Kunnen we straks alleen nog mobiel bankieren?

De mobiele markt ontwikkelt zich in een enorm tempo. De komst van de tablet heeft bijvoorbeeld veel veranderingen teweeg gebracht in onze manier van communiceren, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Met de ontwikkeling van steeds meer technische snufjes, zoals smart watches, zal de impact van mobiel almaar groter worden.

Door Ved Sen en Tony Virdi, Cognizant

We zien een steeds groter wordende groep digitale klanten van banken, die alleen nog mobiel browsen en producten aanschaffen via hun tablet of mobiele telefoon.

Veel financiële instellingen zijn al bezig met de voorbereidingen om deze specifieke groep te bedienen. Online betalingen zijn al gemeengoed en er wordt voorspeld dat in 2015 wereldwijd ongeveer 1,3 biljoen mobiele transacties zullen plaatsvinden. Wij zien dan ook dat steeds meer bedrijven mobiele apparaten en oplossingen inzetten, omdat klanten vaker producten en diensten ‘onderweg’ aanschaffen. 

Veel banken lopen nog achter op het gebied van mobiliteit. Er worden steeds minder PC’s verkocht en er zijn al huishoudens waar zelfs geen PC meer te vinden is. Zij werken alleen met tablets en mobiele telefoons en het zal niet lang meer duren voordat dit in de meerderheid van de huishoudens het geval is. Banken moeten testen hoe eenvoudig het is voor consumenten om online een transactie te doen vanaf een mobiel apparaat. 

In het afgelopen jaar hebben we verschillende banken gesproken die denken dat de mobiele markt niet zo belangrijk voor hen is, omdat hun klanten hier geen gebruik van maken. Als klanten de mobiele kanalen bij de bank niet inzetten, dan komt dat meestal doordat ze niet goed genoeg ontwikkeld zijn en daarom niet gebruiksvriendelijk. Om dit misverstand uit de wereld te helpen, moeten banken zich proberen te verplaatsen in de klant. Als zij zelf de functionaliteiten van hun mobiele kanalen testen, dan hebben ze beter inzicht in de gebruiksvriendelijkheid.  

Consumenten hebben tegenwoordig weinig tijd en daarom verdelen ze bepaalde tijdrovende klussen in ‘hapklare’ brokken die ze op hun mobiele apparaten verwerken. Ze hebben geen zin meer om in het weekend een uur te spenderen aan bankzaken, terwijl ze dit ook tussendoor – in wat vrije minuten – op hun mobiele telefoon of tablet kunnen doen. 

Om innovatief te zijn en de concurrentie voor te blijven moeten financiële dienstverleners nu inspringen op de kansen die er liggen op het gebied van mobiele transacties. 
__________________________________________________________________________________
 
Financial Systems - De IT beurs voor financiële professionals
Financial Systems richt zich primair op financieel eindverantwoordelijken van bedrijven en instellingen in de bovenkant van het MKB. Dit segment herbergt circa 100 duizend bedrijven in uiteenlopende branches. Daarnaast behoren accountants en overige financiële professionals in adviserende beroepen tot de bezoekersdoelgroep. Bent u actief in de Nederlandse IT-markt en richt u zich op deze doelgroep? Dan is dit het moment om uw toegevoegde waarde te tonen. 

Voor meer informatie over de mogelijkheden of een vrijblijvend advies kunt u contact opnemen met Tim Bosman via 020 5788909 / [email protected]

__________________________________________________________________________________