Money Matters: Voor de kudde uit

fallback
De Pavlov-reactie van bedrijven als het iets slechter gaat is bezuinigen. Oók, ja juist op personeelskosten. Terwijl je ook anti-cyclisch kunt investeren in personeel.

De IT-industrie haalt dezer dagen opgelucht adem. Er wordt eindelijk weer eens een bovengemiddelde groei verwacht voor de sector. Veel is het niet, een procentje of twee boven de gemiddelde economische groei. De echte opleving van de sector moet nog komen. Maar het lijkt erop dat er dit jaar al enige schaarste onstaat aan IT-personeel, en daar worden IT-ers na de afgelopen magere jaren wel een beetje opgewonden van. Wie weet komt de tijd weerom dat bedrijven met de helikopter voor kwamen vliegen om hun een baan aan te bieden?

Bij de bedrijven die veel IT-ers in dienst hebben of moeten inhuren is de reactie uiteraard tegengesteld. Daar gaan we weer, verzuchten ze op menige financiële afdeling, het grote geld wegsmijten gaat weer beginnen. Het ironische is dat bedrijven dit grotendeels aan zich zelf te wijten hebben. Want wat gebeurt er nu? Bedrijven stoten en masse personeel af als het slecht gaat en nemen pas weer op grote schaal mensen aan als het beter gaat. Met deze ‘sell low, buy high’-aanpak zijn personeelsleden weinig waard als ze afvloeien en duur op het moment dat ze worden binnengehaald.

Om buitensporige salariseisen te voorkomen, zou je juist de omgekeerde weg moeten bewandelen. In de marketing bestaat er zoiets als anti-cyclisch adverteren: veel reclame voor jezelf maken in een tijd dat dat het slecht gaat. Goedkoop (want de reclameboys zitten te springen en de media willen maar wat graag ruimte verkopen) én effectief (want je concurrerenten zitten stil). Waarom niet ook een anti-cyclisch personeelsbeleid gevolgd?

Dus: als het slecht gaat mensen aannemen. Ze zijn toch goedkoop. Natuurlijk, daarmee leveren ze hun geld nog niet op. Er moet wel vooruitzicht zijn op verbetering van de economie. Het gaat erom dat je die opleving nét voor bent (pro-cyclisch personeelsbeleid zou ook eigenlijk een juistere term zijn). Je kunt dan volop profiteren als de economie aantrekt, terwijl je concurrenten nog koudwatervrees hebben. En dan, tegen de tijd dat zij de eerste helicopters laten uitvliegen om maar aan personeel te komen, ga jij inkrimpen. Laat je concurrenten maar zien wat ze doen met jouw dure en verwende personeel…

Maar zo redeneren bedrijven niet. Liever met z’n allen te duur personeel inkopen dan tegendraads en voor de kudde uit de arbeidsmarkt afgrazen. Anti-cyclisch adverteren heeft het ook nooit gered.