Financiering en Vermogen

04 april 2008

VISA toont betrokkenheid bij Europese betalingsmarkt (SEPA) met manifest

Visa Europa heeft een manifest gepubliceerd waarin de coöperatie zich volledig conformeert aan de gemeenschappelijke Europese betalingsmarkt (Single European Payments Area, SEPA). Twee weken nadat Visa Inc. werd geïntroduceerd op de effectenbeurs van New York (NYSE) benadrukt het manifest de onafhankelijkheid van Visa Europa, waarbij de organisatie blijft voortbestaan als een coöperatie die eigendom is van 4600 Europese banken.

19 maart 2008

Hans van Diest, BMW Financial Services

Een efficiëntere work- en procesflow levert al snel vele voordelen op. Daar kunnen ze bij BMW Financial Services over meepraten. De lease- en financieringsaanvragen worden middels een volledig geautomatiseerd systeem verwerkt. Tegelijkertijd verbetert de kwaliteit van de beoordeling door het gebruik van statistische scorecards. Met als gevolg dat de efficiency verbetert en de kredietrisico's voor de lease- en financieringsmaatschappij beperkt blijven.

24 januari 2008

GGN Incasso ontvangt het keurmerk privacy-audit-proof

Veel mensen maken zich in toenemende mate zorgen over hun privacy, vooral in het huidige digitale tijdperk. GGN Incasso beschikt, als grootste speler op de incassomarkt, over grote hoeveelheden vertrouwelijke informatie en hecht dan ook veel waarde aan bescherming van de privacy van haar opdrachtgevers en debiteuren. Dit wordt nu gewaarborgd door het keurmerk Privacy-audit-proof, dat GGN Incasso op basis van een positief oordeel van een privacy-auditor heeft ontvangen.

15 november 2007

IncassoToets nieuw wapen van Flanderijn

Incasso-organisatie Flanderijn lanceert deze week een nieuw wapen tegen notoire wanbetalers: de IncassoToets. Via een landelijk gratis telefoonnummer (088-209 22 22) krijgen ondernemers persoonlijk advies of hun vordering nog te innen is en wat zij er zelf nog aan kunnen doen. De IncassoToets moet bedrijven tevens helpen hun eigen interne debiteurenbeheer beter te organiseren. Via de speciale website www.incassotoets.nl kunnen geïnteresseerde bedrijven een aantal voorbeeld aanmaningsbrieven downloaden of indien nodig hun vordering direct uit handen geven.

06 november 2007

Beursvloer gaat virtueel

De landelijke beurzen zullen op termijn verdwijnen en vervangen worden door (wereldwijde) virtuele beurzen. Dit is de toekomst van de huidige beurzen volgens maar liefst 90% van de respondenten van de jaarlijkse Deloitte Beursbarometer. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 30% van de ondervraagde snelgroeiende technologiebedrijven (Deloitte Fast 50) een beursgang overweegt. Een beursnotering aan de Alternext is hierbij het populairst. De resulaten worden gisteren gepresenteerd tijdens de Euronext Dag van het Eigen Vermogen in NH Leeuwenhorst in Noordwijkerhout.

06 november 2007

Nederlandse export blijft groeien

Net als in de voorgaande jaren heeft het Nederlandse bedrijfsleven een groei van de export gerealiseerd. De grootste stappen qua exportgroei zijn gezet door de basismetaalindustrie, de elektrotechnische industrie, de transportsector en de groothandel. Voor meer benutting van de export lijken kleinere bedrijven nog het meeste te kunnen winnen op de internationale markten. Dit geldt met name voor bedrijven in de machine- en de voedings- en genotmiddelen industrie. Dit en meer blijkt uit de Exportthermometer van onderzoeksbureau EIM.

26 oktober 2007

Hoe bereken ik de gemiddelde betalingstermijn of gemiddelde incassoperiode van mijn debiteuren?

De Days Sales Outstanding (DSO) is een term gebruikt op financiële afdelingen die aangeeft hoe lang het gemiddeld duurt om een betaling binnen te krijgen (collection) van een verkocht product of verkochte dienst. Het is een financiële ratio die aangeeft hoe goed de accounts receivables van het bedrijf gemanaged worden. Vaak is de afdeling credit management belast met het bewaken en/of verbeteren van de DSO.

19 april 2007

Jaarcongres: Credit Manager als coach

Een geslaagde dag, gisteren tijdens het vierde Jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout. Voor de ruim 325 aanwezigen draaide de dag om Credit Management. Na de opening door dagvoorzitter Bas van Werven (anchorman BNR Nieuwsradio), beet Henriëtte Prast, Economics and Research Division, De Nederlandsche Bank en Professor of Personal Financial Planning Universiteit van Tilburg het spits af met een presentatie over 'De mythe van de rationele mens'.

20 februari 2007

Michael de Bakker, Corporate Express

De afdeling credit management bij Corporate Express Benelux, onderdeel van Buhrmann NV, heeft sinds de komst van Michael de Bakker in 2001 heel wat veranderingen doorgemaakt. 'De afdeling bestond voorheen puur uit debiteurenadministratie waar de binnenkomende betalingen werden verwerkt en alleen als er tijd over was wat werd gebeld.' Inmiddels is de ontwikkeling van een specifiek kredietbeleid - mét benodigde autorisatieschema's - en de vorming van een specifieke debiteurenbeheertak afgerond, waardoor de klant is gedekt van de wieg tot het graf.

20 februari 2007

Peter Meefout en Jeroen Ouderling, T-Mobile

Het verkopen van de forward flow (ookwel fresh debt of first placement genoemd) bij T-Mobile heeft voor een structurele verbetering van de financiële resultaten gezorgd. Echter, dit kon niet eerder plaatsvinden dan nadat er was gezorgd voor een uitstekende kwaliteit van de interne credit management processen. Directeur Customer Finance Peter Meefout en Manager Accounts Receivable en Incasso Jeroen Ouderling over het succesvolle resultaat.

20 februari 2007

Hans de Vogt, OZ Zorgverzekeringen

Sinds de intrede van de nieuwe zorgverzekeringswet, hebben veel zorgverzekeraars hun debiteurenbeleid op een laag pitje gezet, zo blijkt uit onderzoek. OZ niet. Onder leiding van manager verzekerden Hans de Vogt, is de verzekeraar gestart met een strikt aanmaan- en incassobeleid. Ondanks pessimistische verwachtingen zijn de betalingsachterstanden beperkt zijn gebleven. 'In feite leer je mensen een andere betalingsmoraal. En daar zijn we trots op.'

20 februari 2007

Bob Kurpershoek, NBC/Universal

Know Your Customer, luidt het credo van General Electric en NBC/Universal. Aan senior manager collections group Commercial Finance Center, Bob Kurpershoek, de taak dit in het Commercial Finance Center door te voeren. Dit deed hij met behulp van een real-time website, waar alle collection issues gelogd worden. Na zes maanden zijn de eerste successen al geboekt. Binnen 'no time' daalde het DSO van 21 dagen voor niet-Amerikaanse tegoeden, terwijl deze in 2004 nog op 38 lag.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15