Checklists
20 augustus 2013 Wat doen bedrijven die Business Process Outsourcing (BPO) echt goed in de vingers hebben anders dan bedrijven die middelmatig presteren in outsourcing? Accenture noemt 8 dingen die de outperformers doen waardoor zij meer waarde halen uit BPO. 31 juli 2013 Visualisaties zeggen veel. Ook voor u als financieel manager. Denk maar eens aan een rode lijn, waarmee u in één oogopslag de laatste trend ziet. Met visualisatie binnen SAP Business Intelligence (BI) software beslist u sneller dan ooit. En dat op basis van 5 manieren, waarmee u in recordtempo gegevens analyseert en bewerkt. Op een gebruiksvriendelijke manier, overal en op elk moment. 17 juli 2013 Op 14 mei 2013 publiceerden wij een artikel op FM.nl met als titel: 'Hoeveel ICT zit er in een flesje bier?'. Hierin wordt een methodiek uitgelegd om ICT-kosten te rubriceren en desgewenst door te belasten. Een wezenlijk onderdeel is het verzamelen van alle ICT-kosten. In dit vervolg krijgt u een aantal handige tips & tricks om verborgen ICT-kosten boven water te krijgen. 05 juli 2013 Steeds meer medewerkers gebruiken hun eigen computer of tablet voor bedrijfsdoeleinden. Naast de vele voordelen die Bring Your Own Device (BYOD) biedt, brengt het wel grote risico's met zich mee voor wat betreft de beveiliging van bedrijfsdata. Hoe kunt u deze risico's binnen de perken houden? 5 gouden tips. 28 juni 2013 Je gaat niet failliet omdat je verlies maakt, maar omdat je geen geld meer hebt. Voor iedere onderneming, maar zeker diegene die óf in zwaar weer zitten óf snel groeien, is het van levensbelang om de cash flow goed te voorspellen. Als de cash flow in de toekomst negatief dreigt te worden, moet je vandaag handelen. 7 fundamentele do's en don'ts helpen je hierbij op weg. 20 juni 2013 Een personal brand is een manier om jezelf te omschrijven voor mensen die je nog niet kennen. Iedereen heeft een personal brand, of we het leuk vinden of niet. Mensen vormen nu eenmaal meningen over elkaar en doen dat direct als ze iemand voor het eerst onder ogen komen. Ook online. Voorkom daarom deze 5 personal branding missers, verklein de kans op een verkeerde indruk en vergroot zo jouw mogelijkheden op een nieuwe baan. 18 juni 2013 Hoge energierekeningen, ondoorzichtige servicekosten en jaarlijks veranderende voorwaarden omtrent telefonie en internet; goed contractmanagement is, zeker in tijden van economische malaise, belangrijker dan ooit. Jaarlijks vergelijken is dan ook het devies. 6 praktische tips om kosten te besparen en verspilling tegen te gaan. 14 juni 2013 Een grote trend op dit moment is Big Data. Bedrijven beschikking over steeds grotere hoeveelheden data en 'moeten hier iets mee' om niet weggeconcurreerd te worden. Maar je kunt alles wel gaan meten en analyseren. Hoe voorkom je nu als CFO dat een Big Data project veel geld kost en niks oplevert? Door je te richten op 5 manieren van Big Data analyse die gegarandeerd waarde toevoegen aan je bedrijf. 11 juni 2013 'Wat kan ik als opdrachtgever doen om de kans op succesvolle IT-projecten te vergroten?' Dat was de managementvraag waar ICT professionals Barbera Dado en Roos Dahmen een antwoord op moesten vinden voor hun MBA-afstudeeropdracht aan Nyenrode. Ze zochten en vonden 5 kenmerken van succesvolle ICT-projecten en ontwikkelden een kaleidoscoop die betrokkenen van een ICT-project kunnen inzetten om de kans op succes te vergroten. 06 juni 2013 'We moeten steeds meer met minder'. Dat is sinds de crisis een veelgehoord geluid op financiële afdelingen. Veranderingen in de samenleving en nieuwe technologieën zorgen daarnaast voor andere uitdagingen voor de finance functie, zoals verdienmodellen die drastisch op de schop moeten. Hoe kunnen CFO's en finance professionals succesvol omgaan met de grote uitdagingen van deze tijd? 24 mei 2013 Veel finance professionals die op gesprek moeten, zullen de dag voor het cruciale sollicitatiegesprek nog even snel het internet afstruinen voor de bekende sollicitatietips & tricks. Prima op zich. Echter, je kunt door het verkeerd interpreteren van veel gegeven tips juist de verkeerde indruk maken tijdens de sollicitatie. Lees dus deze top 5 goed door en voorkom dat je een flater slaat. 21 mei 2013 Het is onmogelijk om een groot leider te worden zonder een geweldige communicator te zijn. De skills hiervoor zijn echter zelden te leren in het klaslokaal, omdat daar de focus vooral op onszelf ligt. Het zijn juist de subtielere elementen van communicatie (die op anderen gericht zijn) die leiders moeten leren. Leiderschapsexpert Myatt deelt op Forbes.com 10 communicatiegeheimen die je, wanneer je ze consistent toepast, helpen om veel betere communicatieresultaten te bereiken. 10 mei 2013 Finance executives wordt vaak verteld dat hun bedrijf de beste deal met de beste voorwaarden heeft gekregen. Maar hoe kunnen ze dit zeker weten? Wanneer in het leverancierscontract één van de volgende signalen zichtbaar is, is de kans groot dat de deal helemaal zo goed niet is. 09 mei 2013 Gezien het huidige gebrek aan open posities op de arbeidsmarkt, is het extreem belangrijk iedere kans optimaal te benutten. Mocht je een sollicitatiegesprek hebben, dien je je goed voor te bereiden en blunders te vermijden. Voor de meeste posities geldt dat er momenteel kandidaten genoeg zijn, dus een werkgever zal een blunder al snel aangrijpen om de baan aan je voorbij te laten gaan en te geven aan iemand die niet die blunder heeft gemaakt. 07 mei 2013 De belangstelling voor cashflow management is in de financiële crisis steeds verder toegenomen. Ondernemingsresultaten staan onder druk, financiering is lastiger te krijgen, het aantal bedrijfsfaillissementen is hoog en het ondernemersvertrouwen daalt. Wat moet u als onderneming in deze tijden doen om de financiële huishouding op orde te krijgen en te houden? 5 inspirerende praktijkvoorbeelden. 03 mei 2013 Met ingang van Office 2013 is Excel te verkrijgen met de nieuwe visualisatie-omgeving Power View. Power View stelt gebruikers in staat om met een paar muisklikken gegevens te visualiseren op basis van analytische modellen in PowerPivot voor Excel of in de SQL Server. Gebruikers van Sharepoint kunnen Power View in een webbrowser aansturen, zonder eerst een model te downloaden. Hieronder zetten we zes van de krachtigste visualisaties in Power View op een rij. 01 mei 2013 Bedrijven worden overspoeld met klantgegevens afkomstig uit vele verschillende bronnen. Het probleem is niet dat men niet weet wat men met al die gegevens zou kunnen doen, maar zich er het hoofd over breekt hoe al die informatie op effectieve wijze kan worden aangewend om onnodige risico- of kredietkosten te voorkomen, de klanttevredenheid te verhogen en verdere omzetgroei te stimuleren. Een effectieve strategie voor 'analytics' kan bestuurders helpen vooruit te kijken en te anticiperen op de dingen die komen gaan. 30 april 2013 Krachtige communicatie zorgt ervoor dat bedrijven zich kunnen richten op de kwaliteit van hun dienstverlening en niet alleen op de kosten. Jordi Oude Egberink (Virtual Affairs) werkte voor financiële dienstverleners als Knab, Rabobank en Crédit Agricole en weet hoe het optimaal benutten van het on- én offline kanaal leidt tot meer retentie onder klanten. 09 april 2013 De tijd dat hard skills als allesbepalend werden geacht voor succes in het bedrijfsleven, ligt ver achter ons. Soft skills krijgen steeds vaker de volle aandacht die zij verdienen bij werkgever en werknemer en dat betaalt zich uit. Presenteren is misschien wel de belangrijkste soft skill: zonder goede presentatietechnieken gaat de boodschap die iemand wil overbrengen compleet verloren. 10 Tips voor een betere presentatie. 26 maart 2013 Je kunt gerust stellen dat Big Data een hype is; bijna dagelijks wordt er over gepubliceerd en bijna wekelijks kun je een evenement bezoeken over Big Data. Maar waar gaat het nu echt om? Vier mythes ontzenuwd. 19 maart 2013 'Als je met de inzichten van nu terug zou kijken, denk ik dat ik het anders gedaan zou hebben' waren de legendarische woorden van een oud-premier. Helaas gelden ze ook vaak voor de ooit gekozen inrichting van een SAP systeem. Als u toen wist wat uw informatiebehoefte nu is, wat zou u toen anders gedaan hebben? Belangrijker is de vraag wat u, gegeven deze eerder gemaakte keuzes, vandaag de dag kunt optimaliseren. Daar blijken vaak meer mogelijkheden voor te zijn dan u ooit gedacht had. Dit artikel geeft een aantal oplossingen en praktijkvoorbeelden. 15 maart 2013 Het is zeker één van de meest interessante technologische trends van dit moment: Business Intelligence, ook wel BI genoemd. Het verzamelen van data en het daarop uitvoeren van slimme acties is een potentiële goudmijn voor veel bedrijven. Jankees Lampe, CEO van BI-specialist Inergy, geeft een vijftal voorbeelden uit de praktijk waarin BI meer waarde haalt uit bedrijfsprocessen. 11 maart 2013 Waar financials constant de rol van businesspartner naar zich toe trekken, houdt de business halsstarrig vol aan het klassieke model. Finance is een vak apart waar ze zich niet mee bemoeien. Tot de crisis uitbrak, de telefoon steeds minder ging rinkelen en de gouden tijd langzaam aan de horizon verdween. Inmiddels is iedere bedrijf ervan doordrongen dat kennis van Finance de sleutel is naar gezond ondernemerschap. Maar hoe krijgt u de business in beweging om essentiële financiële kennis in huis te halen en de stap naar 'finance-partner' te maken? 08 maart 2013 De invoering van SEPA komt snel dichterbij. Bent u er al helemaal klaar voor? Dit artikel geeft een prikkelend beeld van de verschillende mogelijkheden voor de migratie naar SEPA betalingsverkeer. De voors en tegens van de verschillende benaderingen worden op een rijtje gezet, en er wordt een recept gegeven om tot een heldere keuze te komen. 22 februari 2013 Presenteren is eng, dat vindt eigenlijk iedereen. Maar als je besluit het toch te doen, kun je er het beste helemaal voor gaan. In hun boek 'De kracht van het verhaal' geven auteurs Maxwell en Dickman een aantal zeer belangrijke tips die jou helpen om met je presentatie écht impact te maken op het publiek. 05 februari 2013 Ondernemers komen vaak in aanraking met de vraag: 'wat is de economische waarde?' Zonder antwoord op die vraag is het nemen van investeringsbeslissingen een gok. Verstandige ondernemers mogen hun geluk in het casino beproeven, binnen de onderneming werken zij met causale, rationele, verbanden. In dit artikel geeft waarderingsexpert Jan Vis vijf veel voorkomende misvattingen, waarvan u zich bewust dient te zijn om inschattingsfouten bij waarderen te voorkomen. 30 januari 2013 De mogelijkheid van een one tier board, de toegenomen importantie van commissarissen en de noodzaak om als adviseur te blijven inspelen op veranderingen: op het gebied van corporate governance zal in 2013 een aantal trends zichtbaar zijn. Prof Mr. Kid Schwarz, hoogleraar Ondernemingsrecht, geeft een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in ondernemingsbestuur. 22 januari 2013 Sinds 1 december is het nieuwe Office officieel beschikbaar. Microsoft heeft Office, en met name Excel, flink onder handen genomen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in Excel 2013? Met de 8 nieuwe functionaliteiten die in dit artikel worden uitgelicht bespaart u veel tijd en boekt u gegarandeerd betere resultaten met Excel. 18 januari 2013 Als je succesvol iets wilt verkopen - een product, een idee of een businessplan, zul je mensen moeten overtuigen van het belang hiervan. De ideale manier hiervoor is een verhaal te gebruiken. Mensen zijn gek op verhalen; dit is gedurende de lange evolutie van de mens ingebakken. Maar hoe maak je jouw verhaal zo overtuigend mogelijk? Door de vijf elementen gebruiken die aan de basis staan van alle geweldige verhalen. 09 januari 2013 Om te weten waar het geld heen gaat, en om de ROI (Return on Investment) van IT te verbeteren, hebben finance professionals meer nodig dan comités en vergaderingen. Ze moeten de comités aan het uitvoeren krijgen. In dit artikel vindt u 5 manieren om dit succesvol te realiseren. 27 december 2012 (Financieel) bestuurders en riskmanagers hebben onvoldoende toegang tot up-to-date informatie om de juiste beslissingen te nemen als gevolg van schommelingen op de beurs. Dat bleek afgelopen maand uit internationaal onderzoek dat onderzoeksbureau Lepus uitvoerde in opdracht van business intelligence (BI-)specialist QlikTech. Slechts vijf procent van de wereldwijd ondervraagde executives beschikt over actuele riskmanagementinformatie om direct op veranderingen in te kunnen spelen. 19 december 2012 Wie de return on investment (ROI) van cloud-applicaties wil berekenen, is vrij snel klaar met de kostenkant. De opbrengsten van dit soort softwarediensten, laten zich daarentegen minder makkelijk berekenen. Toch is een gedegen en eerlijke berekening van cruciaal belang voor iedere organisatie die met cloud-diensten aan de slag wil. Drie factoren bepalen de ROI van cloud-toepassingen. 14 december 2012 Opkomende markten staan vanwege het groeipotentieel en de toegang tot nieuwe klantgroepen steeds meer centraal binnen business development strategieën van bedrijven. Vaak ontbreekt de specifieke lokale marktkennis en kiezen bedrijven er daarom voor om met lokale tussenpersonen en distributeurs te werken, of ze schakelen partijen in die ze bij potentiële klanten kunnen introduceren. Echter, zakendoen via die tussenpersonen in het buitenland brengt ook grote risico's met zich mee die nog te vaak onderschat worden. 08 december 2012 In het kader van een verdere optimalisatie van het Tax Controle Framwork (TCF) en de tendens om afspraken te maken met de Belastingdienst omtrent Horizontaal Toezicht besteden bedrijven meer en meer aandacht aan een juiste toepassing van transfer pricing en de wijze hoe een en ander tot stand komt en vastgelegd moet worden in de AO/IC processen. Praktijkexpert Geert Schretlen geeft 10 gouden tips om uw transfer pricing naar een hoger niveau te brengen. 03 december 2012 Organisaties hebben doorgaans grote hoeveelheden gegevens te verwerken. Een groot deel van deze gegevens zijn inkoopfacturen. Dit proces is behoorlijk arbeidsintensief en kostbaar. Het digitaliseren en automatiseren van het factuurverwerkingsproces zorgt voor een snellere en efficiëntere factuurverwerking, met forse tijd- en kostenbesparingen als gevolg. Maar hoe werkt digitale factuurverwerking eigenlijk en is het ook interessant voor uw organisatie? Bereken gratis uw return-on-investment. 20 november 2012 Veel organisaties gaan gebukt onder een grote hoeveelheid Excel-modellen binnen de organisatie. Meerdere kopieën van hetzelfde overzicht, onduidelijkheid over de kwaliteit van de cijfers, en niemand die precies weet hoe die cijfers tot stand zijn gekomen. Hoe krijg je grip op de Excel-modellen in je organisatie? Hoe voorkom en herstel je de onbeheersbare wildgroei? We zetten vijf elementen op een rij. 16 november 2012 De DSO omlaag brengen, het gezond houden van het debiteurensaldo, het verbeteren van het werkkapitaal... allemaal opdrachten waar credit managers zich dagelijks mee bezig houden. Maar kijkend naar de kwaliteit en resultaten van de credit management functie bij diverse bedrijven zijn er behoorlijke verschillen. Wat maakt een credit manager echt effectief? Welke 7 gewoonten hebben top credit managers gemeen? 02 november 2012 De CFO heeft al sinds tijden de reputatie alleen geïnteresseerd te zijn in het financiële gedeelte en minder in zijn medewerkers. Deze opvatting is inmiddels behoorlijk achterhaald. De huidige businessgeoriënteerde CFO heeft meer oog voor zijn medewerkers en onderstreept de mening van de CEO: de belangrijkste activa van het bedrijf gaan iedere avond naar huis. Wat heeft de nieuwe CFO nodig om zich echt te ontplooien tot business-innovator? 31 oktober 2012 Een aanzienlijk aantal shared services organisaties schiet tekort in het behalen van hun originele business case van het standaardiseren van bedrijfsbeleid, processen en ondersteunende systemen. In dit artikel worden de 5 succesfactoren belicht die tezamen leiden tot optimale dienstverlening en processen in uw shared services organisatie. 29 oktober 2012 Het High Performance Business (HPB) III onderzoek van consultancybureau Accenture concludeert dat bedrijven tijdens de crisis de nadruk hebben gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. 4 tips om het tij te keren. 20 oktober 2012 'Sparringpartner van de directie, het geweten van de organisatie, business partner zijn', grote woorden en hedendaagse kwaliteiten die van de moderne controller worden verwacht. Goed vakmanschap alleen is lang niet meer voldoende om een effectieve controller te kunnen zijn. Eric Kemperman bespreekt op herkenbare en vermakelijke wijze de evolutie van het vak en sluit af met 5 onmisbare tips waarmee u in uw transformatie tot business partner uw voordeel kunt doen. 18 oktober 2012 Het in dienst nemen van talentvolle nieuwe medewerkers is veel te belangrijk om aan het toeval over te laten. Het probleem is vaak als volgt; als iemand je bevalt bij de eerste ontmoeting heb je al snel de neiging de positieve punten te benadrukken en de negatieve punten te minimaliseren. Als iemand je niet bevalt heb je diezelfde neiging, maar dan omgekeerd. In dit artikel 7 tips om toch een objectieve beslissing te nemen. 02 oktober 2012 Het vertrouwen van de consumenten in de economie is laag, bedrijfsresultaten staan onder druk en de crisis in Europa lijkt zich uit te breiden naar Azië. Veel organisaties voelen zich gedwongen om harde maatregelen te nemen om zo prestaties te verbeteren. In mijn nieuwste boek 'What Makes a High Performance Organization: Five Validated Factors of Competitive Advantage that Apply Worldwide', beschrijf ik de 5 succesfactoren waar organisaties zich op moeten richten om niet alleen met de toegenomen druk om te kunnen gaan maar zelfs voorloper in hun sector te worden. 18 september 2012 In het licht van de aanhoudende onzekerheid over de mondiale economie moet uw organisatie sensitief zijn, tijdig kunnen anticiperen op trends en trendbreuken. De vraag is hoe u als controller, juist nu, budgetten effectief inzet als planninginstrument. Hoe krijgt u meer zekerheid over het realiseren van bedrijfsdoelstellingen in 2013 en verder? De volgende 5 leading practices helpen u uw budgettering robuuster dan ooit te maken. 14 september 2012 Sales is netwerken. En waar kan dat nu beter dan op social media? Toch zijn veel organisaties en financiële zzp'ers zich hier nog weinig van bewust. Business genereren gaat hand in hand met het onderhouden van zakelijke contacten. Kanalen als LinkedIn en Twitter lenen zich uitstekend voor het opbouwen van nieuwe klantrelaties en het uitbouwen van bestaande contacten. Maar hoe zorg je ervoor dat social media op de juiste manier wordt ingezet? 5 onmisbare tips om het meeste rendement te halen uit social media-activiteiten. 10 september 2012 Beslissingnemers op IT-gebied zien zich voortdurend geconfronteerd met stijgende IT-kosten en toenemende wensen op het gebied van informatietechnologie. Hoe kunnen zij verstandige beslissingen maken over in welke IT zij wel en niet gaan investeren met hun gelimiteerde middelen? Professor Bert Kersten geeft 7 gouden tips voor succesvol investeren in IT. 30 augustus 2012 Veel grote implementatietrajecten mislukken, omdat er te veel nadruk is op wát er geïmplementeerd gaat worden en te weinig aandacht is voor het waarom van de implementatie: het communicatie en change management vraagstuk. In dit artikel beschrijven we vijf veel gemaakte fouten voor, tijdens en na een organisatieverandering. We geven concrete tips hoe u deze valkuilen kunt omzeilen en uw resultaat kunt behalen. 22 augustus 2012 Charisma is niet iets dat je bezit, het is iets dat je verdient. Door je de volgende 10 eigenschappen eigen te maken, zul je succesvoller kunnen bouwen aan geweldige relaties met anderen en positieve invloed kunnen uitoefenen op allerlei situaties in je werk en privéleven. 19 juli 2012 Hoe komt het toch dat risicomanagementimplementaties en -functies vaak niet opleveren wat er van werd verwacht? En dat het top- en lijnmanagement ze zelfs ervaren als weggegooid geld? In dit artikel komen de 10 belangrijkste oorzaken aan de orde. Wanneer u deze pijnpunten succesvol aanpakt zult u de prognosekracht van uw organisatie vergroten en daarmee uw algehele performance. 16 juli 2012 Dit artikel betreft de verplichtstelling van de Belastingdienst van BAPI naar SBR via Digipoort gebruikmakend van PKIoverheid. Veel organisaties moeten nog voor 1 januari 2013 een PKIoverheid certificaat aanvragen, aanschaffen en de procedures doorlopen. Er zijn minder dan 26 weken te gaan. Het advies is daarom om op korte termijn de procedures in gang te zetten. Nu is het nog net op tijd te regelen. 11 juli 2012 Ogenschijnlijk is de migratie naar het SEPA betalingssysteem duidelijk, en inmiddels op stoom. De verschillende producten zijn redelijk goed bekend, de conversie vanuit bestaande betalingsproducten is beschreven, en het publiek wordt bekend gemaakt met het gebruik van IBAN. Maar de echte moeilijkheden zullen zich niet bij de voorbereiding, maar bij de migratie voordoen! De 5 grootste valkuilen op een rij. 15 juni 2010 Hoe wast u uw zwarte geld wit? In deze checklist vindt u de drie stappen die u moet zetten om uw zwarte geld om te zetten in legaal wit geld. Uiteraard is het niet de opzet om ondernemers op ideeën te brengen. Het gaat het er juist om hoe je als financieel directeur of accountant voorkomt dat je betrokken wordt bij malafide praktijken. U krijgt een voorbeeld en 5 tips om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen. 31 maart 2010 Al sinds het ontstaan een jaar of 50 geleden is het controllersvak enorm in beweging. In eerste instantie was het vooral achterom kijkend als scorekeeper. Rapportage van de cijfers van de vorige maand. Als je nu kijkt, is er een wildgroei van functietitels, zoals business controller, financial controller, project controller, risk controller, enzovoort. Behalve de titel controller die steeds terugkomt, zie je ook dat de blik nu vooruit staat. De controller is nu een sparringpartner van het management geworden. Het bedrijfseconomisch geweten van de organisatie. 24 maart 2010 Door de ontwikkelingen van het afgelopen jaar is het duidelijk geworden dat de toekomst er totaal anders uit kan zien dan we nu verwachten. De toekomst trekt zich weinig aan van onze voorspellingen. Zij blijft stug haar eigen gang gaan. Niettemin is kennis van de toekomst voor organisaties van vitaal belang. U kunt niet sturen via de achteruitkijkspiegel. Bedrijven moeten via planning en forecasting een beeld krijgen hoe markten zich redelijkerwijs ontwikkelen om slagvaardig te anticiperen op veranderende omstandigheden. 02 maart 2010 Tegenwoordig is een Nederlandse onderneming vaak beter af met een ouderwetse risicoanalyse dan een kredietverzekering. Kredietverzekeraars vergoeden steeds minder inkomstenderving, in de meest schrijnende gevallen is er zelfs een terugloop in de dekking van 40 procent. Dit stelt leverancier van kredietinformatie Dun & Bradstreet. 17 februari 2010 Het is niet de recessie die bedrijven de das om doet. Alarmbellen moeten al gaan rinkelen als de markt structureel krimpt, nieuwe concurrenten zich aandienen, economische tegenwind wordt verwacht of een verbeterde technologie wordt ingevoerd. Want: hoe later wordt ingegrepen, hoe geringer de mogelijkheden tot herstel. Financieel Management biedt u tien elementen van een goed turnaround plan... 10 februari 2010 Binnen de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands' is een discussie ontstaan over de kwaliteit van grootboekcontroles door controllers. CFO Maarten Verheul (Bandolera) startte de discussie met de stelling 'Het schort bij controllers vaak aan een goede controle van het grootboek'. Direct gevolg daarvan is extra werk voor de CFO, die zodoende nog steeds een controllerfunctie uitoefent. 60 reacties later komt Financieel Management met 7 tips voor controllers en CFO's. 06 januari 2010 In crisistijd is een goed onderbouwde business case van levensbelang om zaken gedaan te krijgen. De financiële man of vrouw is een cruciale bijdrager aan dergelijke plannen. 16 december 2009 2010 belooft op economisch gebied een spannend jaar te worden. De druk om kosten te besparen neemt binnen veel organisaties toe. Op het gebied van e-Procurement zijn er nog veel voordelen en kostenbesparingen te behalen. Ninke Tewarie, Managing Director bij BravoSolution Benelux, laat zien hoe vijf belangrijke stappen u leiden naar het behalen van e-Procurement succes. 16 december 2009 Credit management kan bedrijven helpen om risico en rendement beter in evenwicht te brengen. Hoewel steeds meer ondernemers zich realiseren dat leverancierskrediet een prijs heeft , blijkt er nog altijd winst te behalen. Langs de lijnen van vier stappen is creditmanagement verder te professionaliseren. 09 december 2009 Hoewel het aantal en de omvang van fusie- en overnameactiviteiten een duidelijke correlatie vertonen met economische cycli, blijven dergelijke transacties ook onder de huidige economische omstandigheden een belangrijke manier om de ondernemingstrategie te realiseren. En wanneer we aandeelhoudersrendement als graadmeter hanteren, blijkt uit onderzoek dat deze doelstellingen sinds de val van Lehman Brothers ook worden gerealiseerd. 11 november 2009 Cash is nog immer king! De meeste ondernemingen hebben inmiddels actie ondernomen om hun cash positie te verbeteren. Ze zijn, na het doorvoeren van besparingen op uitgaven, begonnen bij het werkkapitaal in de vorm debiteuren en voorraden. Dat waren ook de elementen waarop het eerste deel van dit artikel was gericht. 28 oktober 2009 In februari 2009 verscheen het bericht van staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) dat ondernemers ook rekeningen aan elkaar gewoon als e-mail mogen versturen, zonder allerlei regels en voorschriften. Direct na het verschijnen van dat bericht is de aandacht voor elektronisch factureren in een stroomversnelling gekomen. 21 oktober 2009 Geld pompen in de economie om de crisis te bezweren. Daarmee neemt ook het risico op een hyperinflatie buitensporige vormen aan. Weinig Westerse bedrijven hebben ervaring met een sterk inflatoire omgeving. Mede op basis van de ervaringen van bedrijven die met succes de strategie aanpasten om inflatie het hoofd te bieden, worden aanbevelingen gedaan. 14 oktober 2009 De laatste jaren publiceren steeds meer ondernemingen en andere organisaties een maatschappelijk jaarverslag. In dit verslag wordt een beeld gegeven van de doelstellingen en bereikte resultaten op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid. MVO wordt inmiddels herkend als een belangrijke voorwaarde voor de bedrijfscontinuïteit. 23 september 2009 Pensioen heeft nog nooit zoveel in de belangstelling gestaan als nu. Nu is de tijd om pensioen op de agenda te zetten binnen de onderneming en om uw werknemers voor te lichten. Acht essentiële punten en tips voor de financieel- en P&O manager om het pensioenbewustzijn bij uw werknemers te vergroten en om het vertrouwen weer terug te krijgen. 26 augustus 2009 Innovatie wordt vaak gezien als iets wat niet kan worden gestuurd, maar op magische wijze ontstaat - als een mooie bloem die midden in de woestijn tot bloei komt. Innovatie kan en moet echter structureel worden gestuurd. Alleen dan is het mogelijk om telkens weer die magische bloem in allerlei vormen te laten groeien en bloeien. 19 augustus 2009 Het streven van de crediteurenafdeling is klantenrelaties verbeteren, terwijl de (personeels)kosten onder controle blijven. Om dit te bereiken, zoeken deze afdelingen naar manieren om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Dit artikel beschrijft de 5 stappen naar volledige automatische factuurverwerking. 12 augustus 2009 Organisaties maken toekomstplannen. Ze vormen de bron van het bestaan van fusies en overnames. Maar hoe maak je nu bewuste keuzes die aan de basis liggen van die toekomstplannen? Ivar Davids en Han Hendriks, beiden managing partner bij Kirkman Company, schreven een boek dat helpt bij het maken van de keuze tussen zelf doen, uitbesteden of samenwerken. 04 augustus 2009 De huidige economische omstandigheden bieden ongekende kansen om ondernemingen opnieuw onder de loep te nemen en om vernieuwing binnen een organisatie door te voeren. Onderstaande tips van Accountemps kunnen managers helpen om de juiste analyses te maken en concrete actiepunten op punt te zetten. 01 juli 2009 Informatie die geen aandacht trekt leidt zelden tot adequate beslissingen en acties. Maar aandacht is een schaars goed. Dit maakt het tot het belangrijkste bedrijfsmiddel in hedendaagse business. Zo betoogt Tom Davenport, President's Distinguished Professor of Information Technology & Management bij Babson College. Hij geeft 7 tips om met de juiste informatie toch de aandacht te trekken. 25 juni 2009 Veel bedrijven kampen met liquiditeitsproblemen. Kredieten zijn lastig te verkrijgen of erg duur. Dat rekeningen steeds later worden betaald en de kans op faillissement van belangrijke klanten is toegenomen, maakt dat creditmanagement topprioriteit moet krijgen voor de CFO. 09 juni 2009 Met het toepassen van procesmanagement beogen organisaties grip te krijgen op hun bedrijfsprocessen. Het inzichtelijk maken van de inrichting van bedrijfsprocessen is niet meer voldoende; processen worden steeds meer beschouwd als een serieus hulpmiddel bij beheersing en besturing van de organisatie. Dat betekent dat procesmanagement steeds meer gezien wordt als hulpmiddel bij de bedrijfsvoering voor het lijnmanagement. 03 juni 2009 Fusies, overnames, management buy in, management buy out. Begrippen die aan de orde van de dag zijn. Voorafgaand aan de effectuering van een fusie of overname nog zo'n begrip: due diligence. Een gedegen boekenonderzoek voorkomt onaangename verrassingen in een later stadium. 25 maart 2009 Werken met executive recruiters is dan wel niet de enige manier om een toppositie te verwerven, financials kunnen het niet veroorloven om ze geen onderdeel van hun netwerk te laten uitmaken. De Amerikaanse website CFO geeft 9 praktische tips voor het werken met executive recruiters. 24 februari 2009 Hoe stelt u het beste een credit managementteam samen? Via een vaste volgorde van vier stappen worden alle belangrijke factoren bij de samenstelling van het beste team meegenomen in de beslissing. Een eenvoudig toe te passen model ter handleiding. 12 februari 2009 Het cijferseizoen is aangebroken. Hierbij tien tips van onze redactie voor een transparant jaarverslag. 10 februari 2009 Het daadwerkelijk laten renderen van een overname is een uitdaging van jewelste - vaak onderschat door de betrokken partijen. Wie zich gedegen voorbereidt én ook ná de deal aandacht aan de integratie blijft besteden, verhoogt de kans op een geslaagde transactie aanzienlijk. 21 januari 2009 Als bedrijven één ding leren door de huidige economische crisis, is het wel het belang van veerkrachtigheid - oftewel het vermogen om stoten te weerstaan en duurzaam te blijven opereren onder aanhoudende perioden van bedreigingen. Richard Barrett, dé goeroe op het gebied van culturele transformatie, beschrijft in zeven stappen de weg naar een veerkrachtige organisatie. 01 december 2008 Door de kredietcrisis hebben veel bedrijven een wachttijd ingelast voor het inhuren van financiële medewerkers. Ze moeten echter nog altijd aan hun financiële verplichtingen voldoen, zeker op de gebieden risk, audit en compliance. Daarom vullen bedrijven de vraag nu (deels) op meer tijdelijke basis in. De volgende zes tips kunnen helpen extra waarde uit dit proces te halen. 26 augustus 2008 Systeemintegratie is al heel lang een complexe uitdaging. In de loop der tijd zijn verschillende paradigma's de revue gepasseerd. Tegenwoordig praten we over Service Oriented Architecture (SOA), maar de problemen die vroeger met systeemintegratie gepaard gingen, bestaan nog steeds. Hier tips hoe u systeemintegratie het beste kunt aanpakken. 05 augustus 2008 Een financiële manager is verantwoordelijk voor een betrouwbare vastlegging van de bedrijfsadministratie, en voor de financiële rapportage aan de rest van het managementteam. Ook heeft hij een adviserende (en meebeslissende) functie bij alle vraagstukken waar de besteding van middelen in het geding is. Kortom: de financiële manager heeft verstand van financiën, maar het is even belangrijk dat hij kan communiceren. Vandaar deze verzameling tips van Steens & Partners. 02 juli 2008 Toptalent onder financiële specialisten kunnen we op sommige punten vergelijken met topvoetballers. Altijd gedreven, scherp en ze gaan voor het hoogst haalbare doel. Wanneer voelen zij zich voor een langere tijd verbonden aan een organisatie? Vijf praktische tips om u te helpen in zowel de zoektocht naar talent, het realiseren van effectieve lange termijnrelaties het daarmee binden van toptalent. 17 juni 2008 Bedrijven die hun prestaties willen verbeteren stellen vaak een balanced scorecard op. Maar de invoering van de BSC is niet altijd een groot succesverhaal. Verbetering van resultaten blijft vaak uit en betrokkenen raken gedesillusioneerd. Hoe voorkom je dit? 03 juni 2008 Een managementinformatiesysteem (MIS) moet volgens Steens & Partners Interim Finance Consultants makkelijk te bedienen zijn en snel met een bruikbaar resultaat komen. De presentatie moet overzichtelijk zijn, zodat de gebruiker onmiddellijk zijn weg vindt. Waar moeten we op letten als we een MIS willen (laten) maken? 14 mei 2008 Benchmarking is het proces van het systematisch onderzoeken van de prestaties en de daarmee verbonden processen en werkwijzen van deelnemende organisaties met als doel om van en met elkaar te leren. De meeste benchmarks bestaan uit de volgende acht stappen. 25 maart 2008 Door de huidige krappe arbeidsmarkt voor financiële professionals is een finance workforce transformatie binnen bedrijven belangrijker dan ooit. Sterker nog, zo'n transformatie is cruciaal in het gevecht om de financiële talenten van nu en de toekomst. Want juist een goede finance workforce kan bijdragen aan een high performance van organisaties. 08 maart 2008 Bij tegenvallende resultaten hebben we de neiging te denken aan elektronische oplossingen. Nieuwe computersystemen, andere software, meer uitgebreide functionaliteiten. Dit geldt ook voor planning en control. Maar de menselijke kant gaat hieraan vooraf. 16 februari 2008 De euforie heeft maar kort mogen duren. Na twee mooie jaren dreigt de economie in de Verenigde Staten, Europa en Nederland in 2008 te haperen. Voor fi nancieel managers en creditmanagers moeten dan ook de alarmbellen rinkelen. Wat kunt u doen? 06 februari 2008 De controller en de creditmanager hebben op het eerste oog weinig met elkaar te maken. Geen reden om regelmatig met elkaar om tafel te zitten. Of toch wel? Onderstaand een overzicht van de onderbelichte raakvlakken tussen de controller en de creditmanager. 15 januari 2008 In 2007 deed BPM International uitgebreid onderzoek naar de financiële rapportageprocessen bij de grootste Europeseondernemingen. In dit onderzoek werd met name gekeken naar de snelheid en de kwaliteit van de diverse rapportages (management, statutair, budget, plan) en werd ook gezocht naar de kenmerken van de best presterende ondernemingen. Uiteindelijk kwam een zevental onderscheidende kenmerken aan het licht: de 7 sleutelfactoren tot succes! 27 november 2007 Hoe geven we een verandering vorm? Hoe geven we ons handelen richting? En: hoe zorgen we dat de verandering duurzaam is? Guido Cuyvers, verbonden aan de Katholieke Hogeschool der Kempen en aan de KU Leuven, beschrijft in zijn boek succesvol veranderen vier stappen voor organisatieontwikkeling. 21 november 2007 Voor veel ondernemingen is of was tot voor kort de spreadsheet het ICT-tool om financiële processen als consolidatie, planning en reporting te faciliteren. Die trend is nu aan het veranderen. Vijf tips over hoe de implementatie van software het beste kan worden aangepakt. 05 november 2007 15 praktische tips voor controllers. 16 oktober 2007 Waarom naar de beurs? Cashen? Naamsbekendheid? Geld ophalen voor investeringen? Internationalisatie? Allemaal redenen die tot een beursgang kunnen leiden. Zet goed op een rijtje wat de drive is om naar de beurs te gaan en werk gedegen naar een notering toe. 24 augustus 2007 Bij de aanschaf van nieuwe software komt veel kijken. Organisaties worden overspoeld met informatie over verschillende soorten oplossingen. Maar de vraag is eigenlijk: waar moet je beginnen om uiteindelijk met de meest passende software voor de organisatie aan de slag te gaan? Een aantal do's en don'ts waarmee organisaties makkelijker een juiste keuze kunnen maken. 17 juli 2007 Risico's voor de bedrijfsvoering beperken zich niet tot fysieke gebeurtenissen zoals uitval van machines, een stroomstoring of brandschade. Een interruptie in de toeleverancierketen of bedrijfsstilstand in buitenlandse vestigingen zijn eveneens risico's waar organisaties rekening mee moeten houden. Een goed plan voor de bedrijfscontinuïteit helpt. 29 mei 2007 Er heerst een schaarste aan effectieve managers in Nederland. De stijl van leidinggeven bepaalt in belangrijke mate het succes van een organisatie. Daarnaast blijkt het ook nog invloed te hebben op de gezondheid van de medewerkers. 11 kenmerken van effectieve en succesvolle managers. Hubert Rampersad is president van TPS International in California. Hij is tevens auteur van de internationale bestsellers total performance scorecard en persoonlijke balanced scorecard. 24 april 2007 Waarom outsourcen? Kostenverlaging? Efficiencyverbetering? Focus op de kerntaken? Kwaliteitsverbetering? Allemaal redenen die tot outsourcing kunnen leiden. Bedenk goed wat de redenen voor outsourcing zijn en selecteer een partner die hierin kan voorzien. 01 maart 2007 Een benchmark moet relevante en bruikbare informatie opleveren zodat de organisatie haar eigen prestaties, processen of producten kan verbeteren. Acht tips om beter te benchmarken. 09 november 2006 Licenties die verlopen zijn of een snelle groei zonder dat voldoende legale software voor nieuwe medewerkers is aangeschaft. Vroeg of laat komt de aanslag van de softwareleverancier. Wie voorbereid is, kan heel veel geld besparen. 12 september 2006 Fraude ontstaat als er sprake is van druk (bijvoorbeeld het halen van de forecasts of bonus), gelegenheid (zwakke interne controle en/of toezicht) en rationalisatie (iedereen doet het toch, het gemis is weinig in verhouding tot de bedrijfsresultaten). Wat kunt u doen om fraude te voorkomen? 10 juni 2006 Veel bedrijven hebben grote moeite met management informatievoorziening. Veel managers weten niet goed hoe ze beschikbare managementinformatie moeten gebruiken en wat er allemaal beschikbaar is. Daarom 10 tips voor effectieve managementinformatie. 09 mei 2006 Vaste onkostenvergoedingen, Kosten van werkkapitaal, Adequaat voorraadbeheer, Planmatige aanpak, Financieringskosten, Sponsoring, Kosten facilitaire diensten, Kosten telecommunicatie, Autokosten. 03 april 2006 Het merendeel (71%) van de financieel managers vindt de factuur van hun accountant te hoog in relatie tot de geleverde kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder 165 financieel managers (waaronder CFO's van 22 AEX-genoteerde ondernemingen).
In 8 stappen naar High Performance BPO
5 manieren om in recordtempo te beslissen (advertorial)
Top-3 verborgen ICT kosten en hoe ze te herkennen
5 tips om de veiligheidsrisico's van BYOD te beperken
Voorspellen en sturen op Cash Flow; de 7 Do's en Don'ts
5 personal branding missers in banenzoektocht
6 tips voor goed contractmanagement
5 manieren waarop Big Data waardevol is voor CFO's
Onderzoek Nyenrode: 5 kenmerken van succesvolle ICT-projecten
5 verbeteringen voor de finance functie
Top 5 verkeerd begrepen sollicitatietips
10 communicatiegeheimen van grote leiders
Onderhandelen bij inkoop: 5 waarschuwingssignalen dat je een slechte deal hebt gesloten
10 sollicitatieblunders die je dient te voorkomen
Sturen op cashflow; 5 voorbeelden van cash cycle optimalisaties
6 overtuigende visualisaties in Excel met Power View
De 4 stadia van informatiebeheer
Bewaak je reputatie online en offline - 6 tips voor beter kanaalgebruik
10 tips voor een goede presentatie
4 mythes over Big Data
6 manieren om uw managementinformatie in SAP te optimaliseren
5 praktische tips voor Business Intelligence
7 onderwerpen waar non-financials geen kaas van hebben gegeten
5 manieren om de SEPA-uitdaging aan te pakken
Presenteren als een meester - 6 onvergetelijke lessen
Business Valuation: 5 misvattingen bij waarderen
5 Trends rond Corporate Governance in 2013
8 nieuwe mogelijkheden in Excel 2013
5 elementen van een krachtig verhaal
5 best practices voor IT governance
Verbeter je concurrentiepositie met toegang tot actuele informatie - 5 gouden tips
3 factoren bepalen ROI van cloud-applicaties
Zakendoen via derden in opkomende markten: 6 tips voor managen risico's
10 praktijkaanbevelingen voor transfer pricing
[Advertorial] 5 stappen naar digitale factuurverwerking
5 manieren om grip te krijgen op Excel
7 gewoonten van hoogst effectieve creditmanagers
Stimuleren van innovatie - 5 instrumenten voor de CFO
5 succesfactoren voor shared services
4 tips om een High Performance Business te worden
De controller als business partner - 5 gouden tips
7 tips om blunders te voorkomen bij inhuren talent
5 bewezen succesfactoren voor betere organisatieresultaten
5 leading practices voor Robuuste Budgettering
5 tips om meer sales te genereren met social media
7 tips voor investeren in IT
5 veel gemaakte fouten bij organisatieveranderingen
10 eigenschappen van zeer charismatische professionals
10 oorzaken waarom risicomanagement niet werkt
5 handvatten om PKIoverheid voor Digipoort en SBR te ontrafelen en 3 veelvoorkomende misvattingen
5 valkuilen bij de SEPA migratie: is aan alles gedacht?
Het witwassen van zwart geld in 3 stappen
7 taken van de moderne controller
7 gouden regels voor effectief forecasten
5 tips voor gebruik kredietinformatie
10 elementen voor een goed turnaround plan
Goede controle van het grootboek: 7 tips voor controllers en CFO's
7 gouden regels voor business cases
5 tips: Kostenbesparingen door e-Procurement
In 4 stappen naar een hoger niveau van debiteurenbeheer
4 cruciale post-deal aspecten bij overnames
Werken aan werkkapitaal (2) - 5 tips investeringsselectie
5 misverstanden over elektronisch factureren
Strategie en inflatie: 17 aanbevelingen
In 10 stappen naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
8 Tips: Wat u moet weten over uw pensioen
4 stappen naar innovatie
5 stappen naar automatische factuurverwerking
7 stappen naar een sourcingstrategie
6 verborgen ondernemingskansen
7 tips om aandacht te trekken met informatie
Zet creditmanagement hoog op de agenda: 7 tips
Procesmanagement naar de lijn: 7 randvoorwaarden
5 aanwijzingen voor lijk in de kast
Het vinden van Finance banen via headhunters: 9 tips
Het beste creditmanagementteam samenstellen in 4 stappen
10 tips voor een transparant jaarverslag
Meer rendement uit overnames: 10 transactietips
7 stappen naar een veerkrachtige organisatie
6 tips voor het inhuren van interim financials
6 tips voor een soepele systeemintegratie
15 tips voor effectief financieel management
5 stappen in het binden en boeien van toptalent
Balanced scorecard: 3 valkuilen, 5 kansen
9 tips voor een managementinformatiesysteem
8 stappen in benchmarking
6 dimensies in een Finance Workforce Transformatie
Verbeter de planning en control: 8 tips
8 tips voor betere incasso
Control en creditmanagement: in balans?
In 7 stappen beter rapporteren
Succesvol veranderen in 4 stappen
5 tips voor implementatie van CPM software
15 praktische tips voor controllers
10 tips voor een beursgang
10 tips voor het kiezen van de juiste software
10 stappen in bedrijfscontinuiteit
10 kenmerken van effectieve managers
8 tips voor outsourcing
8 tips om beter te benchmarken
10 tips voor goedkoper softwarebeheer
10 preventieve fraudemaatregelen
10 tips voor managementinformatie
9 kosten om in te snijden
10 tips om te besparen op de kosten van uw accountant