Inflatie was in geen twintig jaar zo bijzonder als nu.

Was- en levensmiddelenconcern Unilever verwacht dat de stijging van de prijzen van grondstoffen waarschijnlijk tot halverwege volgend jaar doorzet. "De top is nog niet bereikt", zegt topman Alan Jope.

Het bedrijf achter merken als Dove, Knorr en Magnum heeft zijn prijzen de afgelopen periode verhoogd om te compenseren voor de hogere kosten. Ook andere fabrikanten van consumentengoederen hebben prijsstijgingen doorgevoerd, zoals verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern Procter & Gamble.

Nu de economie snel herstelt van de coronacrisis, is er aan allerlei materialen gebrek. Daarnaast zijn ook transport, energie en arbeid duurder geworden. "Dit soort inflatie hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien", aldus Jope.

Hij kan nog niet zeggen of de prijzen van Unilever de komende kwartalen harder moeten stijgen om daarvoor te compenseren. Het concern gaat ook kijken hoe het zelf op de kosten kan besparen.