'Kleine vorderingen te snel afgeboekt'

Het bedrijfsleven laat nodeloos geld liggen doordat het eigen creditmanagement geen structurele invulling krijgt. Aan de voor- en de achterkant staat de deur wagenwijd open en wordt de klant bijna uitgenodigd om niet te betalen.

Dat concludeert Nico Klaasen, teamcoördinator auditing bij IFN Finance, op basis van audits bij ruim 400 bedrijven. Bedrijven calculeren onterecht in dat een deel van de openstaande facturen niet kan worden gevorderd. Vaak gaat het om kleinere bedragen (tot €1.500) waarvan organisaties het niet de moeite achten om een juridische procedure te starten, dan wel worden de kosten voor een procedure te hoog geschat.

‘Maximaal vijf keer nabellen en dan afboeken is voor veel bedrijven de procedure bij kleine vorderingen. Dit wordt doorberekend in de kostprijs en werkt aanzienlijk prijsverhogend. Bedrijven realiseren zich onvoldoende dat al die kleine bedragen bij elkaar opgeteld een aardig bedrag vormen’, aldus Klaasen.

Het creditmanagement moet structureel worden ingevuld. Klaasen is van mening dat één persoon eindverantwoordelijk moet zijn voor de volledige afhandeling van facturen. Nu is de verantwoordelijkheid te vaak versnipperd in de organisatie. Een verantwoordelijke moet de factuurstromen monitoren tot ze zijn voldaan en anders tijdig ingrijpen.