Ondernemers weten het even niet meer

Bijna zeven op de tien ondernemers hebben moeite met het uitstippelen van een strategische koers.

Met het oog op een mogelijke recessie maken veel bedrijven pas op de plaats, in afwachting van betere tijden. Zo verwacht bijna één op de vijf ondernemers (achtien procent) dat hun bedrijf dit jaar zal krimpen; een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Het aantal ondernemers dat overweegt het eigen bedrijf te verkopen, is ook gestegen: van twaalf procent in 2017 naar twintig procent in 2023. Daarnaast wordt een fusie of overname door ruim één op de vijf ondernemers niet uitgesloten.

Dat alles blijkt uit het onderzoek ‘What’s Next-Nederland’ van Teamleader, een aanbieder van Work Management-software. Het onderzoek is verricht onder ruim 200 Nederlandse ondernemers met twee tot 50 werknemers. Het onderzoek laat ondernemers aan het woord over de status en toekomst van hun bedrijf.

Veel Nederlandse ondernemers erkennen dat zij (nog) geen scenario’s hebben uitgewerkt met stappen die zij dit jaar met hun bedrijf willen nemen. Terwijl dit in 2017 voor slechts de helft gold, is dit nu van toepassing op bijna zeven op de tien ondernemers (+54 procent). Bijna een kwart geeft aan helemaal niet bezig te zijn met het uitstippelen van een koers voor de komende jaren.

Als het gaat om stappen op korte termijn focussen zij zich vooral op maatregelen waarop zij zélf invloed kunnen uitoefenen. Het zwaartepunt hierbij ligt echter – net als vijf jaar geleden – op het verder digitaliseren van hun bedrijfsvoering, zodat bedrijven zich kunnen concentreren op wat écht belangrijk is en medewerkers sneller en efficiënter kunnen samenwerken. 32 procent heeft digitalisering als belangrijk aandachtspunt, naast het lanceren van nieuwe producten of diensten (30 procent) en het werven van arbeidskrachten (31 procent).

Gerelateerde artikelen