‘Wat maakt een fusie of overname succesvol?’

Uw organisatie versterken door een fusie of overname, hoe gaat dat in de praktijk? Dit thema vormde onderwerp van discussie tijdens een recente ontbijtsessie van Grant Thornton. Een overzicht van de belangrijkste vragen die ondernemers stelden aan Luc Daemen, partner Corporate Finance bij Grant Thornton. De belangrijkste vraag: Wat maakt een fusie of een overname nou succesvol?

De economische groei speelt veel bedrijven parten. Groeiplannen – bijvoorbeeld door innovatie – zijn er volop, maar de realisatie daarvan is een uitdaging. Een ondernemer met veel klanten in de bouw zag een grote klant, verantwoordelijk voor 30% van de omzet, vertrekken. Toch lukt het hem om zijn omzet op niveau te houden, onder meer door met zijn ICT-product een nieuw marktsegment aan te spreken. “De continuïteit is gegarandeerd, maar de groei is eruit. Ik stel investeringen uit, maar kan daar natuurlijk niet te lang mee doorgaan. Dan hol je je bedrijf uit en daalt de winst” zo vertelde hij aan een groep medeondernemers.

Volgens Luc Daemen is het voorbeeld illustratief voor veel organisaties. “Als ondernemer word je gedwongen focus aan te brengen en kosten te besparen, maar dat lukt maar tot op zekere hoogte. Je moet ook blijven investeren in groei om te overleven.”
____________________________________________________________________________________

Bedrijf (ver)kopen? Volg de cursus Actief in Overnames
Wilt u binnenkort een bedrijf (ver)kopen? Dan is deze cursus over bedrijfsovernames voor u onmisbaar. Vermijd valkuilen en in slechts twee dagen ontdekt u tientallen mogelijkheden waardoor u sneller een betere deal maakt. Meld u hier direct aan.
____________________________________________________________________________________

Groeien door fusie of overname
Als organisch groeien te langzaam gaat en er zelfs krimp in het vooruitzicht is, kun je als ondernemer andere strategieën overwegen. Groeien door het vinden van een partner of overname is een van de opties. Onderzoek in 2012 door Grant Thornton naar de groeistrategie en het fusie- en overnamegedrag van kleine- en middelgrote ICT en e-commerce organisaties in Nederland wees uit dat een op de zes bedrijven hierover nadenkt. Het verbeteren van schaalgrootte, het vergroten van het marktaandeel en synergievoordelen worden als voornaamste redenen genoemd. Hoe meer ervaring een organisatie met overnames heeft, hoe groter de overwegingsintentie.

Drie vragen van ondernemers over het onderwerp:

1. Hoe vind je de juiste partner?
Luc Daemen: “Organisaties zijn er uiteraard in alle soorten en maten. Aan de ene kant van het spectrum vind je de grotere organisatie of corporate. Een dergelijk bedrijf beschikt vaak over meer overname-ervaring en voldoende financiële middelen. Nadeel is dat dit type organisaties vaak rigide zijn in hun aanpak. Door DGA geleide bedrijven verdiepen zich over het algemeen méér in de target onderneming. Zij zijn sterk op zoek naar comfort en willen dat de business na de overname op een vertrouwde manier wordt voortgezet. Dat zijn zaken om rekening mee te houden.”

2. Wat maakt een fusie of een overname succesvol?
Luc Daemen: “Het is wellicht een open deur, maar alles valt of staat met een goede voorbereiding. Zo hoorde ik laatst het verhaal van een ondernemer die een overname deed, maar zijn analyse niet goed op orde had. Door de aankoop van het bedrijf kreeg hij te maken met een verouderd product en forse cultuurverschillen die hij vooraf niet ingecalculeerd had. Het heeft hem veel tijd en energie gekost om het bedrijf te integreren in zijn business. Die tijd had hij liever in zijn eigen producten willen stoppen.

Ik raad een ieder dan ook aan om goed te kijken naar de toekomstverwachtingen en ambities van het bedrijf dat je overweegt over te nemen. Het draait om de waarde van de onderneming, maar die is niet altijd eenvoudig te bepalen. Van belang zijn zaken als: kwaliteit van het management, solide kasstromen, de aanwezigheid van een sterke ICT infrastructuur en het verdienmodel. Maak een goede analyse en onderzoek of de andere partij echt iets toevoegt. De transactie zelf is natuurlijk van groot belang, maar kijk ook naar zaken als integratie. Is het straks wel te managen, zijn de culturele verschillen te overbruggen?

####

Een andere tip: vermenselijk het fusie- of overnameproces. Doe niet alles via de mail. Denk ook goed na over de gevolgen voor het personeel. Niets is zo dodelijk als een situatie waarbij de directeur van het overgenomen bedrijf niet in de directie plaats neemt. Dat is niet alleen demotiverend voor de persoon zelf, maar ook voor zijn voormalige personeel. Dat krijgt dan al snel het idee niet mee te tellen en voelt zich personeel van de tweede garnituur.”

3. Ik heb een overnamekandidaat, maar hij is te duur
Luc Daemen: “Bij overnames geldt een standaard regel: als je iets goeds wilt kopen, dan kost dat ook geld. In de huidige tijd is het overnemen van een goede onderneming lastig, zeker zonder eigen kapitaal. Voorheen overwogen veel kopende partijen de andere partij voor 100% over te nemen. Er zijn meer opties. Als twee partijen de voordelen inzien van een samengaan, maar de prijsverwachtingen liggen te ver uit elkaar, dan is een gedeeltelijke overname of deelname in elkaars aandelen ook een mogelijkheid.
____________________________________________________________________________________

Bedrijf (ver)kopen? Volg de cursus Actief in Overnames
Wilt u binnenkort een bedrijf (ver)kopen? Dan is deze cursus over bedrijfsovernames voor u onmisbaar. Vermijd valkuilen en in slechts twee dagen ontdekt u tientallen mogelijkheden waardoor u sneller een betere deal maakt. Meld u hier direct aan.
____________________________________________________________________________________

Een andere oplossing is dat je een financiële partner toe laat. Snelle groeiers in een groeimarkt maken regelmatig gebruik van Private Equity-investeerders. Ondernemers hebben niet altijd een goed beeld en gevoel over een dergelijke oplossing. Ook hier geldt: je moet wel kunnen delen om te vermenigvuldigen. Er zijn heel diverse Private Equity bedrijven, met een branche-focus of een competentie voor een internationale uitrol. Naast geld hebben dit soort partijen dus ook echt een toegevoegde waarde. In Groot Brittannië zie je deze focus veel sterker dan in Nederland. Onze Grant Thornton-collega’s in het Verenigd Koninkrijk zijn vaak met behulp van Private Equity-kapitaal op zoek naar potentiële targets voor relaties voor een verdere uitbouw van hun onderneming.”

 

Gerelateerde artikelen