Checklists

artikel-thumbnail

29 december 2015

5 voornaamste veroorzakers van onverwacht hoge IT-kosten

Een flinke investering doen, maar daarna steeds extra kosten maken omdat u extra diensten nodig hebt of onderhoud nodig is. Eigenlijk is de aanschaf van een ERP-pakket te vergelijken met het kopen van een auto. Dat kost een bepaald beginbedrag, een maandelijks bedrag aan de Belastingdienst en daar komen dan nog onderhoudskosten bij. Hoe mooi die auto ook lijkt, die extra kosten halen flink wat van de glans weg. Hetzelfde geldt natuurlijk voor uw IT-omgeving. Waarom rijzen kosten soms onbedoeld de pan uit?

artikel-thumbnail

09 juni 2015

Prince2 of liever de Agile-projectaanpak? In 4 stappen naar de juiste keuze

Als Financieel Directeur bent u regelmatig (in)direct betrokken bij complexe systeemaanpassingen, projecten en verandertrajecten. Wat te doen als de ICT-afdeling komt met het voorstel om een nieuwe projectbeheersingsmethode te gaan toepassen? Gaan we integraal over op Prince2 of gaan we 'helemaal scrum'? In dat geval is het handig om globaal te weten welke methode in welke situatie het meest geschikt is. Deze checklist helpt u in vier stappen tot de juiste keuze te komen.

artikel-thumbnail

19 januari 2015

In 5 stappen naar persoonlijk leiderschap

Stel dat een gemiddeld mens ongeveer zeventig jaar oud wordt en jij bent nu 35, precies op de helft. Laten we eens een klein rekensommetje maken. Misschien dat je jonger bent, of ouder, dan moet je de berekening iets aanpassen. Iemand van zeventig jaar is ruim 25.000 dagen op deze planeet. Als je 35 bent, dan heb je er nog zo'n twaalf- à dertienduizend te gaan. Met acht uur slaap per dag blijven er nog zo'n achtduizend effectieve dagen over. Hiervan ben je er nog ongeveer zesduizend uur aan het werk, of onderweg van of naar je werk. Dat werk moet dan wel ontzettend leuk zijn!

artikel-thumbnail

29 december 2014

Projectcontrol: Tips voor een goede projectfinanciering

Lang niet elke organisatie staat er bij stil, maar de uitvoering van een project moet ook gefinancierd worden. Dat geldt zowel voor projecten die voor de eigen organisatie worden uitgevoerd, de zogenaamde interne projecten, als voor externe projecten. Bij de laatstgenoemde projecten voert de organisatie dus projecten uit voor derden. Hoe komen we aan het geld om investeringen te doen en de inzet van mensen en middelen te bekostigen? In dit artikel worden een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet.

artikel-thumbnail

19 september 2014

Compliance: In 10 stappen voldoen aan WWFT

De Nederlandse toezichthouders (DNB, AFM, BFT en Belastingdienst Bureau WWFT) moeten door druk vanuit de Europese Unie strenger controleren op naleving van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT) en de Sanctiewet. Ook het MKB moet hier iets mee. In deze blog presenteer ik het Tilleman/Snijder-stappenplan om snel en efficiënt te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), zonder in te boeten op kwaliteit van uw business.

artikel-thumbnail

12 september 2014

5 tips bij het kiezen van een pensioenuitvoerder

Werknemers zeggen dat ze pensioen belangrijk vinden, maar in de praktijk blijken ze er weinig van af te weten. De kennis over pensioenopbouw gaat zelfs achteruit. Veel bedrijven zijn gebonden aan één bepaalde pensioenuitvoerder, bijvoorbeeld door de branche waarin ze zitten, maar er zijn genoeg bedrijven in Nederland die hun eigen pensioenuitvoerder kunnen kiezen. Het is als bedrijf belangrijk een pensioenuitvoerder te kiezen die deelnemers bij het pensioen betrekt. Maar waar moet je op letten?

artikel-thumbnail

21 augustus 2014

3 stappen om zakelijke risico's bij allianties te beperken

Samenwerken met andere organisaties is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar waar bij een fusie de ene na de ander specialist wordt ingevlogen, lijkt het wel of iedereen een alliantie kan vormen. Niets is echter minder waar: 50% van de huidige samenwerkingsverbanden mislukt, mede doordat samenwerkingsrisico's die leiden tot reputatieschade onderbelicht blijven bij het aangaan van de samenwerking. In dit artikel 3 maatregelen die u altijd moet treffen bij belangrijke allianties.

artikel-thumbnail

04 maart 2014

In 7 stappen personeelkosten beheersen

Het ironisch uitgesproken 'ik wens u veel personeel' is de laatste jaren dichter bij de waarheid geweest dan ooit. Met als gevolg dat organisaties met te veel personeel én in de positie zaten dit niet snel genoeg af te kunnen bouwen, nu niet meer bestaan! Kortom, 'personeel' is niet alleen de belangrijkste rijkdom van een organisatie maar kan héél snel een blok aan het been worden dat er voor zorgt dat de wedstrijd met de concurrentie verloren wordt, vaak met 'de dood' als gevolg. Tijd om uw personeelsbestand onder de loep te nemen.

artikel-thumbnail

24 februari 2014

4 manieren om geld te verdienen met Project Portfolio Management

Gefeliciteerd! U bent zojuist verantwoordelijk geworden voor alle programma's, projecten en aanverwante activiteiten van uw organisatie. Misschien bent u de kersverse CEO, CFO, CIO of zelfs CPO (Chief Portfolio Officer). Of misschien bent u wel de nieuwe PPM-er (projectportfoliomanager) of PPC-er (projectportfolio controller) en dus niet direct eindverantwoordelijk voor de projectportfolio, maar wel degene die de besluiten moet voorbereiden. Hoe dan ook, het is aan u om geld te verdienen met de projectportfolio.

artikel-thumbnail

13 februari 2014

Pakketvervoer - 7 overwegingen voor juiste balans tussen kosten en toegevoegde waarde

Vrijwel alle bedrijven vervoeren pakketten, vaak binnen Nederland en niet zelden ook de hele wereld over. Sommige bedrijven hoeven alleen de jaarstukken te laten bezorgen, andere versturen samples naar winkels, marketingmateriaal naar mogelijke afnemers of vervangende onderdelen van installaties naar andere bedrijven. Retailers versturen dagelijks producten naar consumenten. In dit artikel 7 overwegingen om de juiste balans te vinden tussen kosten en toegevoegde waarde.

artikel-thumbnail

11 februari 2014

5 besparingen dankzij excellent datamanagement

Het kost 5 tot 10 keer zoveel moeite een simpele taak uit te voeren wanneer data niet kloppen. Veel dataprofessionals herkennen deze vuistregel. Toch is het een onderbelicht onderwerp in het managementteam gebleken, waarin door middel van goede sturing, veel te halen valt. De kostenbesparingen zijn aanzienlijk. In een artikel in Harvard Business Review werd een kostenstijging genoemd van 10% bij elke 1% datavervuiling. Het terugdringen van fouten in de database en het toewerken naar een integraal klantbeeld, wordt hiermee een strategisch onderwerp.

artikel-thumbnail

06 januari 2014

Voorkomen is beter dan genezen: 5 tips voor goed debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer is één van de grootste zorgen van managers in het bedrijfsleven. De huidige moeilijke economische tijden zien we terug in betalingsachterstanden en oplopende overdue- en outstanding-bedragen. Dit terwijl juist in deze tijden een groot eigen werkkapitaal erg waardevol is. De oplossing klinkt eenvoudig: de facturen moeten sneller betaald worden. In dit artikel 5 gouden tips om dit voor elkaar te krijgen.

artikel-thumbnail

14 november 2013

De 5 tools van de High Performance Controller

Komt u als controller altijd tijd te kort? De deadline van de maandrapportage net halen en dan geen tijd overhouden om de cijfers te analyseren? Het management dat de rapportages niet gebruikt of u constant lastigvalt met vragen over definities en betrouwbaarheid? De HPO-controller heeft van deze zaken geen last, want in zijn gereedschapskist zitten waardevolle instrumenten die zijn leven op orde houden en die van de business ook. Vijf praktische instrumenten die een HPO-controller gebruikt om effectief te plannen en te beheersen.

artikel-thumbnail

31 oktober 2013

Mobiele Telefonie: 10 punten om rekening mee te houden bij afsluiten nieuw contract

Zo om de twee jaar nemen de meeste bedrijven hun mobiele telefoonabonnementen onder de loep. Meestal is de aanleiding dat de contractperiode bij de huidige provider is afgelopen. Na enig heen-en-weer mailen met de provider of dealer, rolt er een voorstel uit voor een verlenging van de abonnementsperiode met 24 maanden. De meeste bedrijven gaan in op het voorstel van enkele tienduizenden euro's. Op voorhand zitten maar weinig bedrijven te wachten op een wissel van mobiele provider, dus als er al een offerte bij een ander wordt aangevraagd, is dat veelal pro forma. Herkent u dit? 10 tips om het beter te doen.

artikel-thumbnail

24 september 2013

6 handige functies in Power Pivot in Excel

Power Pivot in Excel stelt je in staat om geavanceerde modellen te maken, waarmee miljoenen gegevens geanalyseerd kunnen worden. Een populaire eigenschap van Power Pivot is dat je in Excel draaitabellen kunt maken op meerdere tabellen met gegevens, in plaats van één platte tabel in Excel. Maar het meest krachtige deel van Power Pivot is een functietaal met de naam DAX. Met DAX kun je naast de standaard aggregaties in draaitabellen, zoals som of gemiddelde, een oneindig aantal andere berekeningen definiëren. In deze checklist zetten we zes van de meest opvallende DAX-functies op een rij.

artikel-thumbnail

17 september 2013

8 zaken die iedere leider moet leren

Je kunt met veel wegkomen en het toch maken in de wereld, maar sommige dingen kun je als leider simpelweg niet mee wegkomen. Succes is altijd relatief ten opzichte van de concurrentie. Je kunt geweldige producten, diensten of mensen hebben, maar wanneer het niet boven de concurrentie uitstijgt op een manier die betekenisvol is voor je klanten, zul je uiteindelijk verliezen. Om te slagen als business leider zul je in ieder geval de volgende 8 zaken goed moeten doen…

artikel-thumbnail

10 september 2013

5 do's en don'ts van cashmanagement

De afgelopen jaren heeft de crisis aan de basis gestaan van de nodige faillissementen. Bedrijven die hun cash management goed op orde hadden, waren over het algemeen robuuster dan hun concurrentie. Ze waaiden minder snel om bij economische tegenwind en bleven overeind toen de banken de kredietkraan dichtdraaiden. Wat kunnen we leren van hoe zij hun cashmanagement hebben georganiseerd? Directeur Irma Langeraert van ILFA Treasury Support en Tools4Treasury geeft in dit artikel praktische handvatten.

artikel-thumbnail

11 juni 2013

Onderzoek Nyenrode: 5 kenmerken van succesvolle ICT-projecten

'Wat kan ik als opdrachtgever doen om de kans op succesvolle IT-projecten te vergroten?' Dat was de managementvraag waar ICT professionals Barbera Dado en Roos Dahmen een antwoord op moesten vinden voor hun MBA-afstudeeropdracht aan Nyenrode. Ze zochten en vonden 5 kenmerken van succesvolle ICT-projecten en ontwikkelden een kaleidoscoop die betrokkenen van een ICT-project kunnen inzetten om de kans op succes te vergroten.

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4