Waarom Apple’s autoproject onder druk staat

Innovatiedrift autobouwers leidt tot strooptocht onder toptalent.

Apple heeft de afgelopen weken nog meer topingenieurs zien vertrekken bij zijn project voor een zelfrijdende elektrische auto. Het vertrek van die belangrijke technici onderstreept de uitdagingen waarmee Apple te kampen heeft bij de ontwikkeling van een eigen auto. Die zou in 2025 op de markt gebracht moeten worden.

De ingenieurs waren onder meer actief met radarsystemen en batterijen voor de voertuigen en zijn overgestapt naar de start-ups voor vliegende taxi’s Joby Aviation en Archer Aviation. Eerder dit jaar gingen al minstens zes belangrijke medewerkers van het autoproject van Apple weg. Daaronder voormalig leidinggevende Doug Field, die naar autoconcern Ford Motor is vertrokken. Het project wordt nu geleid door software-ingenieur Kevin Lynch.

Apple wist wel nieuwe mensen aan te trekken voor het project, onder wie voormalig BMW-ingenieur Ulrich Kranz, die ook werkte bij de start-up voor zelfrijdende elektrische auto’s Canoo. Ook een voormalige software-directeur van Tesla kwam over.

Vorige maand werd door bronnen nog gemeld dat Apple de werkzaamheden aan het zeven jaar oude autoproject, genaamd ‘Titan’, aan het versnellen is. Bij die zelfrijdende auto zou menselijk ingrijpen niet nodig zijn en er zijn dan ook geen stuurwiel en rem- en gaspedalen ingebouwd.

Het Amerikaanse technologieconcern werkt ook aan eigen batterijtechniek voor het elektrisch aangedreven voertuig.