Op 26 mei vond op de Accountancy en Financial Systems beurs de uitreiking van de Accountancy Awards 2016 plaats. In elke categorie (kantoren tot 10 werknemers, tussen de 10 en 100 werknemers en de kantoren met 100+ personeel) pitchten drie genomineerde bedrijven voor een tienkoppige jury en het publiek hun bedrijf. Sjoerd Heijmans won met IBEO (Ik Ben Een Ondernemer, red.) in de categorie kantoren met 10 tot 100 werknemers.

Zie hier de videopitch van Sjoerd Heijmans van IBEO

Wie op de website van IBEO terechtkomt, ziet meteen dat het met een hedendaags accountantskantoor te maken heeft. ‘Die gasten van IBEO’ noemen ze zichzelf in een filmpje, op de vacaturepagina staat dat het er ‘altijd feest’ is en ‘niet geheel onbelangrijk; we hebben een bar’. Volgens Sjoerd Heijmans, die IBEO samen met Geert Leijen oprichtte, is de bar en de losse presentatiestijl illustratief voor de bedrijfscultuur. “We hebben allebei een achtergrond in de horeca voordat we in de financiële sector terechtkwamen en hechten veel waarde aan onze cultuur, gezelligheid en teamspirit. Zo’n bar draagt eraan bij dat je op vrijdagmiddag samen een borreltje of wat anders kunt drinken.” Lachend: “Niemand heeft zo’n leuk team als wij.”

Maar zit de ondernemer wel op zo’n club snelle jongens en meisjes te wachten? Moet een accountantskantoor niet een betrouwbare, degelijke en saaie uitstraling hebben? Heijmans ziet zijn aanpak juist als kracht: “Dat losse is iets wat ondernemers aanspreekt. Die houding van accountants van vroeger dat ze alles weten en de ondernemer alles wijs kunnen maken met moeilijke taal is niet meer van deze tijd.” De ondernemer van nu, stelt Heijmans, is veel slimmer, kan van alles bij elkaar googelen en wil in zijn eigen taal geholpen worden. “Je wilt geen gast aan de lijn waar je niet mee kunt levelen en waarvan je de helft van wat hij zegt niet begrijpt. Maar je wilt wel weten hoe je ervoor staat. Wij leggen ook uit wat er gebeurt en zeggen niet alleen ‘we hebben dit en dit toegepast en dat en dat niet.’ Wij spreken in ondernemerstaal en dat vinden klanten fijn.”

Niet elke accountant past zomaar binnen zo’n bedrijfscultuur. “Dat is onze grootste uitdaging”, licht Heijmans toe. “Iedereen die bij ons werkt is afgestudeerd, maar we selecteren niet op hoeveel iemand al geboekt heeft of welke systemen hij kent. Als we een klik hebben en denken dat hij of zij die ook met de klant kan hebben, dan gaan we ervoor.”

De omgang met klanten is inmiddels het belangrijkste onderscheidende vermogen. Dat was toen men vijf jaar geleden begon overigens wel anders. “Toen wij begonnen met een vast bedrag voor onze diensten was dat echt nog uniek en hetzelfde geldt eigenlijk voor het automatiseringsdeel. Inmiddels is het standaard geworden voor accountantskantoren om zoveel mogelijk processen geautomatiseerd te hebben, maar toen wij begonnen tikte 80% van de kantoren nog bankafschriften over”, verklaart Heijmans de veranderingen in de accountantssector van de afgelopen jaren.

Tegenwoordig wordt het uitbouwen van de adviesfunctie als de heilige graal van accountantskantoren gezien, maar daar gaat Heijmans niet in mee. “Juist vroeger zag je al dat mensen voor advies naar de boekhouder gingen. Die had de cijfers, zelf had je geen online inzicht.” In sommige gevallen is een accountant de beste adviseur voor een ondernemer, maar dat is lang niet in alle gevallen zo, vindt Heijmans: “Als ik een probleem heb met m’n omzet, adviseert hij waarschijnlijk om kosten te snijden. Maar daar zit het probleem misschien helemaal niet. Misschien moet ik m’n product beter presenteren of anders in de markt zetten. De ondernemer moet zelf, op basis van goede cijfers, kunnen kiezen bij wie hij het best terecht kan voor advies.”

Waar zit dan de ontwikkeling in de sector en die van IBEO in het bijzonder? “Wij willen nog meer automatiseren, zodat de financiële administratie minder tijd en moeite kost voor zowel de ondernemer als voor ons. Wij willen nog betere stuurgegevens voor onze klanten.” Dat kan bijvoorbeeld door systemen beter aan elkaar te koppelen, vertelt Heijmans. “In de horeca bijvoorbeeld, kun je reserveringssystemen koppelen aan je kassa en je boekhouding en kasboek. Dat levert hele waardevolle data op: voor welk bedrag bestelden mannen, vrouwen en hoe oud waren ze?” De service die accountants kunnen bieden wordt steeds hoger, en daar zal IBEO zich de komende jaren op blijven ontwikkelen. “Vanuit de horeca weet ik hoe belangrijk service en gastvrijheid zijn. Daar is nog superveel te winnen. Als de ondernemer maar een lach op zijn gezicht heeft aan het einde van dag!”

Bent u op zoek naar een nieuwe accountant? Neem eens een kijkje op de website van IBEO