Checklists
24 maart 2016 Begin februari is de Eerste Kamer akkoord gegaan met het wetsvoorstel Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Dat betekent dat er per 1 mei afscheid wordt genomen van de VAR voor zzp'ers. De Belastingdienst zet modelovereenkomsten in als alternatief. Waar moet je rekening mee houden bij het inhuren van zzp'ers nu de VAR verdwijnt? 15 maart 2016 De eerste FM Club van 2016, gehouden bij Yacht in Amsterdam, staat in het teken van Big Data & Analytics. De ruim 75 aanwezige finance professionals krijgen tips en inzichten over een van de meest belangwekkende business onderwerpen van dit moment: Big Data & Analytics. 10 maart 2016 Financiering - en het gebrek daaraan - houdt ondernemingen vaak tegen. Crowdfunding stelt ze in potentie in staat direct te beginnen. 09 maart 2016 Uit het Nationale Accountancy Onderzoek 2016 van FM.nl en Alex van Groningen zijn vijf diensten naar voren gekomen die klanten nu al afnemen of dat in de t 03 maart 2016 In het boek 'Mastery' bespreekt auteur Robert Greene het belang van en de weg naar meesterschap. 02 maart 2016 Wat vinden klanten van accountants - ondernemers en financieel managers - belangrijke verbeterpunten van hun accountant? FM.nl vroeg het hen. 19 februari 2016 Een dashboard is een effectief instrument voor het omzetten van data in actiegerichte inzichten. De tool wordt echter vaak onderbenut. BI-software leverancier Tableau deelt in een recente whitepaper zes best practices voor het creëren van dashboards die besluitvorming versnellen en uitkomsten verbeteren. 17 februari 2016 Hype of niet, de huidige digitale transformatie verandert alle sectoren in rap tempo. Wat kan uw organisatie leren van de voorlopers en achterblijvers? 11 februari 2016 Magic makers zijn mensen die memorabele resultaten behalen in samenwerking die (organisatie)grenzen overstijgt. In 'Magic Makers: De kracht van samen veranderen' geeft auteur Daniël Wolfs vijf tips hoe u kunt komen tot zulke magische samenwerkingen. 05 februari 2016 Van bedrijfsleven tot overheid, van zorg tot onderwijs, iedereen werkt in verschillende dwarsverbanden met elkaar samen. Omdat deze samenwerkingen het antwoord zijn om de vraag hoe we met elkaar duurzame verandering kunnen bewerkstelligen. Toch lopen samenwerkingen lang niet altijd zoals je zou wensen. Welke grote valkuilen dien je te vermijden? 03 februari 2016 De Wet Gedeeltelijke Arbeidsparticipatie (WGA) gaat op de schop. De werkgever is vanaf volgend jaar verantwoordelijk voor alle werknemers - zowel vast als flexibel - bij ziekte. Elk bedrijf zal moeten nadenken over het slim afdekken van risico's. 22 januari 2016 In het informatietijdperk is het gemakkelijk overspoeld te raken. Dit gaat al snel ten koste van de effectiviteit en efficiency van uw werk. Met deze vijf tips vermindert u stress en bespaart u vele uren per week. 21 januari 2016 Wist u dat het hebben van top rekenkundige vaardigheden en financiële kennis slechts het topje van de ijsberg is als het gaat om uit te blinken als financiële professional? 08 januari 2016 Wilt u aan de slag met big data, maar heeft u tot dusver moeite daar een praktische invulling aan te geven? Laat u inspireren door deze acht early adopters. 07 januari 2016 Vooringenomenheden en denkfouten liggen in elk beroep op de loer, maar hoe voorkom je deze? Dit zijn de 10 gevaarlijkste denkfouten voor CFO's en andere financials. 05 januari 2016 De financial als businesspartner is niet nieuw, maar gezien de onzekerheid en volatiliteit van de wereld wordt deze rol belangrijker dan ooit. 30 december 2015 Komend jaar wijzigen er veel wetten die betrekking hebben op de arbeidsmarkt. Het is zaak voor financieel managers om op de hoogte te blijven van de nieuwe wetten die er voor moeten zorgen dat de arbeidsmarkt beter gaat functioneren. Paul den Ronden, directeur van HR-bureau Tentoo, zet de belangrijkste veranderingen op een rij. 30 december 2015 Met welke belangrijke thema's en met welke projecten gaan CFO's en hun teams in 2016 aan de slag? Waar ligt de nadruk op? Enkele experts aan het woord. 29 december 2015 Een flinke investering doen, maar daarna steeds extra kosten maken omdat u extra diensten nodig hebt of onderhoud nodig is. Eigenlijk is de aanschaf van een ERP-pakket te vergelijken met het kopen van een auto. Dat kost een bepaald beginbedrag, een maandelijks bedrag aan de Belastingdienst en daar komen dan nog onderhoudskosten bij. Hoe mooi die auto ook lijkt, die extra kosten halen flink wat van de glans weg. Hetzelfde geldt natuurlijk voor uw IT-omgeving. Waarom rijzen kosten soms onbedoeld de pan uit? 29 december 2015 Wat vonden financiële professionals vooral interessant in 2015? De redactie van FM.nl heeft traditiegetrouw een lijstje samengesteld met de 25 best gelezen artikelen van het jaar. Welke heeft u gemist? 24 december 2015 Wanneer u elke maand de boeken sluit, heeft u dan een echt goede analyse van de winstgevendheid van uw producten? 03 december 2015 Wat kunt u nog doen óf juist niet, om fiscaal voordeel te behalen? Lees de 7 fiscale eindejaarstips van Horlings Belastingadviseurs. 01 december 2015 'We bewegen van 'customer intimacy' naar 'customer obsessed' en het bezit van activa behoort binnen afzienbare tijd tot het verleden.' 25 november 2015 De spelregels rondom speciale beloningen zijn onlangs behoorlijk gewijzigd. Financiële afdelingen kunnen belastingheffingen op vier manieren voorkomen. 25 november 2015 Elektronische uitwisseling van digitale factuur- en betalingsgegevens tussen leveranciers en afnemers is een essentieel onderdeel van een efficiënte financiële waardeketen. 04 november 2015 Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter de kans van uw boodschap met deze 6 principes. 22 oktober 2015 Iedere zichzelf respecterende afdeling Inkoop en Finance werkt tegenwoordig met KPI's. Helaas gaat die populariteit niet altijd gepaard met begrip voor wat een KPI nu eigenlijk is of moet zijn. 20 oktober 2015 'Leiders moeten hun eigen waarden en passie delen met een persoon, groep of bedrijf dat zij proberen te beinvloeden....' 14 oktober 2015 Ondernemen is onlosmakelijk verbonden met risico's nemen. Hoe kunt u deze het beste in kaart brengen en beheersen? 9 essentiële stappen in risicomanagement. 04 september 2015 De keuzes voor financiële indicatoren zijn niet gemakkelijk. Welke financiële maatstaven zijn goede indicatoren om het succes van de business te meten? 01 september 2015 Meten is weten is een veel gehuldigde boodschap in een tijdperk waarin statistieken, spreadsheets en big data steeds belangrijker worden. Toch kunnen goede metingen van de verkeerde indicatoren het zicht op de juiste zaken vertroebelen. 27 augustus 2015 Hoewel het economische tij meezit blijkt het nog altijd niet gemakkelijk om een (nieuwe) baan te vinden. 18 augustus 2015 De theorie van het snel sluiten van de boeken is mooi, maar de praktijk is weerbarstig. Vijf tips om uw Fast Quality Close tot een succes te maken. 04 augustus 2015 De financiële sector zoekt naarstig naar nieuwe innovaties, veelal met het oog op het verlagen van de (werk)kapitaal- en transactiekosten. 30 juli 2015 Volgens McKinsey zijn er momenteel 4 ontwrichtende krachten aan het werk die 3.000 maal de impact gaan hebben van de industriële revolutie. 23 juli 2015 Het inzetten van Big Data & Analytics voor waardevolle inzichten en een betere performance. Welke mogelijkheden zijn er? 13 juli 2015 In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen is een nieuw soort organisatie opgestaan: de exponentiële organisatie. Wat zijn de vijf externe kenmerken van dergelijke organisaties die u kunt inzetten voor uw eigen succes? 03 juli 2015 Leiderschap in een digitale wereld verschilt van leiderschap in de 'traditionele' industriële wereld. Volgens Tomas Nielsen en Patrick Meehan van advies- en onderzoeksbureau Gartner wordt leiderschap in het digitale tijdperk gedefinieerd door vijf paradoxen. 01 juli 2015 Iedereen heeft de boodschap inmiddels begrepen; data biedt bedrijven fantastische mogelijkheden. Maar welke stappen moet je zetten om de vruchten ervan te kunnen plukken? 29 juni 2015 In de twintigste eeuw concurreerden bedrijven voornamelijk op het gebied van kostenefficiëntie. Moderne bedrijven concurreren vooral op immateriële activa zoals de kennis van hun personeel en de capaciteit om te innoveren. Klanten kijken tegenwoordig naar meer zaken dan alleen de prijs wat het proces van klantenbinding ingewikkelder maakt. 12 juni 2015 Financials ervaren in hun dagelijks leven een gemiddelde werkdruk en ook in deze doelgroep wordt een derde van het ziekteverzuim veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting (PSA). 09 juni 2015 Als Financieel Directeur bent u regelmatig (in)direct betrokken bij complexe systeemaanpassingen, projecten en verandertrajecten. Wat te doen als de ICT-afdeling komt met het voorstel om een nieuwe projectbeheersingsmethode te gaan toepassen? Gaan we integraal over op Prince2 of gaan we 'helemaal scrum'? In dat geval is het handig om globaal te weten welke methode in welke situatie het meest geschikt is. Deze checklist helpt u in vier stappen tot de juiste keuze te komen. 04 juni 2015 Het indienen en verwerken van declaraties is zo'n proces dat een enorme bron van irritatie kan zijn. Iedereen die op de administratie werkt of worstelt met het indienen van declaraties kan het waarschijnlijk beamen: onduidelijke, onvolledige declaraties en/of onwetendheid over het indienen ervan, leiden tot frustratie. 22 mei 2015 Veel professionals en leiders herkennen inmiddels het potentieel van Big Data. Ze weten dat ze er veel van bezitten, en dat er nog meer veel meer van beschikbaar is, maar de meesten weten nog niet wat ze er mee moeten doen. Big Data goeroe Bernard Marr beschrijft de praktische vijf stappen om te komen van niks tot slimme data analyses. 21 mei 2015 Snel groeiende data van binnen en buiten uw organisatie creëren nieuwe mogelijkheden voor rapporteren, sturen en beheersen. Wat zijn de belangrijkste trends in stuurinformatie? 16 mei 2015 De jaarrekening wordt door ondernemers gezien als pure compliance en niet als toegevoegde waarde. Hoe kan de accountant anno 2015 zich wel onderscheiden? 12 mei 2015 Waarom bedrijven, hoe rigide hun financiële regime ook is, toch nog regelmatig ten onrechte betalingen verrichten? Een top 7 van oorzaken. 30 april 2015 Besluitvorming is vaak gebaseerd op intuïtie dat verre van feilloos is. 9 veel voorkomende valkuilen bij beslissingen waar controllers voor moeten waken. 03 april 2015 De implementatie van e-Mandates vereist niet alleen gedegen kennis van betaalstromen. Eerst moet u een aantal businessvragen beantwoorden. 25 februari 2015 Als leidinggevende of professional in een shared service organisatie, moet je kiezen welke diensten je levert en standaardiseert. Vraag jij je ook af hoe ver je bent met verbeteren of wat de volgende stap is? 20 februari 2015 Ook en vooral in tijden van verandering liggen er kansen voor verbetering van de administratieve functie. Dat verrijkt je werkzaamheden en maakt je organisatie wendbaarder en maakt dat je meer waarde kunt toevoegen aan je organisatie. 19 februari 2015 Indien u LinkedIn gebruikt om een baan te vinden of nieuwe opdrachten te generen, is het belangrijk dat het niet puur een opsomming is van alles wat u in het verleden heeft gedaan, maar laat zien wat u vandaag aanbiedt en aan wie. 04 februari 2015 Wanneer een onderneming in moeilijke tijden terecht komt en herstel niet lukt, zal de eigenaar overwegen faillissement aan te vragen, zeker als er sprake is van significante schulden. Maar is het altijd de beste optie? 28 januari 2015 Het jaar 2015 staat voor veel werkgevers in het teken van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). De eerste wetswijzigingen, met betrekking tot het concurrentiebeding, de proeftijd en de aanzegplicht, zijn al per 1 januari 2015 in werking getreden. De rest van de wetswijzigingen volgt op 1 juli 2015. Maar wat verandert er nu precies en wanneer gaan de wijzigingen in? De zeven belangrijkste wetswijzingen op een rij. 22 januari 2015 Experts spreken al jaren over big data, maar in 2014 zijn bedrijven echt gestart data analyses toe te passen voor het nemen van zakelijke beslissingen. Modeketen Zara kondigde bijvoorbeeld aan dat data en nieuwe technologieën ingezet worden om items in de winkel te volgen voor slimmer voorraadbeheer. Op het moment dat een kledingstuk verkocht wordt, geeft de RFID chip een signaal door aan het magazijn, waarna een identiek artikel gestuurd wordt. 19 januari 2015 Stel dat een gemiddeld mens ongeveer zeventig jaar oud wordt en jij bent nu 35, precies op de helft. Laten we eens een klein rekensommetje maken. Misschien dat je jonger bent, of ouder, dan moet je de berekening iets aanpassen. Iemand van zeventig jaar is ruim 25.000 dagen op deze planeet. Als je 35 bent, dan heb je er nog zo'n twaalf- à dertienduizend te gaan. Met acht uur slaap per dag blijven er nog zo'n achtduizend effectieve dagen over. Hiervan ben je er nog ongeveer zesduizend uur aan het werk, of onderweg van of naar je werk. Dat werk moet dan wel ontzettend leuk zijn! 15 januari 2015 Het wisselkoerseffect is voor ondernemingen van iedere omvang een bekende kostenpost op de winst- en verliesrekening. Niet zelden betekent dit dat een aantal procenten van de winst wordt ingeleverd en bij grote schommelingen kan het ertoe leiden dat er verlies wordt geboekt. In dit artikel besteden we aandacht aan de 5 belangrijkste soorten risico's die zich voordoen bij internationale transacties. 29 december 2014 Lang niet elke organisatie staat er bij stil, maar de uitvoering van een project moet ook gefinancierd worden. Dat geldt zowel voor projecten die voor de eigen organisatie worden uitgevoerd, de zogenaamde interne projecten, als voor externe projecten. Bij de laatstgenoemde projecten voert de organisatie dus projecten uit voor derden. Hoe komen we aan het geld om investeringen te doen en de inzet van mensen en middelen te bekostigen? In dit artikel worden een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet. 12 december 2014 De economie herstelt en de arbeidsmarkt herstelt mee. De verwachtingen zijn dan ook dat het aantal doelgroepen waarvoor krapte ontstaat zal toenemen in 2015. Met employer branding kunt u anticiperen op verwachte krapte op middellange en lange termijn. Een sterk employer brand trekt niet alleen talent aan, maar weet deze ook voor de organisatie te behouden. In dit artikel 5 tips om met employer branding in 2015 aan de gang te gaan. 05 december 2014 Het belang van een professionele financiële functie wordt inmiddels door iedere organisatie onderschreven. Er wordt in 2015 weer volop geïnvesteerd in de versterking van de financiële functie. In talentvolle mensen, processen en technologie. 27 november 2014 In 2015 verandert er een hoop op het gebied van belastingen en andere regelgeving. Zowel op zakelijk als particulier gebied zijn er genoeg wijzigingen om rekening mee te houden. In dit artikel worden er zeven veranderingen in 2015 uitgelicht, waarvan je voor sommigen nog in dit jaar maatregelen kan, of misschien wel moet treffen. 21 november 2014 Jordan Belfort, de beroemde Wolf of Wall Street, wist in zijn gloriedagen honderden miljoenen binnen te harken op het uiterst competitieve Wall Street. Onmiskenbaar een geniaal verkoper en ondernemer. Het probleem van luisteren naar Belfort is dat je weet dat hij duizenden mensen belazerd heeft, dus hoe waardevol is zijn advies? 10 november 2014 Hoe volwassen de inkoopfunctie voor de productie gerelateerde goederen is, zo tegengesteld is het vaak voor de niet productie gerelateerde goederen (NPR). Er is in het algemeen veel minder aandacht en minder inkoopexpertise voor de ondersteuning van budgethouders bij het definiëren van inkoop strategieën voor b.v. ICT, Facilitair, HR en Marketing kosten. 20 oktober 2014 Succesvol onderhandelen vraagt om een goed doordachte strategie. Ontdek de 10 tips van onderhandelingsexpert Ed Brodow. 20 oktober 2014 In het turbulente zakelijke klimaat waarin we ons begeven kan goed onderhandelen het verschil maken tussen slagen en falen. Onderhandelingsexpert Ed Brodow - auteur van het boek 'Negotiation Boot Camp' - geeft op zijn website de top 10 tips voor succesvol onderhandelen, geüpdate voor 2015. 17 oktober 2014 Nieuwe producten en diensten worden in de meeste gevallen met de beste bedoelingen ontwikkeld. Maar vaak komen bedrijven er achter - na een hoop tijd en geld geïnvesteerd te hebben - dat de gebruikers het product vreselijk vinden. Hoe komt het dat goed bedoelende mensen slechte beslissingen nemen? Als adviserende financieel expert moet u bekend zijn met deze 9 valkuilen. 13 oktober 2014 Er bestaan echte leiders en baasjes die pretenderen leider te zijn. Een belangrijke kwaliteit die het verschil maakt, is dat echte leiders leidinggeven omdat hun werknemers dat van hun willen, niet omdat dit in hun titel staat. Bij echte leiders heb je het gevoel mét ze te werken, niet voor ze. Welke andere kwaliteiten maken het verschil? 10 oktober 2014 Innovatieve bedrijven profiteren ook in 2015 van allerlei mooie subsidieregelingen. Maar hoe sleept u zo'n subsidie binnen? Hoe kunt u de subsidieopbrengst maximaliseren? En hoe beperkt u de administratielasten en de risico's zodra de subsidie is toegekend? 5 tips voor een goed doordacht subsidiebeleid. 06 oktober 2014 Meerwerk is één van de grootste ergernissen bij de jaarrekeningcontrole en tegelijkertijd een belangrijk verdienmodel voor de accountant. Volgens onderzoek van BreakThrough Solutions blijft niemand bespaard, van MKB tot internationaal beursgenoteerde onderneming. Krijg uw meerwerk onder controle door onderstaande tips toe te passen. 06 oktober 2014 Wanneer je de crisis hebt afgewacht om je bedrijf te verkopen zou het nu wel eens het perfecte moment kunnen zijn. Volgens de online marktplaats BizBuySell zijn de verkoopprijzen het afgelopen jaar met wel 40 procent toegenomen. Ben je betrokken bij een bedrijfsovername dit jaar? Pas deze 5 tips toe om tot een optimale prijs te komen. 06 oktober 2014 Wist u dat elke onderneming een krachtig geheim wapen heeft? Of anders gezegd: dat elke onderneming in eigen huis over een krachtige business partner beschikt? Hij kan de kredietwaardigheid van uw klanten en prospects perfect inschatten, weet precies wat hij moet doen om uw werkkapitaal te optimaliseren én hij kan als geen ander meebouwen aan een financieel gezond bedrijf. Juist, we hebben het over de credit manager. 29 september 2014 Projectmanagers en financiën, het blijft een lastige combinatie. Omdat de projectmanager vooral gaat voor het beste resultaat, zal de factor geld vaak het onderspit delven. Het is dan aan de projectcontroller om aan de bel te trekken en grip op de financiën te krijgen. Hier gaan we bekijken hoe de projectcontroller kan helpen om projecten op alle vlakken succesvol te maken. 26 september 2014 Finance en sales. Twee afdelingen die niet altijd even goed met elkaar door één deur kunnen. Beide streven andere doelstellingen na en zijn niet of nauwelijks geïnteresseerd in elkaars werk. Dat leidt binnen veel bedrijven tot spanningen en uiteraard tot een niet optimaal bedrijfsresultaat. Samenwerking is in deze situatie het sleutelwoord. 22 september 2014 Voor het runnen van een onderneming is voldoende cash onmisbaar. In deze checklist van Inc.com worden vijf makkelijke regels gedeeld om een positief cashflow plan op te stellen. Iedere ondernemer, financial en accountant moet deze trucjes op zijn/haar duim kennen, maar mocht dit niet zo zijn, bij deze een opfrisser. 19 september 2014 De Nederlandse toezichthouders (DNB, AFM, BFT en Belastingdienst Bureau WWFT) moeten door druk vanuit de Europese Unie strenger controleren op naleving van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT) en de Sanctiewet. Ook het MKB moet hier iets mee. In deze blog presenteer ik het Tilleman/Snijder-stappenplan om snel en efficiënt te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), zonder in te boeten op kwaliteit van uw business. 12 september 2014 Werknemers zeggen dat ze pensioen belangrijk vinden, maar in de praktijk blijken ze er weinig van af te weten. De kennis over pensioenopbouw gaat zelfs achteruit. Veel bedrijven zijn gebonden aan één bepaalde pensioenuitvoerder, bijvoorbeeld door de branche waarin ze zitten, maar er zijn genoeg bedrijven in Nederland die hun eigen pensioenuitvoerder kunnen kiezen. Het is als bedrijf belangrijk een pensioenuitvoerder te kiezen die deelnemers bij het pensioen betrekt. Maar waar moet je op letten? 03 september 2014 Volgens een recent rapport van ACFE (the Association of Certified Fraud Examiners) verliezen organisaties wereldwijd ongeveer vijf procent van hun omzet aan beroepsmatige fraude. In hetzelfde rapport geeft de ACFE de vijf belangrijkste lessen voor ondernemers, directeuren en finance & risk managers om fraude te voorkomen en te bestrijden. 21 augustus 2014 Samenwerken met andere organisaties is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar waar bij een fusie de ene na de ander specialist wordt ingevlogen, lijkt het wel of iedereen een alliantie kan vormen. Niets is echter minder waar: 50% van de huidige samenwerkingsverbanden mislukt, mede doordat samenwerkingsrisico's die leiden tot reputatieschade onderbelicht blijven bij het aangaan van de samenwerking. In dit artikel 3 maatregelen die u altijd moet treffen bij belangrijke allianties. 12 augustus 2014 Veel managers en bestuurders realiseren zich dat een slimme investering in technologie hen concurrentievoordeel kan bezorgen. Echter, ze hebben beperkt budget, dus moeten moeilijke beslissingen nemen. Aan u de taak hen te overtuigen van de juiste beslissing. Zorg dat uw ICT-business case tenminste de volgende 7 componenten bevat. 04 augustus 2014 Bijna iedereen droomt wel eens van een betere baan, carrière vordering en een hoger salaris. Maar er zijn er slechts weinig die daadwerkelijk gradueel stijgen op de carrière ladder. In deze checklist geven we de 9 grootste fouten die men maakt bij het zoeken naar een nieuwe baan. 29 juli 2014 Denkt u erover na om uw onderneming te verkopen, of adviseert u een ondernemer die dit overweegt of zou moeten overwegen? Op de business website Inc.com geeft een succesvolle dealmaker zes adviezen die leiden tot een optimale prijs bij verkoop. 11 juli 2014 De nieuwe EU General Data Protection Regulation is opgesteld om één lijn te trekken in de wetgeving over databescherming. Slechts 20 procent van de organisaties in de Benelux weet echter precies wat deze wetgeving voor hun organisatie gaat betekenen. 5 stappen om je goed voor te bereiden en een boete te voorkomen. 08 juli 2014 Wat maakt sommige sprekers nou zo succesvol? Heeft u wel eens bij een presentatie gezeten waarvan u dacht; 'fantastisch. Hoe doet hij of zij dat?' Het antwoord is 'heel hard werken'. Talent speelt zeker een rol, maar met keihard werken kunt u een heel eind komen. Daarbij komen de 7 gewoonten van topsprekers goed van pas. 27 juni 2014 Tegenwoordig verwachten weinig mensen meer hun hele leven bij één bedrijf te werken. De gemiddelde arbeidsduur in de Verenigde Staten is minder dan vijf jaar. Toch zit er veel waarde in promotie van binnenuit, stelt Marillyn Hewson (CEO van Lockheed Martin). Vanuit haar ervaring in het geven en ontvangen van promoties, deelt zij vijf gewoonten die kunnen helpen hoger op de carrièreladder te klimmen. 05 juni 2014 Voor zelfs de meest zelfverzekerden onder ons kan een sollicitatiegesprek zenuwslopend zijn. Om de beste kans te maken bereiden we ons vaak voor op een hele reeks vragen. Dat heeft als nadeel dat we tijdens het gesprek vaak niet geheel natuurlijk overkomen. Het kan ook anders. Uiteindelijk zijn er namelijk maar 3 vragen die er écht toe doen. 07 mei 2014 Diverse vooraanstaand experts en organisaties voorspellen trends en scenario's voor het betalingsverkeer en delen dit vervolgens via diverse websites en nieuwsbrieven. Een nieuw artikel met deze invalshoek zou meer van hetzelfde zijn. In dit artikel 5 payments ontwikkelingen die er nu toe doen en waar u nu en op korte termijn uw voordeel mee kunt behalen. 02 mei 2014 Momenteel investeert 34% van de finance organisaties meer dan 30% van hun tijd in Finance Business Partnering. 83% van de organisaties geeft aan de komende drie jaar meer tijd aan dit onderwerp te besteden. In dit artikel 5 kerngebieden waar u als finance afdeling in moet investeren om dit te bereiken. 22 april 2014 Het management van de meeste organisaties gelooft dat hun bedrijf een geweldig bedrijf is om voor te werken. Maar zelfs als dat zo is, zullen ze er werk van moeten maken om hier de vruchten van te plukken en talent aan te trekken. 5 tips om een 'employer brand' succesvol te managen. 04 april 2014 De sinds 2005 verplicht gestelde IFRS voor in de EU beursgenoteerde fondsen is nog altijd een uitdagende klus voor financieel managers, terwijl wijzigingen vaak grote impact hebben. Wij vroegen topexpert Stefan Betting om de belangrijkste wijzigingen eens op een rij te zetten. Wat betekenen deze aanpassingen voor uw organisatie? 02 april 2014 De leaseauto is uit, het mobiliteitsbudget is in. De traditionele leaseauto geeft nauwelijks prikkels voor bewuster en besparend reisgedrag, terwijl het mobiliteitsbudget juist de werknemer zelf verantwoordelijk maakt voor het eigen gedrag. Met meer flexibiliteit en lagere kosten als gevolg. 25 maart 2014 'Veel bedrijven waar het slecht gaat hebben de neiging alles en iedereen in onze omgeving de schuld te geven en te roepen dat we er niets tegen kunnen beginnen. Hoofdschuldige: de economische crisis. Tegelijk zijn er overal om ons heen bedrijven die zeer succesvol zijn. Blijkbaar hebben zij geen last van de vijf mythes die ons denken blokkeren. Wat speelt is geen overmacht. Dit is GEEN economische crisis!' 14 maart 2014 Wat vooral in het oog springt binnen de vernieuwde Microsoft Officeomgeving is de strakke bijna sober aandoende interface van het lint, zeker als je het vergelijkt met de bont geschakeerde linten van de versies 2007 en 2010. Wat zijn andere belangrijke verbeteringen binnen Excel 2013? Expert Geert Wessels zet de 5 belangrijkste op een rij. 11 maart 2014 Een gezonde 'doe-het-zelf'-mentaliteit als het gaat om kredietrisico's brengt veel voordelen met zich mee. Organisaties die het credit risk-proces niet alleen aan verzekeraars overlaten, maar zelf uitvoeren, maken minder kosten en zijn flexibeler, zonder dat hun risicoprofiel hoeft te veranderen. Zeker nu kredietverzekeraars hun limieten hebben aangescherpt, loont het om zelf 'in control' te zijn. 04 maart 2014 Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen. 24 februari 2014 Gefeliciteerd! U bent zojuist verantwoordelijk geworden voor alle programma's, projecten en aanverwante activiteiten van uw organisatie. Misschien bent u de kersverse CEO, CFO, CIO of zelfs CPO (Chief Portfolio Officer). Of misschien bent u wel de nieuwe PPM-er (projectportfoliomanager) of PPC-er (projectportfolio controller) en dus niet direct eindverantwoordelijk voor de projectportfolio, maar wel degene die de besluiten moet voorbereiden. Hoe dan ook, het is aan u om geld te verdienen met de projectportfolio. 13 februari 2014 Vrijwel alle bedrijven vervoeren pakketten, vaak binnen Nederland en niet zelden ook de hele wereld over. Sommige bedrijven hoeven alleen de jaarstukken te laten bezorgen, andere versturen samples naar winkels, marketingmateriaal naar mogelijke afnemers of vervangende onderdelen van installaties naar andere bedrijven. Retailers versturen dagelijks producten naar consumenten. In dit artikel 7 overwegingen om de juiste balans te vinden tussen kosten en toegevoegde waarde. 11 februari 2014 Het kost 5 tot 10 keer zoveel moeite een simpele taak uit te voeren wanneer data niet kloppen. Veel dataprofessionals herkennen deze vuistregel. Toch is het een onderbelicht onderwerp in het managementteam gebleken, waarin door middel van goede sturing, veel te halen valt. De kostenbesparingen zijn aanzienlijk. In een artikel in Harvard Business Review werd een kostenstijging genoemd van 10% bij elke 1% datavervuiling. Het terugdringen van fouten in de database en het toewerken naar een integraal klantbeeld, wordt hiermee een strategisch onderwerp. 29 januari 2014 Bezuinigingen, technologische vernieuwingen, veranderende en nieuwe taken, samenwerkingen en fusies... Er komt van alles op publieke organisaties af. Omdat al deze vernieuwingen een financieel component hebben, draait de public controller overuren om grip te houden op de zaak. Claudia Heger, expert in public controlling, geeft 7 tips aan public controllers om deze perfecte storm te doorstaan en er zelfs beter uit te komen. 17 januari 2014 Bij veel financials is de vaardigheid presenteren enorm onderontwikkeld, terwijl het juist door CFO's en bestuurders als zeer belangrijk wordt gevonden dat hun mensen een krachtig en to-the-point verhaal kunnen vertellen. De beste manier om snel winst te behalen is om je te laten coachen, maar tot die tijd kunnen de volgende do's en don'ts helpen om meer te overtuigen bij presenteren en flaters te voorkomen. 15 januari 2014 2014 wordt een mooi dealjaar. Om de kans op succes te vergroten geeft MenA.nl tien tips mee om betere deals te sluiten. M&A biedt ongekende groeikansen voor bedrijven maar brengt ook grote risico's met zich mee. Voor een goede overname heeft een bedrijf veel ervaring nodig en de juiste mensen. Vijf ervaren M&A directors geven tien tips voor succes in M&A. 06 januari 2014 Debiteurenbeheer is één van de grootste zorgen van managers in het bedrijfsleven. De huidige moeilijke economische tijden zien we terug in betalingsachterstanden en oplopende overdue- en outstanding-bedragen. Dit terwijl juist in deze tijden een groot eigen werkkapitaal erg waardevol is. De oplossing klinkt eenvoudig: de facturen moeten sneller betaald worden. In dit artikel 5 gouden tips om dit voor elkaar te krijgen. 27 december 2013 De business case is een instrument dat steeds vaker wordt ingezet. Niet alleen de economische malaise is daar de oorzaak van. Ook willen investeerders en organisaties steeds beter van te voren kunnen inschatten of en onder welke voorwaarden een investering zal renderen. Maar wat zijn de succesfactoren bij het opstellen van een business case? En waar gaat het mis? 19 december 2013 De cloud is de toekomst. Het werken in de "Cloud" zal steeds meer en meer gebeuren, maar hoe gaat een organisatie hier goed mee om? Hiervoor is er een Cloud Security Framework gemaakt met een aantal stappen. Hier onder worden de belangrijke stappen uit het framework behandeld. Het framework is zo opgezet dat elke organisatie een eigen invulling hier aan kan geven. 10 december 2013 Personeel is bij veel bedrijven de grootste kostenpost. Manieren waarop werkgevers deze kosten proberen te beperken, zijn onder andere loonmatigingen, het snijden in secundaire arbeidsvoorwaarden of hetzelfde werk met minder personeel willen doen. Vaak wordt het beperken van het personeelsverloop en het gemotiveerd houden van mensen echter vergeten, terwijl hier veel winst valt te behalen. 06 december 2013 Of het nu banken zijn, autoverkopers of luchtvaartmaatschappijen: het gros van de bedrijven weet zich nauwelijks van de concurrentie te onderscheiden. Voor de klant lijken ze allemaal op elkaar. Dodelijk in deze tijd. Wessel Berkman, oprichter van The Brown Paper Company, laat zien hoe het toch lukt om onderscheidend te zijn. Ook de financiële functie kan hier een belangrijke rol in vervullen. 02 december 2013 Ondanks dat de kostprijsberekeningen van fysieke producten al sinds de industriële revolutie plaatsvindt, is dit bij ICT-diensten en middelen vaak niet het geval. Ronduit verbazingwekkend, omdat het zonder een juiste kostprijs onmogelijk is om een correcte toewijzing van ICT-kosten te maken. In dit artikel gaan we in op vijf voorwaarden om een goede ICT-kostendoorbelasting te maken. 27 november 2013 Wat zijn de vereisten voor een financial om een succesvolle CFO te worden? Accounting- en adviesfirma EY bracht laatst Finance Forte uit, een studie gebaseerd op een survey onder 530 CFO's uit Europa, India, het Midden-Oosten en Afrika. Hieruit blijkt dat er acht sleutelkwaliteiten zijn die aspirerende CFO's moeten ontwikkelen. 18 november 2013 Microsoft Excel is allang niet meer alleen een spreadsheetprogramma. Meer en meer ontwikkelt Excel zich tot een volwaardige oplossing voor business intelligence. De laatste ontwikkeling heet Power BI voor Office 365. Power BI draait helemaal om het analyseren, visualiseren en delen van informatie met Excel en met Office 365, de cloudgebaseerde Office-dienst van Microsoft. Zes onderdelen van Power BI op een rij. 14 november 2013 Komt u als controller altijd tijd te kort? De deadline van de maandrapportage net halen en dan geen tijd overhouden om de cijfers te analyseren? Het management dat de rapportages niet gebruikt of u constant lastigvalt met vragen over definities en betrouwbaarheid? De HPO-controller heeft van deze zaken geen last, want in zijn gereedschapskist zitten waardevolle instrumenten die zijn leven op orde houden en die van de business ook. Vijf praktische instrumenten die een HPO-controller gebruikt om effectief te plannen en te beheersen. 08 november 2013 Hoe waait de economische wind voor uw bedrijf? Hebt u 'em in de zeilen? Of kost het moeite om op koers te blijven? Voor veel managers is dat laatste hét moment om budgetten ad hoc te verlagen. Maar is zo'n actie de juiste keuze? In dit artikel leest u waarom u beter structureel en systematisch te werk kunt gaan. En welke 5 ankers u houvast bieden bij het managen van uw kosten. 31 oktober 2013 Zo om de twee jaar nemen de meeste bedrijven hun mobiele telefoonabonnementen onder de loep. Meestal is de aanleiding dat de contractperiode bij de huidige provider is afgelopen. Na enig heen-en-weer mailen met de provider of dealer, rolt er een voorstel uit voor een verlenging van de abonnementsperiode met 24 maanden. De meeste bedrijven gaan in op het voorstel van enkele tienduizenden euro's. Op voorhand zitten maar weinig bedrijven te wachten op een wissel van mobiele provider, dus als er al een offerte bij een ander wordt aangevraagd, is dat veelal pro forma. Herkent u dit? 10 tips om het beter te doen. 17 oktober 2013 Wist u dat 10 tot 20% van uw totale kosten bestaat uit indirecte kosten? Het gaat om posten als energie, schoonmaak, afval en wagenpark. Omdat ze niet bepalend zijn voor uw core business, is er vaak minder aandacht voor. Toch is besparen op deze indirecte kosten de moeite meer dan waard. Lees hoe u in 4 stappen uw bedrijfsresultaat direct kunt verbeteren. 01 oktober 2013 Geen tijd, geen prioriteit of simpelweg een brug te ver! Veel bedrijven hebben zich voornamelijk gericht op het tijdig gereed zijn voor SEPA, maar hebben nog niet nagedacht over hoe het betalingsverkeer structureel gaat veranderen. Enigma Consulting heeft een achttal cruciale aandachtspunten benoemd die u helpen ook na SEPA de juiste aandacht aan het betalingsverkeer te geven. 26 september 2013 Het jaarlijkse budgetteringsproces is vaak inefficiënt, tijdsintensief en levert weinig waarde op. Dat is onnodig. Budgettering is namelijk geen financiële exercitie van finance, maar een bedrijfsbreed planningsproces waarin 'de business' en 'finance' samenwerken aan de plannen om de strategie te implementeren en de beoogde doelen te behalen. In dit artikel tien tips om zowel het proces als de kwaliteit van de output te verbeteren. 24 september 2013 Power Pivot in Excel stelt je in staat om geavanceerde modellen te maken, waarmee miljoenen gegevens geanalyseerd kunnen worden. Een populaire eigenschap van Power Pivot is dat je in Excel draaitabellen kunt maken op meerdere tabellen met gegevens, in plaats van één platte tabel in Excel. Maar het meest krachtige deel van Power Pivot is een functietaal met de naam DAX. Met DAX kun je naast de standaard aggregaties in draaitabellen, zoals som of gemiddelde, een oneindig aantal andere berekeningen definiëren. In deze checklist zetten we zes van de meest opvallende DAX-functies op een rij. 19 september 2013 Alle managers proberen wel eens af te dingen of iets te ritselen met een klant, leverancier, investeerder of potentiële werknemer. Sommige zijn hier heel bekwaam in, terwijl anderen het zeer lastig vinden. Het gaat vaak mis wanneer de onderhandelaar zich iets laat ontvallen dat hij of zij beter niet had kunnen zeggen. Hier zijn 5 misstappen die je in ieder geval moet voorkomen. 17 september 2013 Je kunt met veel wegkomen en het toch maken in de wereld, maar sommige dingen kun je als leider simpelweg niet mee wegkomen. Succes is altijd relatief ten opzichte van de concurrentie. Je kunt geweldige producten, diensten of mensen hebben, maar wanneer het niet boven de concurrentie uitstijgt op een manier die betekenisvol is voor je klanten, zul je uiteindelijk verliezen. Om te slagen als business leider zul je in ieder geval de volgende 8 zaken goed moeten doen
16 september 2013 Voor veel bedrijven - zowel start-ups als volwassen organisaties - is groei de eerste prioriteit. Zonder de juiste planning, kan deze mindset echter leiden tot het snel verbranden van hun cashflow. Dit leidt vervolgens tot een stevige groeivertraging, omdat ze niet kunnen spenderen en gedwongen zijn te dure financiering aan te trekken. CFO.com geeft 5 tips voor alle typen organisaties om cashtekort te voorkomen. 10 september 2013 De afgelopen jaren heeft de crisis aan de basis gestaan van de nodige faillissementen. Bedrijven die hun cash management goed op orde hadden, waren over het algemeen robuuster dan hun concurrentie. Ze waaiden minder snel om bij economische tegenwind en bleven overeind toen de banken de kredietkraan dichtdraaiden. Wat kunnen we leren van hoe zij hun cashmanagement hebben georganiseerd? Directeur Irma Langeraert van ILFA Treasury Support en Tools4Treasury geeft in dit artikel praktische handvatten. 03 september 2013 In het huidige economische klimaat zijn er voor de meeste open vacatures meer dan voldoende kandidaten, dus grijpen wervende bedrijven alle redenen aan om hun selectie gemakkelijker te maken. Een slecht antwoord op een belangrijke sollicitatievraag is zo'n reden. Bereid je daarom goed voor, middels deze 10 voorbeelden van veelgestelde moeilijke vragen en de juiste manier van antwoorden.
5 aandachtspunten voor na afschaffing VAR
Big Data: 5 tips en inzichten voor 2016
4 typen crowdfunding en tips om ervan te profiteren
Top 5 diensten die klanten van hun accountant willen
In 7 stappen meesterschap bereiken
5 grootste verbeterpunten accountants volgens klanten
6 best practices voor effectieve dashboards
5 lessen in digitale transformatie
5 tips voor samen veranderen
5 valkuilen in samenwerkingen
10 tips om je organisatie WGA-proof te maken
Effectief werken: 5 gouden tips voor kenniswerkers
Top 7 Non-finance skills nodig in finance
8 succesvolle big data-toepassingen
10 cognitieve valkuilen voor financials
5 kenmerken van effectieve businesspartners
6 belangrijke wetswijzigingen in 2016
7 trends in finance voor 2016
5 voornaamste veroorzakers van onverwacht hoge IT-kosten
Top 25 best gelezen artikelen FM.nl
4 stappen voor beoordelen productwinstgevendheid
7 fiscale eindejaarstips voor ondernemingen en bv's
4 trends in digitale transformatie voor 2016
De werkkostenregeling in feestmaand december: voorkom een fiscale flater
7 gouden tips voor een succesvol e-invoicing project
6 principes om uw boodschap te laten beklijven
Top 10 van KPI's in Purchase To Pay
3 stappen naar invloedrijk leiderschap
9 essentiele stappen in risicomanagement
De 7 belangrijkste financiele KPI's
7 moral hazards van metingen in de accountancy
4 redenen waarom recruiters jou niet bellen
5 tips bij de Fast Quality Close
10 nieuwe innovaties in de financiele sector
4 disruptieve krachten die de wereld gaan veranderen
4 toepassingsgebieden van Big Data & Analytics
5 externe kenmerken van exponentiele organisaties
De 5 paradoxen van leiderschap bij digitale ondernemingen
10 tips voor perfecte start met Big Data & Analytics
5 manieren waarop CFOs zich kunnen richten op de lange termijn
5 simpele tips om stress te reduceren
Prince2 of liever de Agile-projectaanpak? In 4 stappen naar de juiste keuze
3 aandachtspunten voor een irritatievrij declaratieproces
In 5 stappen naar SMART Big Data Analytics
4 trends in stuurinformatie
10 innovaties in MKB Accountancy
Top 7 oorzaken van foutieve betalingen
9 psychologielessen voor controllers. Hoe nemen we eigenlijk beslissingen?
6 stappen voor de invoering van uw e-Mandates
4 kenmerken van continu verbeteren shared services
10 kansen voor de administratieve functie
7 fouten bij een LinkedIn-profiel
3 manieren om faillissement te voorkomen
De 7 belangrijkste veranderingen door de WWZ
5 data trends voor 2015
In 5 stappen naar persoonlijk leiderschap
De 5 belangrijkste valutarisico's
Projectcontrol: Tips voor een goede projectfinanciering
5 tips voor employer branding in 2015
6 trends in financieel management voor 2015
7 tips belastingplan 2015 voor financieel managers
9 lessen van de 'Wolf of Wall Street'
In 6 stappen beheersing van internationale indirecte kosten
10 tips voor succesvol onderhandelen
10 tips voor onderhandelen in 2015
9 gewoonten die leiden tot slechte beslissingen
7 kwaliteiten van echte leiders
Subsidie aanvragen? 5 tips!
10 tips om meerwerkkosten van uw accountant te voorkomen
5 overnametips: Verkoop uw bedrijf voor de optimale prijs
7 tips voor betere samenwerking sales en creditmanagement
Project controllers: 6 kansen voor een betere performance
5 tips voor betere samenwerking finance en sales
5 simpele regels voor een cash flow plan
Compliance: In 10 stappen voldoen aan WWFT
5 tips bij het kiezen van een pensioenuitvoerder
5 best practices om fraude tegen te gaan
3 stappen om zakelijke risico's bij allianties te beperken
7 componenten van een overtuigende ICT business case
9 grootste fouten in een banenzoektocht
6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop
5 stappen om je voor te bereiden op EU databescherming wetgeving
7 gewoonten van succesvolle sprekers
5 gewoonten die tot promotie kunnen leiden
3 vragen bij een sollicitatiegesprek die echt tellen
5 payment trends en ontwikkelingen die er toe doen
5 essentiele aandachtsgebieden bij een finance transformatie
5 tips om een 'employer brand' te managen
5 belangrijkste wijzigingen in IFRS
5 manieren om het mobiliteitsbudget beheersbaar te houden
Dit is GEEN economische crisis: 5 mythes die ons denken blokkeren
5 belangrijke verbeteringen binnen Excel 2013
In 6 stappen kredietrisico's omlaag
In 7 stappen personeelkosten beheersen
4 manieren om geld te verdienen met Project Portfolio Management
Pakketvervoer - 7 overwegingen voor juiste balans tussen kosten en toegevoegde waarde
5 besparingen dankzij excellent datamanagement
7 tips voor de moderne public controller
10 do's en don'ts bij presenteren
10 tips van 5 M&A-directors voor succes in M&A in 2014
Voorkomen is beter dan genezen: 5 tips voor goed debiteurenbeheer
De 5 meest gemaakte fouten bij het opstellen van een business case
4 belangrijke beveiligingsvraagstukken voor de Cloud
5 manieren om personeelskosten te beperken
6 manieren om meer omzet te halen in moeilijke markt
5 voorwaarden voor een succesvolle ICT-kostendoorbelasting
8 stappen om groep CFO te worden
De toekomst van Excel in 6 delen
De 5 tools van de High Performance Controller
Financiele navigatie: 5 ankers voor goed kostenmanagement
Mobiele Telefonie: 10 punten om rekening mee te houden bij afsluiten nieuw contract
Ook besparen op indirecte kosten loont de moeite. Zo verbetert u in 4 stappen uw bedrijfsresultaat!
8 redenen waarom betalingsverkeer ook na SEPA aandacht behoeft
10 tips voor beter budgetteren
6 handige functies in Power Pivot in Excel
5 blunders bij onderhandelen
8 zaken die iedere leider moet leren
5 tips om cashtekort te voorkomen
5 do's en don'ts van cashmanagement
De 10 moeilijkste sollicitatievragen beantwoord