Procurement vaker ingezet voor waardecreatie

fallback
Bedrijven zagen procurement voorheen vooral als middel om kosten te besparen. Procurement dient echter ook steeds meer voor waardecreatie. Het percentage bedrijven dat procurement als middel voor waardecreatie ziet, is toegenomen van 28% in 1999 tot maar liefst 66% vandaag de dag.

Dat blijkt uit de meest recente Assessment of Excellence in Procurement waarvan de resultaten eind februari bekend werden. Het vijfde soortgelijke onderzoek van management consulting bedrijf A.T. Kearney is gedaan onder 270 internationale bedrijven. De ceo’s van de onderzochte bedrijven zien value capture van de supply markt als grootste uitdaging voor hun organisatie op het gebied van procurement. Om daadwerkelijk meer waarde te creëren, zijn bij (vrijwel) alle procurement afdelingen vier benaderingen te onderscheiden: ‘innovation and growth’, ‘value chain optimization’, ‘advanced cost management’ en ‘risk management’.

Nieuwe reputatie
Inkoop raakt zijn backoffice-reputatie langzamerhand kwijt, blijkt uit de onderzoeksresultaten. Niet minder dan de helft van de internationaal opererende bedrijven gebruikt zijn inkoopexpertise momenteel om corporate doelstellingen te bepalen en te verwezenlijken. Hoewel uit ander recent onderzoek bleek dat nog maar weinig CPO’s in de boardroom hun zegje mogen doen, heeft tweederde van de bedrijven wel ten minste één senior procurement executive in het executive management team. Dat betekent een toename van 40% ten opzichte van 1999.

Bevoegdheden
Competitieve deelname in de global cost contest is nog altijd een must voor alle procurementorganisaties. Dit is bij de meeste organisaties inmiddels ook (steeds beter) op orde. Waardecreatie op de lange termijn is de uitdaging voor leveranciers én voor inkoopbedrijven. Om dit te bewerkstelligen, heeft procurement de nodige bevoegdheden nodig. Procurement officers kunnen, aldus de onderzoekers, niet succesvol waarde creëren in de traditionele, functioneel gestructureerde omgeving met muren tussen henzelf en de afdelingen R&D, marketing en sales.

Gerelateerde artikelen