bedrijf afgemeten credit management proces waar geen buitenstaanders bij aan te pas komen. 'Credit management staat voor mij gelijk aan kennis van de klant.' 13 februari 2006 Van een los, confederaal verband naar een strakke, pan-Europese organisatie. Canon Europa kreeg daarmee de kans zijn credit management proces helemaal opnieuw in te richten. Een buitenkans, vindt European Credit Control Manager Peter van Hanegem. 'Een nieuw proces dwingt je goed en gestructureerd na te denken.' 06 februari 2006 Marco den Haan wist in 2004 de DSO van veertig dagen te verlagen naar minder dan dertig. Een jaar later bleven de resultaten indrukwekkend, hoewel hij ondertussen allerlei aanvullende projecten op zijn bord kreeg. Den Haan over twee hectische jaren. 25 januari 2006 In een internationale branche als de reiswereld is het valutarisico een van de belangrijkste aandachtspunten voor de credit manager. Zo weet ook Harry Nigten, treasury manager bij TUI Nederland. 'Er gaat bijna een jaar voorbij tussen in- en verkoop van reizen. En dat over landsgrenzen en in verschillende valuta's.' 25 januari 2006 De bouw- en installatiewereld kent omvangrijke, langlopende opdrachten en relatief weinig, maar grote debiteuren. Dat brengt risico's met zich mee. Risico's die beheersbaar moeten blijven. Monique Busch, controller bij TBI Holdings, onderving deze door samen met een adviseur in risicomanagement een raamwerk voor credit management neer te zetten. 25 januari 2006 Een lagere DSO met minder mensen, kan dat ook bij 13.500 facturen per dag? Technische Unie, elektrotechnische groothandel, bewijst van wel. Credit manager Bert Batenburg over de realiteitszin van de kredietpraktijk. 25 januari 2006 Met de komst van Edith van Dort maakte Versatel een professionaliseringsslag in credit management. Ze ontwikkelde intern de processen en werkwijzen en legde contact met derde partijen. Het succespercentage op vorderingen nam daardoor aanzienlijk toe. 13 december 2005 In 1956 begonnen als een klein familiebedrijf in sportartikelen. Inmiddels is Rucanor uitgegroeid tot een grote organisatie met vestigingen en klanten in bijna heel Europa. Op het hoofdkantoor in Nieuwerkerk a/d IJssel werkt Credit Controller Arjan van Rijn al ruim drie jaar in deze functie. Van Rijn is verantwoordelijk voor het creditmanagement en beheert hij de inkomende gelden. 'Grote klappers komen niet zo heel vaak voor, maar als het gebeurt zit ik er natuurlijk bovenop.' 13 december 2005 Peter van Hanegem beweegt zich als European Credit Control manager van Canon in een dynamische wereld. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer passé. De marges zijn klein en de druk op de prijzen is groot. Daarnaast is er de trend van schaalvergroting. De kleine tussenhandelaren verdwijnen van het toneel en worden vervangen door grootafnemers als Media Markt. Het zijn factoren die ook grote invloed hebben op het gebied van credit management. 08 december 2005 Ooit waren ze een veel gebruikt financieringsinstrument. Nu lijken preferente aandelen uit de gratie bij beursgenoteerde bedrijven. Beschermingsprefs blijven daarentegen populair. 08 december 2005 Globalisation is niet langer een droom of een nachtmerrie. Het is 'business as usual' aan het worden. 06 december 2005 Het jonge energiebedrijf Oxxio heeft sinds de oprichting in 2000 zijn klantenbestand exponentieel zien groeien. Het debiteurenrisico vertoonde echter een parallelle groei. Het werd dus tijd dat Oxxio structurele maatregelen ging nemen om dit risico te beheersen. Twee jaar geleden werd onder leiding van Ira Hientzsch een afdeling Credit & Collection op poten gezet. Inmiddels is credit management een volwaardig onderdeel van deze snelgroeiende energieleverancier. 23 november 2005 De taken van de credit manager verschuiven. Was het debiteurenbeheer voorheen de eerste en wellicht enige prioriteit, nu houdt de credit manager zich langzaam maar zeker steeds meer met de cash flow bezig. Zo merkt ook Ben Walet, credit manager bij Getronics. 23 november 2005 Ook in deze nieuwsbrief weer een voorproefje op het boek Incasso, hoe praat ik mijn geld uit zijn zak? van Raimond Honig, deskundige van het Credit Management Instituut, en directeur van Berkeley & Lawrence Incasso Intermediairs Els Jacobs. Deze maand: Wat kan goed incasseren voor uw organisatie opleveren? 23 november 2005 Maar twee procent van de Nederlandse bedrijven heeft behoefte aan credit managers, blijkt uit onderzoek van Robert Half. Dick Veerman, als interim manager gespecialiseerd in credit management, ziet juist dat de vraag naar credit managers groeiende is. 18 november 2005 Is het mogelijk dat het einde van de gouden tijden voor private equity in zicht komt? Het uitzonderlijke succes van de private equity industrie van de afgelopen jaren heeft zoveel geld van investeerders aangetrokken dat de concurrentie voor de beste deals het toppunt bereikt lijkt te hebben. Het ziet ernaar uit dat de hoge prijzen voor beste deals de returns onder zodanige druk zetten dat investeerders op zoek gaan naar alternatieve investeringsmogelijkheden. 01 november 2005 Credit managementbedrijven beschikken sinds een paar maanden over een eigen koepelorganisatie, het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB). De leden vinden dat het belang van goed credit management wordt onderschat en willen het thema meer onder de aandacht brengen. Een congres met als thema 'De prijs van het geld' was het eerste wapenfeit van het verbond. Bervin Janssen, voorzitter van het VCMB, vertelt over de nieuwe organisatie. 27 oktober 2005 Het nut van algemene voorwaarden en afspraken goed vastleggen. Dat is een van de onderwerpen die Raimond Honig in 'Incasso, hoe praat ik geld uit zijn zak? behandelt. Maandelijks staat de visie van deze deskundige van het credit management instituut in deze nieuwsbrief. 27 oktober 2005 De informatie over werkkapitaal ligt bij verschillende banken en de onderneming zelf. Resultaat? De informatie is niet uniform en niet transparant en grote kans dat een deel van het werkkapitaal onzichtbaar blijft. 27 oktober 2005 Wat is verstandig? Wel of niet een kredietverzekering afsluiten? De meningen verschillen nogal. CFO Tjalling Haisma van Rexel Nederland liet vorige maand weten er geen heil in te zien. Niet alle lezers waren dat met hem eens. 25 oktober 2005 Als op 1 januari 2007 Basel II wordt ingevoerd, zijn banken meer gebonden aan regels als het gaat om bijvoorbeeld kredietverstrekking. De kredietrisico's van de banken zelf zullen daarmee wellicht beter afgedekt zijn, maar wat betekent het voor een onderneming uit bijvoorbeeld het midden- en kleinbedrijf? Lukt het een onderneming nog wel om gemakkelijk aan een lening te komen? Die vraag stond centraal tijdens het eerste congres georganiseerd door het Verbond Credit Management Bedrijven (VCMB), een net opgerichte organisatie die het thema Credit Management prominenter op de agenda wil krijgen. 04 oktober 2005 Raimond Honig schreef als deskundige van het Credit Management Instituut het boek 'hoe praat ik geld uit zijn zak?' Vanuit praktijk en visie wil ik graag wat toevoegen aan bovenstaand artikel. 29 september 2005 Raimond Honig schreef als deskundige van het Credit Management Instituut het boek 'hoe praat ik geld uit zijn zak?' Exclusief voor dit ezine mochten we aantal tips en tricks extraheren. Dit keer telefonisch incasseren. 29 september 2005 Een kredietverzekering afsluiten? Rexel Nederland ziet daar geen heil in. Volgens CFO Tjalling Haisma leidt dat tot hogere kosten en minder kennis van de klant. Dat het bedrijf daardoor wel eens tegen een financiële zeperd aanloopt, neemt hij voor lief. 20 september 2005 Bijna leek de industriële toeleverancier Kendrion in de afgelopen jaren kopje onder te gaan. Samen met stakeholders konden CEO Piet Veenema en CFO Eiko Ris toch een oplossing vinden, zodat het bedrijf nu weer vooruit kan kijken. 25 augustus 2005 Klanten worden debiteuren wanneer ze een factuur hebben ontvangen die nog niet is betaald. In theorie moet binnen de gestelde betalingstermijn de vordering worden voldaan, maar de praktijk leert dat debiteuren steeds vaker van mening zijn dat het ook na de betalingstermijn kan. Dit vraagt een andere aanpak van het beheer van debiteuren. 25 augustus 2005 Laat ik teruggaan naar een artikel in het Financieel Dagblad van 8 december 2001. In dit artikel zegt Jan Vis docent bij de VVCM dat alle credit managers 'waardedeskundigen' moeten worden. Ik begreep dat niet. Wij als debiteurenbeheerders keken immers altijd naar het recente jaarverslag van een potentiële klant en niet naar de klant op zichzelf. 25 augustus 2005 Het publiceren van 'de wanbetaler van de dag' op het internet heeft weinig toegevoegde waarde. Sterker nog: door de sensatiefactor kan het juist negatief uitpakken. Volgens Maarten Wolters van Kappa Packaging is er veel meer winst te behalen met optimalisatie van de informatie-uitwisseling tussen sales en credit management. 25 augustus 2005 Fig. 1: Het uitstaande debiteurensaldo als % van de totale activa (MKB gemiddeld 25%, Corus 17%, Shell 16%, Ahold 7%, Atos Origin 32%).
Bron: BarettWells Credit Research, 2005 Intrum Justitia voert sinds 1997 elk half jaar een onderzoek uit naar betalingsgedragen risico's in Europa. Meer dan 10.000 bedrijven in 22 Europese landen vullen de enquête in. Het rapport beschrijft diverse essentiële credit management variabelen per land, waaronder: De gegevens geven een schat aan informatie om vooraf maatregelen te nemen ten aanzien van buitenlandse debiteuren en uw debiteurenportefeuille effectiever te beheren om zo uw cashflow te verbeteren. Wilt u het EPI rapport gratis aanvragen? Ga dan naar www.intrum.nl en klik op de banner rechtsonder. Wie wil weten hoe zijn bedrijf presteert ten opzichte van de concurrentie kan bij Intrum Justitia een persoonlijk benchmark rapport opvragen. In dit benchmark rapport wordt de onderneming van de aanvrager vergeleken met het Nederlandse marktgemiddelde en de beste Nederlandse onderneming. Het is ook mogelijk om deze vergelijking per Europees land uit te voeren. Ondernemers vergelijken zo hun bedrijfsactiviteiten en kerncijfers met andere ondernemingen in binnen- en buitenland. Op basis van het benchmark rapport kunnen zij, indien nodig, hun bedrijfsprocessen bijsturen. Aanvragen van de benchmark is mogelijk via www.intrum.nl (klik op de 'European Payment Benchmark' banner).
Voor algemene informatie over de (internationale) credit management dienstverlening van Intrum Justitia kunt u ook telefonisch contact opnemen via 070-452 77 77. 19 augustus 2005 Philips verkoopt zijn resterende belang van circa 6,8 miljoen aandelen in de Deense onderneming GN Great Nordic voor 65 miljoen euro. De transactie levert Philips een boekwinst op van 45 miljoen euro in het derde kwartaal. Dat heeft het elektronicaconcern donderdag bekendgemaakt. 19 augustus 2005 Onder verwijzing naar het biedingsbericht van 18 juli 2005 maakt United Services Group N.V. bekend dat zij het openbaar bod op alle uitstaande aandelen, opties en
warrants van Solvus NV (het "Bod") gestand doet. Na verwerving van de aangemelde aandelen bezit United Services Group, rekening houdend met de eigen aandelen in het bezit van Solvus, 95,56% van alle uitstaande aandelen Solvus. 18 augustus 2005 Ooit waren ze een veel gebruikt financieringsinstrument. Nu lijken preferente aandelen uit de gratie bij beursgenoteerde bedrijven. Beschermingsprefs blijven daarentegen populair. 17 augustus 2005 Terwijl de overheid met luchtige reclamespotjes (ziekenfonds of particulier?) de burger alvast aan het voorbereiden is op de komst van het nieuwe zorgstelsel in 2006, klinken er nog voordat de basisverzekering een feit is, al verontrustende klanken uit de financiële hoek. Experts op het gebied van credit management verwachten dat er met het komende stelsel enorme cashflowproblemen zullen ontstaan. Op den duur zal dit leiden tot Amerikaanse taferelen waarin duizenden mensen onverzekerd rond zullen lopen, zo is hun voorspelling. 15 augustus 2005 Het uitbesteden van incassozaken is voor vele ondernemers een onbewandelde weg door een donker bos van aanbieders. Onwetenheid doet menigeen de verkeerde, dure beslissing nemen. 12 augustus 2005 In het voorjaar leek de Nederlandse economie een zonnige toekomst tegemoet te gaan. Helaas, we kregen slechte weer plus alarmerende berichtgeving over het aan de schandpaal nagelen van wanbetalers, de teruglopende bestedingen van de consument, hun stijgende schuldenlast en de schrikbarende groei van de incassobranche. Omdat het geld niet echt wil rollen, is het ook voor bedrijven zaak om de betalingstermijnen van hun uitstaande facturen nauwlettend in de gaten te houden. OnGuard maakt software voor debiteurenbeheer. Onder de naam Ervarium liet het bedrijf economen en credit managers ervaringen delen over het nog altijd delicate 'order to cash proces'. 10 augustus 2005 Het plan van www.incassoregister.nl om wanbetalers met naam en toenaam te noemen oogst veel kritiek vanuit de incassowereld. Er wordt sterk getwijfeld aan het nut van deze maatregel. Daarnaast wordt gevreesd dat deze 'schandpaalmethode' een negatief effect heeft op het imago van incassobureaus. 27 juli 2005 Tegen een faillissement van debiteuren kan het management zich indekken met een kredietverzekering. Maar wat doet het management, indien dit niet mogelijk is of als de winstmarge niet opweegt tegen de kosten van het verzekeren? Ondanks een oplopend debiteurensaldo en een toename van het aantal dubieuze debiteuren gaat men in de praktijk toch vaak door met zakendoen op krediet met risicoklanten. 30 juni 2005 Een kredietcheck uitvoeren op potentiele klanten loont, zeker nu blijkt dat vennootschappen bij een faillissement gemiddeld 484.000 euro aan onbetaalde schulden achterlaten. 30 juni 2005 Volgens een onderzoek van een wereldwijd opererende incassopartij zijn overheidsinstellingen het meest laks met betalen. Controller Jan van der Sluis van de bestuursdienst van de gemeente Groningen bestrijdt dit. 'Overheidsinstellingen zijn betrouwbare partijen waarvan je op aan kunt dat ze betalen.' 30 juni 2005 Het aantal vrouwelijke credit managers is gestegen naar 19 procent, 81 procent van de beroepsgroep is man. Marielle Kitsz, credit manager bij L'Oreal Nederland BV, verwacht dat dat percentage in de toekomst gelijk wordt getrokken. 'Vrouwen zijn bij uitstek goed in de communicatie die het vakgebied nodig heeft.' 28 juni 2005 Er was eens een ondernemer, die in een filosofische bui zijn bedrijf vergeleek met een motor. En waarom eigenlijk niet, u bent met uw bedrijf immers de motor van de economie? 15 juni 2005 De 60-jarige Credit Manager Mieke van Dorst kan met recht als een pionier in haar vakgebied beschouwd worden. Toen ze bijna 24 jaar geleden bij het Beuningse InterCheM in dienst trad, bestond de term Credit Manager nog niet eens. Als een van de weinige vrouwen kwam ze te werken op de administratieve afdeling. Daar heeft ze het debiteurenbeheer op poten gezet. In de loop der jaren heeft ze gezien hoe langzaam maar zeker de professionele erkenning van haar vak groeide. Ook zag ze tot haar tevredenheid het aantal vrouwelijke Credit Managers gestaag groeien. 08 juni 2005 Een bank is onmisbaar in het financiële proces van een bedrijf. Van deze nood is echter een deugd te maken door een gegronde keuze voor een bank en een goed inzicht in de kosten, producten en service. Sacom Nijstad (directeur SNCY-Cash Management) is van mening dat veel ondernemers geld kunnen besparen: "Vaak levert een onderhandelingsgesprek met de huisbankier of de overstap naar een andere bank financiële voordelen op." 01 juni 2005 Rekeningen van zorgverzekeraars staan vrij hoog op de prioriteitenlijst van de particulier, denkt Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ. 'Wij boeken slechts 0,35% af. Wellicht dat het aantal slecht betalende klanten volgend jaar toeneemt. De invoering van de basisverzekering verhoogt de bedragen op de rekening. En naarmate de bedragen hoger worden, hebben mensen toch meer moeite met betalen.' 27 mei 2005 Een online handleiding om met schulden om te gaan. Het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet realiseerden onlangs www.zelfjeschuldenregelen.nl. Jos Raaijmakers, manager debiteuren bij zorgverzekeraar CZ betwijfelt of een dergelijk initiatief zinvol is. 'Mensen die op zo'n website kijken, zijn diegene die sowieso wel achter hun betaling aangaan.' 27 mei 2005 Lang openstaande vorderingen of orders die in delen worden geknipt. Een goede verstaander heeft een half woord nodig om te zien of zijn klant in betalingsproblemen komt. Taak aan de credit manager om problemen voor te zijn en te zorgen dat zijn onderneming bij een eventueel faillissement van de klant niet aan het kortste eind trekt. 27 mei 2005 Zorgen dat de rekeningen worden betaald. Kort gezegd is dat de taak van de credit manager. Maar hoever reikt die verantwoordelijkheid? Is de credit manager ook kwaliteitsbewaker? Als het product dat wordt verkocht niet goed is, betaalt men immers wellicht niet. 'De credit manager heeft zeker een signaalfunctie', zegt Richard van Vlerken, credit manager bij DHL. 26 mei 2005 Het is belabberd gesteld met de Nederlandse betalingsmoraal. En het wordt steeds erger. Maar liefst 40 procent van een onlangs ondervraagde groep managers omschrijft de vaderlandse betalingsmoraal als 'ernstig verslechterd'. Hoe hiertegen op te treden? Die vraag stond centraal tijdens het onlangs gehouden Tweede Jaarcongres Credit Management. 16 mei 2005 Als morgen in de krant staat dat de uitgifte van Uw nieuwe converteerbare obligatie een groot succes is geworden, dan kan het wel eens zijn dat U weer bent beet genomen. 12 mei 2005 Private equity is 'big business'. De grootste deals van het afgelopen jaar werden met private equity-geld ondersteund. Er is blijkbaar volop behoefte aan deze vorm van ondernemingsfinanciering. De 'corporate raiders' van weleer zijn de nieuwe helden die de kapitaalmarkt in het hier en nu domineren. Maar CFO's opgelet! Private equity-huizen zouden wel eens in het zwaard van hun eigen succes kunnen vallen, de door hen gefinancierde ondernemingen in hun val meesleurend. 12 mei 2005 Begin januari 2004 werd Leo van de Voort benoemd tot CFO van Wilton-Fijenoord Holding en de inmiddels failliete RDM Groep van bedrijven van Joep van den Nieuwenhuyzen. Hij was vooral aangetrokken om de financiële organisatie te stroomlijnen. Het heeft niet zo mogen zijn. Van de Voort - inmiddels CFO van Satellite Newspapers - blikt terug op zijn tijd met 'Joep', de neergang van RDM, de kortzichtigheid van Defensie en het bestuurlijke onvermogen van de commissarissen van het Rotterdamse Havenbedrijf. 27 april 2005 Het aantal schuldsaneringen en faillissementen steeg het eerste kwartaal van dit jaar enorm vergeleken met dezelfde periode in 2004, achtereenvolgens met 12,8 en 3,4 procent. Zo bleek uit onderzoek van financieel dienstverlener Graydon. 27 april 2005 Een sticker die het debiteurenbestand met veertien procent reduceert en daarmee het krediet dat eventueel bij de bank uitstaat, verlaagt met 25 procent. De waarschuwing dat men moet betalen of als wanbetaler te boek komt te staan, is blijkbaar genoeg voor velen om te betalen. 27 april 2005 Ruim een maand geleden ontving Getronics de Credit Management Award 2005. Het was de beloning voor de indrukwekkende verbetering van het credit risk managementbeleid, die Aon Nederland samen met Getronics realiseerde. Volgens senior consultant Wilco de Haan was de situatie eind 2002 te omschrijven als 'op z'n minst uitdagend'. Inmiddels is daar geen sprake meer van.
Wat is de definitie en betekenis van de debiteurentermijn?
Wat is vrije geldstroom of free cash flow?
Wat is de definitie en betekenis van de voorraadtermijn?
Nieuwe financiering in de zorg: een financieel meerjarenmodel als richtsnoer
Liever niet leren van het verleden
Merk-waardig
Digitale facturen smeren motor
Private equity: van start tot finish
Lang leve de sprinkhanen
Munt slaan uit Human Capital
Nieuwe kansen in procesoptimalisatie
JAARCONGRES CREDIT MANAGEMENT 'Cash positie verder verstevigen'
Jaarcongres Credit Management: Foto's en presentaties
Jaarcongres: Credit Manager als coach
Bob Kurpershoek wint Credit Management Award 2007
William Goossens en Harry Leeuwe, Amefa
Pieter Dekkers, De Meeuw Bouwsystemen
Michael de Bakker, Corporate Express
Michiel Tenge, Q-Park Nederland
Tonny Tan, PontMeyer
Louis Neesman, Atos Origin Nederland
Willibrord van Leeuwen, Kluwer
Onno van Os, Aspider Group
Jerry van Huuksloot, PWS Rotterdam
Paul Schemkes, BT
Peter Meefout en Jeroen Ouderling, T-Mobile
Dennis van Druten, Adecco
Hans de Vogt, OZ Zorgverzekeringen
Bob Kurpershoek, NBC/Universal
Peter Wezenberg en Jan Kolthof, Essent Netwerk
Tjalling Haisma, Rexel 'We zijn onlosmakelijk verbonden met commercie'
Peter Heijblom, Alcas: 'Credit management gaat over geloofwaardigheid'
CM Trendmeter: Betaalmoraal bedrijfsleven daalt
Vijf gouden regels voor effectief budgetteren
10 tips voor beter beheer van werkkapitaal
Alternatieve financieringsvorm: Breng vastgoedkosten omlaag
Credit Marketing voor beginners
Peter Heijblom, Alcas: 'OnGuard onmisbaar onderdeel bedrijfsvoering'
Ontwikkelingen op gebied van digitale facturering: e-Billing
Miljarden euro's vast in werkkapitaal van Nederlandse ondernemingen
Gemakkelijker toegang tot betalingsverkeer
Tjalling Tiemstra, CFO Hagemeyer: Winterklaar met werkkapitaal
Debiteuren: Waarde of verlies?
Juistheid bron vergt constante bewaking - Welke informatie is echt nodig?
Derivaten als oplossing: Hoe omgaan met een hogere rente?
Mussche slijpt aan ruwe diamant
Finance: goed vergelijkbaar - 5 Projectstappen
Kritiek op rol credit rating agencies
Je ziet het pas, als je het door hebt
Credit management is time-management
Rien van Poelgeest: Credit Manager of the Year 2006
Incasseren over de grens
Rien van Poelgeest (3M Nederland) winnaar Credit Management Award 2006
Kendrion na succesvolle corporate recovery weer back in business
Geen stappen maar sprongen voorwaarts dankzij Six Sigma
Gerrit-Jan Bas, Risk Director bij General Electric: "Credit Management begint met gezond boerenverstand"
10 valkuilen in credit management
Getronics winnaar Credit Management Award 2005 vanwege pro-actief beleid
Marc Pols, LensExpress
Paul Verdiesen, Olympia Uitzendburo
Maarten Verheul, Bandolera
Credit management met telefoon en spreadsheet
Ed van der Plas, Nederlandsch Octrooibureau
Rien van Poelgeest, 3M Nederland
Piet Mares, Levi Strauss & Dockers Europe
Martin Keppel, Pioneer Benelux
Tjalling Haisma, Rexel Nederland
Peter van Hanegem, Canon Europa
Marco den Haan, MOL Europe
Reizen zonder risico
Monique Busch, TBI Holdings
Bert Batenburg, Technische Unie
Edith van Dort, Versatel
Arjan van Rijn: "In drie jaar tijd heb ik het uitstaande saldo flink terug weten te brengen"
Peter van Hanegem: "Ik zie Sox juist als een kans"
Analyse Preferente aandelen minder in trek
COLUMN: Tussen droom en nachtmerrie
Ira Hientzsch: "De sociale kant van credit management wordt steeds belangrijker"
'Elk uur telt bij credit management'
Wat levert het eigenlijk op?
Meer of minder vraag?
Effectief werkkapitaal management voor private equity ondernemingen
Bervin Janssen, voorzitter VCMB: "Het belang van credit management moet hoger op de agenda komen"
Aanbod en aanvaarding
Onzichtbaar werkkapitaal
Verzekering: succes of flop?
De gevolgen van Basel II voor het MKB
Aanpak credit management
Geld uit de zak
'Kredietverzekering overbodig'
Kendrion overleeft harde landing, interview met CFO Eiko Ris
Pas de perceptie over debiteuren aan
Waardedeskundigen
Zwarte lijst
Maak de slapende reus niet wakker
Philips verkoopt belang in Deens bedrijf
United Services Group doet het bod op Solvus gestand en verwerft 95,56%
Preferente aandelen minder in trek
Koos Michilsen: "Het nieuwe zorgstelsel zorgt voor enorme cashflowproblemen".
Debiteurenbeheer is vooruitzien
Nog veel ruimte voor verbetering in 'order to cash proces'
Incassoregister.nl ontvangt veel kritiek voor 'schandpaalmethode'
Effectief Debiteurenbeleid: hoe om te gaan met de wanbetaler?
Half miljoen euro open
Overheid betrouwbare betaler
Meer vrouwen in credit management
Uw bedrijf, motorolie en de reis van A naar B
Credit Manager Mieke van Dorst: "De laatste twee jaar heb ik meer faillissementen meegemaakt dan de twintig jaar daarvoor"
Onwetendheid en gemakzucht in zaken doen met de huisbankier
Hogere rekening, slechter betalen
Online schuldenhulp
Pas op: faillissement
Signaleren: betalingsonmacht of interne oorzaak?
'Van klerkenbaan tot klantenbinder' - 2e Jaarcongres Credit Management
Converteerbare Obligaties, bent u weer beet genomen?
Riskant kapitaal - column door Dorothee van Vredenburch
'Ondergang van RDM was onnodig' - Interview Leo van der Voort door Jan Bletz
Meer schulden en faillissementen
Stickeren tegen wanbetalers
Geven van krediet mag nooit vanzelfsprekend zijn
Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16