Financiering en Vermogen

artikel-thumbnail

04 april 2008

VISA toont betrokkenheid bij Europese betalingsmarkt (SEPA) met manifest

Visa Europa heeft een manifest gepubliceerd waarin de coöperatie zich volledig conformeert aan de gemeenschappelijke Europese betalingsmarkt (Single European Payments Area, SEPA). Twee weken nadat Visa Inc. werd geïntroduceerd op de effectenbeurs van New York (NYSE) benadrukt het manifest de onafhankelijkheid van Visa Europa, waarbij de organisatie blijft voortbestaan als een coöperatie die eigendom is van 4600 Europese banken.

artikel-thumbnail

19 maart 2008

Hans van Diest, BMW Financial Services

Een efficiëntere work- en procesflow levert al snel vele voordelen op. Daar kunnen ze bij BMW Financial Services over meepraten. De lease- en financieringsaanvragen worden middels een volledig geautomatiseerd systeem verwerkt. Tegelijkertijd verbetert de kwaliteit van de beoordeling door het gebruik van statistische scorecards. Met als gevolg dat de efficiency verbetert en de kredietrisico's voor de lease- en financieringsmaatschappij beperkt blijven.

artikel-thumbnail

24 januari 2008

GGN Incasso ontvangt het keurmerk privacy-audit-proof

Veel mensen maken zich in toenemende mate zorgen over hun privacy, vooral in het huidige digitale tijdperk. GGN Incasso beschikt, als grootste speler op de incassomarkt, over grote hoeveelheden vertrouwelijke informatie en hecht dan ook veel waarde aan bescherming van de privacy van haar opdrachtgevers en debiteuren. Dit wordt nu gewaarborgd door het keurmerk Privacy-audit-proof, dat GGN Incasso op basis van een positief oordeel van een privacy-auditor heeft ontvangen.

artikel-thumbnail

15 november 2007

IncassoToets nieuw wapen van Flanderijn

Incasso-organisatie Flanderijn lanceert deze week een nieuw wapen tegen notoire wanbetalers: de IncassoToets. Via een landelijk gratis telefoonnummer (088-209 22 22) krijgen ondernemers persoonlijk advies of hun vordering nog te innen is en wat zij er zelf nog aan kunnen doen. De IncassoToets moet bedrijven tevens helpen hun eigen interne debiteurenbeheer beter te organiseren. Via de speciale website www.incassotoets.nl kunnen geïnteresseerde bedrijven een aantal voorbeeld aanmaningsbrieven downloaden of indien nodig hun vordering direct uit handen geven.

artikel-thumbnail

06 november 2007

Beursvloer gaat virtueel

De landelijke beurzen zullen op termijn verdwijnen en vervangen worden door (wereldwijde) virtuele beurzen. Dit is de toekomst van de huidige beurzen volgens maar liefst 90% van de respondenten van de jaarlijkse Deloitte Beursbarometer. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 30% van de ondervraagde snelgroeiende technologiebedrijven (Deloitte Fast 50) een beursgang overweegt. Een beursnotering aan de Alternext is hierbij het populairst. De resulaten worden gisteren gepresenteerd tijdens de Euronext Dag van het Eigen Vermogen in NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout.

artikel-thumbnail

06 november 2007

Nederlandse export blijft groeien

Net als in de voorgaande jaren heeft het Nederlandse bedrijfsleven een groei van de export gerealiseerd. De grootste stappen qua exportgroei zijn gezet door de basismetaalindustrie, de elektrotechnische industrie, de transportsector en de groothandel. Voor meer benutting van de export lijken kleinere bedrijven nog het meeste te kunnen winnen op de internationale markten. Dit geldt met name voor bedrijven in de machine- en de voedings- en genotmiddelen industrie. Dit en meer blijkt uit de Exportthermometer van onderzoeksbureau EIM.

artikel-thumbnail

26 oktober 2007

Hoe bereken ik de gemiddelde betalingstermijn of gemiddelde incassoperiode van mijn debiteuren?

De Days Sales Outstanding (DSO) is een term gebruikt op financiële afdelingen die aangeeft hoe lang het gemiddeld duurt om een betaling binnen te krijgen (collection) van een verkocht product of verkochte dienst. Het is een financiële ratio die aangeeft hoe goed de accounts receivables van het bedrijf gemanaged worden. Vaak is de afdeling credit management belast met het bewaken en/of verbeteren van de DSO.

artikel-thumbnail

19 april 2007

Jaarcongres: Credit Manager als coach

Een geslaagde dag, gisteren tijdens het vierde Jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout. Voor de ruim 325 aanwezigen draaide de dag om Credit Management. Na de opening door dagvoorzitter Bas van Werven (anchorman BNR Nieuwsradio), beet Henriëtte Prast, Economics and Research Division, De Nederlandsche Bank en Professor of Personal Financial Planning Universiteit van Tilburg het spits af met een presentatie over 'De mythe van de rationele mens'.

artikel-thumbnail

20 februari 2007

Michael de Bakker, Corporate Express

De afdeling credit management bij Corporate Express Benelux, onderdeel van Buhrmann NV, heeft sinds de komst van Michael de Bakker in 2001 heel wat veranderingen doorgemaakt. 'De afdeling bestond voorheen puur uit debiteurenadministratie waar de binnenkomende betalingen werden verwerkt en alleen als er tijd over was wat werd gebeld.' Inmiddels is de ontwikkeling van een specifiek kredietbeleid - mét benodigde autorisatieschema's - en de vorming van een specifieke debiteurenbeheertak afgerond, waardoor de klant is gedekt van de wieg tot het graf.

artikel-thumbnail

20 februari 2007

Peter Meefout en Jeroen Ouderling, T-Mobile

Het verkopen van de forward flow (ookwel fresh debt of first placement genoemd) bij T-Mobile heeft voor een structurele verbetering van de financiële resultaten gezorgd. Echter, dit kon niet eerder plaatsvinden dan nadat er was gezorgd voor een uitstekende kwaliteit van de interne credit management processen. Directeur Customer Finance Peter Meefout en Manager Accounts Receivable en Incasso Jeroen Ouderling over het succesvolle resultaat.

artikel-thumbnail

20 februari 2007

Hans de Vogt, OZ Zorgverzekeringen

Sinds de intrede van de nieuwe zorgverzekeringswet, hebben veel zorgverzekeraars hun debiteurenbeleid op een laag pitje gezet, zo blijkt uit onderzoek. OZ niet. Onder leiding van manager verzekerden Hans de Vogt, is de verzekeraar gestart met een strikt aanmaan- en incassobeleid. Ondanks pessimistische verwachtingen zijn de betalingsachterstanden beperkt zijn gebleven. 'In feite leer je mensen een andere betalingsmoraal. En daar zijn we trots op.'

artikel-thumbnail

20 februari 2007

Bob Kurpershoek, NBC/Universal

Know Your Customer, luidt het credo van General Electric en NBC/Universal. Aan senior manager collections group Commercial Finance Center, Bob Kurpershoek, de taak dit in het Commercial Finance Center door te voeren. Dit deed hij met behulp van een real-time website, waar alle collection issues gelogd worden. Na zes maanden zijn de eerste successen al geboekt. Binnen 'no time' daalde het DSO van 21 dagen voor niet-Amerikaanse tegoeden, terwijl deze in 2004 nog op 38 lag.

artikel-thumbnail

06 februari 2007

Vijf gouden regels voor effectief budgetteren

Door toenemende druk vanuit de markt, zoals groeiende volatiliteit in klantenvraag en acties van concurrenten zoeken bedrijven naar een nieuwe aanpak en andere competenties voor management control. Best in class bedrijven sturen niet langer op de achteruitkijkspiegel. Deze traditionele aanpak kenmerkt zich door periodieke, historische rapportages van regel-voor-regel vergelijking van de resultaatverschillen verbetert niet het toekomstgerichte beslissingsproces.

artikel-thumbnail

21 september 2006

Ontwikkelingen op gebied van digitale facturering: e-Billing

Een belangrijk contactmoment tussen leveranciers en hun afnemers is het uitreiken van de factuur. Afnemers stellen steeds vaker eisen aan de wijze waarop de factuur moet worden aangeleverd. Dit biedt leveranciers de kans om hier op in te spelen en hun innovatievermogen te tonen door gebruik te maken van digitale facturering, e-Billing. Als bijkomend voorbeeld kan hierdoor een substantiële kostenreductie worden bereikt bij het distribueren van facturen.

artikel-thumbnail

10 juli 2006

Gemakkelijker toegang tot betalingsverkeer

Met de aanstaande invoering van de Single Euro(pean) Payments Area (SEPA) beogen de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank een meer concurrerende en transparante Europese betalingsverkeermarkt. Het effect van SEPA op zowel de financiële-servicesindustrie als de (groot)zakelijke markt en winkeliers (point of sales) is enorm. Zij zullen hun betalingsverkeerstrategie in de komende paar jaar zowel commercieel als operationeel moeten herijken aan de gewenste veranderingen.

artikel-thumbnail

10 maart 2006

Kendrion na succesvolle corporate recovery weer back in business

Kendrion heeft eind jaren negentig door een diep dal moeten kruipen. De fabrikant van onder meer elektromagnetische componenten had in veel opzichten de wind tegen. De onderneming uit Zeist had te leiden onder een aantal slecht renderende acquisities. Daarnaast heeft de verkoop van Pinguin aan zijn toenmalige CEO Jan Bernard Wolters het bedrijf in de problemen gebracht. CFO Eiko Ris sprak tijdens het Jaarcongres Credit Management op openhartige wijze over de moeilijke periode van Kendrion, de fouten die zijn gemaakt, maar ook over de succesvolle weg naar herstel.

artikel-thumbnail

06 maart 2006

Gerrit-Jan Bas, Risk Director bij General Electric: "Credit Management begint met gezond boerenverstand"

Cijfers zeggen niet alles; dit is niet een uitspraak die je snel kan verwachten uit de mond van een financial. Toch is dit de kern van de visie die Gerrit-Jan Bas heeft op het vak Credit Management. De Risk Director Benelux van General Electric Equipment Services staart zich niet blind op de cijfers. Het zijn vaak momentopnames die een verkeerd beeld van een bedrijf kunnen schetsen. Bas richt zich liever op structurele zaken. Hoe goed is het management van een klant waar je zaken mee doet? Dat is volgens de Risk Director een veel essentiëlere vraag.

artikel-thumbnail

06 maart 2006

Getronics winnaar Credit Management Award 2005 vanwege pro-actief beleid

Over twee dagen barst het feest weer los. In het NH Hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout wordt donderdag de 3de Credit Management Award uitgereikt. Vorig jaar ging Getronics er met de felbegeerde award vandoor. Wie krijgt dit jaar de eer? Nog een keer blikken we terug: Ben Walet, Manager Credit Control bij Getronics Nederland wist de DBO (Days of Billings Outstanding) in korte tijd van 70 dagen terug te brengen naar 40 dagen.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15