fm-logo

Jeppe Kleyngeld

Hier komt binnenkort een (korte) biografie en een foto deze auteur.

Artikelen van Jeppe Kleyngeld

artikel-thumbnail

23 november 2017

Creditmanagement: 10 signalen van non-betaling

Al gaat het economisch beter, u moet nog steeds uw cash-positie bewaken en goed opletten of debiteuren aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. De volgende tien signalen kunnen er op duiden dat een klant een serieus financieel probleem heeft. Deze signalen betekenen niet direct dat er een faillissement op stapel is, maar zouden wel alarmbellen moeten laten rinkelen die mogelijk kunnen resulteren in herziening van de betalingsvoorwaarden.

artikel-thumbnail

01 augustus 2016

Bescherming persoonsgegevens moet permanent op agenda komen

De wet meldplicht datalekken is ingegaan per 1 januari 2016. Zowel reputatierisico- alsmede bestuurdersaansprakelijkheid zijn hierbij belangrijke risicofactoren die zowel organisaties als hun bestuurders direct kunnen raken. Volgens Niek Post van Kröller Boom blijft de belangrijkste essentie daarom voor organisaties het 'in control' komen van het risico rondom cybercrime/datalekken, maar daarbij ook het goed managen van de directe en indirecte gevolgen van een eventuele inbreuk op systemen en data.

artikel-thumbnail

18 juli 2016

Banenverlies door technologie - wat gaan we daaraan doen?

Arbeids- en organisatiepsycholoog Dik Bijl beschrijft in zijn nieuwste boek Alles wordt anders zeven technologieën die tussen nu en 20 jaar op ons afkomen en die een enorme impact gaan hebben op onze maatschappij. Voor de werkgelegenheid zullen de gevolgen gigantisch zijn; de schatting is dat tussen de 40 en 75 procent van de betaalde banen gaat verdwijnen. Dit gaat niet alleen over laaggeschoold werk, maar door de opkomst van kunstmatige intelligentie is ook de kenniswerker niet langer veilig. Hoe kunnen we ons als maatschappij, bedrijfsleven en individuele professionals voorbereiden op deze technologische golf?

artikel-thumbnail

03 juni 2016

Professor Tjeu Blommaert: "Control in dynamische omgeving is je niet laten verrassen"

De singularity (ofwel singulariteit) kan in technologische zin worden omschreven als 'het tijdstip in de geschiedenis waarna de mens niet langer nodig zal zijn om computers en robots te programmeren en verbeteren'. De impact van de komst van dit tijdperk in 2035 zal enorm zijn voor bedrijven en (financieel) managers. Professor en hoogleraar bedrijfseconomie Tjeu Blommaert, co-auteur van het boek 'Management in Singularity', ziet vooral kansen.

artikel-thumbnail

01 juni 2016

CFO Day 2016: Lessen in Accelerate Learning

De laatste jaren stond de CFO Day in het teken van exponentiële veranderingen in de buitenwereld. Op deze editie van 2016 stond het thema 'accelerate learning' centraal, want middels leren kunnen organisaties zich steeds aanpassen aan die veranderende buitenwereld en de continuïteit van de organisatie waarborgen en nieuwe kansen benutten. De CFO heeft de rol de organisatie beheersbaar te maken en grote uitglijers te vermijden, maar hij/zij wil daarbij niet de creativiteit indammen. Dat is een lastig spanningsveld. Wat konden de CFO's leren van elkaar en uit andere disciplines, zoals de psychologie?

artikel-thumbnail

06 april 2016

De data-journey van FD Mediagroep

Anderhalf jaar geleden heeft de FD Mediagroep besloten heel concreet met 'data als grondstof voor de business' aan de slag te gaan. BI-Manager Matthijs Tetteroo heeft een sleutelrol in het ontwikkelen van deze nieuwe capability voor de media-onderneming. Onderdeel van de journey tot dusver was onder meer de uitvoering van een data-experiment in samenwerking met TriFinance: namelijk het ontwikkelen van een proof of concept van een recommendation engine voor FD.nl en andere sites van de FD Mediagroep.

artikel-thumbnail

24 maart 2016

Data-analyse bij WTC/Vliegtickets.nl: "We weten alles van onze klanten"

Online reisorganisatie Otravo (Online Travel Organisation), moederbedrijf van o.a. de merken WTC.nl en Vliegtickets.nl, is ontstaan uit het samengaan van twee succesvolle reisondernemingen in 2014. Dagelijks bezoeken meer dan 100.000 mensen de sites en al meer dan drie miljoen mensen zijn via Otravo op reis gegaan. Dat levert een hoop data-informatie op waar het klant-obsessieve reisbureau wel mee uit de voeten kan.

artikel-thumbnail

01 maart 2016

Dynamische omgeving vraagt om heroverweging controllersvak

Door toenemende complexiteit en ambiguïteit in de omgeving hebben steeds meer organisaties moeite om 'in control' te zijn. Ook zal control veel meer in het teken komen te staan van leren. Dit roept vragen op als: wat is 'in control' zijn in een dergelijke omgeving? Wat moet de finance professional van de toekomst dan kunnen en kennen? En: hoe richt je een management control systeem in dat leren, verbeteren en innoveren (in de keten) ondersteunt?

artikel-thumbnail

11 februari 2016

Wouter de Bie, Big Data Architect bij Spotify: "Muziekstreaming is een continue zoektocht"

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify heeft in korte tijd de muziekindustrie compleet omgegooid. Wouter de Bie, Big Data Architect bij het bedrijf, deelt zijn unieke ervaringen in experimenteren met data en hij geeft de nodige tips & tricks voor het zo snel mogelijk benutten van het potentieel van data, ook als dat geen core competentie is. Gek genoeg was dat het bij Spotify eerst ook niet. "We zijn van gut-driven naar data first gegaan."

Lees meer: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10