Zo leer je out of the box te denken

Het klinkt tegenstrijdig, maar originele ideeën krijg je vooral als je het goed organiseert, zegt expert Michel van Hove.

Hoe bedenk je het: van twee problemen een oplossing maken! Dat deed energiebedrijf Essent, toen het vorige week een plan presenteerde om bij duizenden boeren asbestdaken (probleem 1) te vervangen door zonnepanelen (probleem 2: trage energietransitie). Briljant! Welke vijf dingen moet je doen om out of the box te denken?

1 Organiseer out of the box denken in je bedrijf

Anders is de kans op mislukking groot, zegt Michel van Hove, mede-eigenaar en directeur Strategos, een internationaal consultancybureau op gebied van strategie en innovatie en met klanten als BASF, Samsung, Merck en Unit4. “Veel bedrijven zien innovatie als een project, maar het moet echt onderdeel zijn van je bedrijfsvoering.”
Stel iemand aan die verantwoordelijk is voor innovatie en het op gang houdt. Iemand die met leiding en personeel een stip aan de horizon formuleert: dat wil zeggen een duidelijke strategie die innovatie aanjaagt. En het proces erna in goede banen leidt. Van Hove: “Dat is de enige manier waarop het gaat werken.”

2 Denk na over de grote toekomsttrends

Dat is die stip aan de horizon: denk over de grote toekomstige veranderingen. Pas daarna kun je volgens Van Hove inspelen op ontwikkelingen die voor je bedrijf of afdeling cruciaal zijn. Hij noemt als voorbeeld trends als klimaatverandering, duurzaamheid en energietransitie. “Veel bedrijven zien die zaken als bedreiging, maar het brengt ook kansen met zich mee. Breng die trends in samenhang.”
Voorkom wat er de afgelopen twee jaar is gebeurd bij banken. Die zagen aanvankelijk fintech niet en werden vervolgens links en rechts ingehaald door kleine innovatieve bedrijfjes. “Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de televisiewereld. Netflix was bereid zichzelf opnieuw uit te vinden van het versturen van dvd’s per post tot streamingdienst.

3 Vergeet de business case

Als iemand een idee heeft, vraagt de leiding altijd naar de business case. Van Hove: “Probleem is dat van veel nieuwe concepten geen goede business case te maken is, omdat er te veel onduidelijkheden zijn over hoe markt en klanten zullen reageren.”
“Jammer is dat ideeën zonder business case vaak wordt afgeschoten door de leiding. Die denkt vaak alleen aan maximalisatie van de productiecapaciteit en winstgevendheid op de korte termijn. Het is onaantrekkelijk om een nieuwe productielijn op te zetten die voor onbepaalde tijd niet op maximum capaciteit draait, en waarvan het überhaupt onzeker is of het een succes wordt. Maar zo werken veel kapitaalsintensieve bedrijven, zoals staalfabrieken of autofabrikanten: innovatieve ideeën komen er moeilijk tot implementatie.

4 Pak door

Maak het makkelijk om ideeën te delen – met de huidige technologie is dat simpel. Zo krijg je het meeste zicht op wat er leeft bij personeel, weet Van Hove. “Pak door. Laat het er niet bij zitten. Want dat is demotiverend voor het personeel. Ga met de indiener van het idee praten en organiseer sessies, workshops met mensen van binnen en buiten je bedrijf om het verder te ontwikkelen.

5 Maak gebruik van je core-competentie

Weet wat de kern-competentie van je bedrijf is. Echt je unieke competentie, zoals de oprichter van Strategos, Gary Hamel dat definieert. “Dat zijn er niet een paar, zoals veel medewerkers denken”, zegt Van Hove. “Dat is er meestal één, en vaak niet een voor de hand liggende. De core-competentie van Amazon is niet boeken verkopen, maar het beheer van een online commerce platform. Gebruik je core-competentie om tot nieuwe ideeën te komen.” 

 

Gerelateerde artikelen