Investeren in KLM ipv lenen

Verliezen KLM financieren met meer schuld is riskant, aldus oud minister Dijsselbloem.

Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is kritisch over de miljarden aan noodsteun voor Air France-KLM. Volgens hem is het heel risicovol om bedrijven die al vol met schuld geladen zijn nog meer leningen te geven. "KLM is verliezen aan het lijden. Dat wordt nu gefinancierd met schuld. Dat is buitengewoon riskant", zei de voormalig bewindsman op tv..

Om het luchtvaartconcern van de ondergang te redden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd. Vanuit Den Haag kan de onderneming rekenen op 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen. Maar in de ogen van Dijsselbloem zou de Nederlandse overheid beter kunnen investeren in het aandelenkapitaal van het bedrijf. "Ik zou zeggen samen met de Fransen, dan voorkom je weer nieuwe conflicten."

Investeren beter dan lenen

Het belangrijkste argument voor zo'n 'bail-in' is dat andere aandeelhouders dan meebetalen. "Je moet ervoor zorgen dat de investeerders - zij die het kapitaal, het vermogen hebben - ook bijdragen aan de verliezen, die echt geleden zullen worden", benadrukte Dijsselbloem.

Hij wees erop dat ongeveer 70 procent van Air France-KLM in handen is van private beleggers uit bijvoorbeeld China of de Verenigde Staten. "Die betalen dan mee. Want zodra Nederland geld stopt in het aandelenkapitaal verwateren de aandelen van die beleggers."

Geen artikelen gevonden.

(bron: ANP)