Klanten krijgen het bij accountant Manifesto voor het zeggen

Op 24 september vindt de lancering plaats van Manifesto, een landelijk netwerk van bedrijfsadviseurs en accountants. Manifesto is een reactie op de voortdurende schandalen en het gebrek aan vernieuwing in deze branche en wil een voorbeeld zijn voor andere kantoren.

De droom, de missie en de doelen van de klant zijn voor Manifesto altijd het uitgangspunt.
Initiatiefnemer Erik Friedeberg: “Als bedrijfsadviseur/ondernemer zag ik hoe de beroepsgroep haar oorspronkelijke rol uit het oog verloor. Er was te weinig inlevingsvermogen in de ondernemer en de onderneming en een focus op winstmaximalisatie. Met Manifesto wil ik zelf het goede voorbeeld geven.” 
Manifesto is een coöperatie waarin klanten het voor het zeggen hebben. Elke klant krijgt een door de accountant ondertekend manifest waarin deze belooft alles in het werk te stellen om hem of haar te laten excelleren. Bij het eerste gesprek vindt een uitgebreide intake plaats waarbij de klant en de vaste begeleider elkaar leren kennen. Deze begeleider/coach kan een bedrijfskundige met financiële expertise zijn of een accountant met bedrijfskundige ervaring.  
 
Aan de hand van de uitkomsten van de intake wordt een persoonlijk scorebord gemaakt met door de klant zelfgekozen parameters. Hierop kan de klant real time zien hoe bijvoorbeeld winst, omzet, klanttevredenheid, reputatie en persoonlijke ontwikkeling zich voltrekken en de performance in vergelijking met soortgelijke organisaties. De bron voor deze data zijn de eigen cijfers, aangevuld met big data en gegevens die de ondernemer zelf bijhoudt.
Manifesto kent vaste kwartaalafspraken met haar klanten. Ook kunnen er voor een vast laag bedrag specialisten op het gebied van HRM, marketing, juridische en fiscale zaken worden ingeschakeld die als vliegende brigade van vestiging naar vestiging gaan. 
Aan het eind van het jaar wordt de jaarrekening opgemaakt en een certificaat uitgereikt dat meer zegt over de gezondheid van de organisatie. Dit document wordt opgesteld en ondertekend door een externe accountant na een uitgebreid gesprek met de klant.
Manifesto mikt op ondernemers uit het MKB-segment, ideële organisaties en ambitieuze zzp’ers. Erik Friedeberg is eigenaar/directeur van Joffi Adviespraktijk Accountants en eigenaar van Friedeberg Consultancy B.V. en STEW advies & training kleinbedrijf.