artikel-thumbnail

06 januari 2010

Goed credit management verdient zichzelf terug!

Op tijd betalen van facturen is een voorwaarde voor een gezonde economie. En tijdig en accuraat factureren draagt bij aan het uitbannen van wanbetalers. Te vaak zien we dat bedrijven op dat vlak steken laten vallen. Het probleem zit daarbij niet in de facturatie alleen. Bij het invoeren van klantgegevens gaat het bijvoorbeeld dikwijls al mis. Wanneer daar niet alert op wordt gereageerd, zien we onzorgvuldigheid en miscommunicatie als een rode draad door de gehele administratie lopen. Een verspilling van energie die met een klein beetje inspanning is te voorkomen.

artikel-thumbnail

19 november 2009

Economische waarde en de financiering van een bedrijfsovername

Als Register Valuator wordt mij regelmatig gevraagd welke rol de economische waarde bij de bank in het financieringsproces speelt. Feitelijk zou de economische waarde in het financieringsproces aan de orde moeten komen bij de bepaling van de vermogenseis (verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen). Economisch gezien wordt het eigen vermogen immers gevormd door het vreemd vermogen in mindering te brengen op de economische waarde van de onderneming.

artikel-thumbnail

04 november 2009

Cashproblemen oplossen is een kwestie van lange adem - en gedragsverandering

In een tijd van amper twee jaar heeft werkkapitaal zich ontwikkeld tot één van de grootste kopzorgen van financiële professionals. Van alle effecten die de kredietcrisis heeft op het bedrijfsleven, is een tekort aan cash misschien wel het probleem dat het meest gevoeld wordt. De bedrijven die geen moeilijkheden hebben om genoeg geld bij elkaar te krijgen om rekeningen (op tijd) te betalen, zijn op één hand te tellen; dat geldt zelfs voor ondernemingen die niet of nauwelijks kampen met tegenvallende omzet- of winstresultaten.

artikel-thumbnail

27 april 2009

6e Jaarcongres Credit Management: 'Innoveren loont'

'Vorig jaar groeiden de bomen tot in de hemel. Dit jaar komen we erachter dat de wortels niet zo sterk zijn. Komt het door de bonussen? Het zijn niet allemaal graaiers. Mijn idee is om bonussen afhankelijk te maken van KPI's waarbij alle stakeholders gebaat zijn. Uw veranderende rol is klanttevredenheid bewerkstelligen.' Met deze woorden opent Bas van Werven, anchorman bij BNR Nieuwsradio en dagvoorzitter het 6e Jaarcongres Credit Management.

artikel-thumbnail

27 maart 2009

'Volledig SEPA-compliant'

European Financial Headquart, de Europese dochter van het Japanse HOYA Corporation heeft haar cashmanagement gecentraliseerd via haar InHouse Bank. Door deze centralisatie heeft de organisatie meer grip gekregen op de cash, zijn bankkosten gereduceerd en is de organisatie in staat om betere cash deals af te sluiten. Gelijktijdig met deze centralisatieslag is rekening gehouden met de komst van SEPA. Vijf ideeën om optimale, transparante en universele processen uit te tekenen.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17