Hoe drie techreuzen harde klappen kregen

Apple, Google en Amazon zijn niet gewend aan tegenvallers.

Jaren regen Apple, Google en Amazon de successen aaneen. Maar nu zitten ze alle drie in zak en as. De resultaten vallen tegen en de eerste rode cijfers staan al in de boeken.

Voor het eerst in vijf jaar valt Apple tegen

Techconcern Apple heeft in het laatste kwartaal van 2022 flink last gehad van productieproblemen bij een grote fabriek in China. Dat leidde ertoe dat het bedrijf vooral minder iPhones kon leveren. Maar ook de afzwakkende economie zat het bedrijf dwars. Daardoor voldeed het techconcern voor het eerst sinds 2016 niet aan de verwachtingen van analisten.

Niet alleen van iPhone, maar ook van Mac-computers en wearables verkocht het bedrijf minder. De iPad en de dienstentak groeiden wel. Voor dat laatste onderdeel helpt het dat er inmiddels meer dan 2 miljard Apple-apparaten in gebruik zijn.

Van de iPhone verkocht Apple voor een kleine 66 miljard dollar, ruim 60 miljard euro. Normaal gesproken is het feestdagenkwartaal, het eerste kwartaal van Apples gebroken boekjaar, juist het belangrijkste voor Apples smartphone omdat dan de nieuwe modellen verschijnen en er veel telefoons voor Kerstmis worden gegeven. Maar dit jaar waren de verkopen 6 miljard dollar lager dan een jaar eerder, wat neerkomt op zo’n 8 procent.

Google komt tot stilstand

De groei van de omzet van Google-moeder Alphabet is in het afgelopen kwartaal bijna tot stilstand gekomen. Over heel het jaar was er nog wel een stevige verkoopplus. Maar de winst daalde aanzienlijk. Eerder zette Alphabet al het mes in het personeelsbestand waardoor 10.000 banen verdwijnen. Dat moet helpen de weg omhoog weer te vinden. Maar ook belooft topman Sundar Pichai vernieuwingen in belangrijke Google-producten als de zoekmachine, waarbij kunstmatige intelligentie wordt ingezet.

Die aankondiging van Pichai is opvallend te noemen. Microsoft investeerde onlangs 10 miljard dollar in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Dat programma, dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie, zou onder meer Microsofts eigen zoekmachine Bing moeten helpen verbeteren. Maar Google heeft dus ook niet stilgezeten, is de boodschap van Pichai. Hij stelt dat er ook veel gebeurt bij de clouddiensten van het bedrijf, bij abonnementen op YouTube en bij de eigen Pixel-telefoons, -tablets en -smartwatches.

Google blijft grotendeels afhankelijk van advertentie-inkomsten. In het slotkwartaal van afgelopen jaar kwam op die manier ruim 59 miljard dollar binnen, iets minder dan een jaar eerder. Daarnaast was er 8,8 miljard dollar van andere Google-diensten zoals abonnementen op YouTube en de verkoop van Pixel-apparaten. De cloudtak groeide stevig door, maar was nog altijd slechts goed voor 7,3 miljard dollar aan omzet op een totaal van 76 miljard dollar.

De omzet in het vierde kwartaal ging met 1 procent omhoog, maar over heel 2022 was er nog een groei van 10 procent tot 283 miljard dollar. Omgerekend is dat een kleine 260 miljard euro. Onder de streep bleef daarvan een kleine 60 miljard dollar over. Dat is aanzienlijk minder dan de 76 miljard dollar van 2021.

Amazon schrijft rode cijfers

Webwinkel en techbedrijf Amazon heeft vorig jaar zijn omzet verder opgevoerd. Het bedrijf verkocht 9 procent meer, maar desondanks zette Amazon een stevig verlies in de boeken. Dat kwam grotendeels door een waardedaling van een belang dat het bedrijf heeft in Rivian, een maker van elektrische voertuigen. Na de grote ontslagronde die Amazon doorvoerde, waarbij 18.000 banen verdwenen, voorziet het bedrijf dat er geen verdere reorganisaties nodig zijn.

Volgens Amazon brak het in het laatste kwartaal van vorig jaar records. In het feestdagenseizoen werden in de Verenigde Staten meer artikelen dan ooit verkocht. Ook trok Amazon Prime Video met het eerste seizoen van de televisieserie van The Lord of the Rings meer dan 100 miljoen kijkers over de hele wereld en scoorden de uitzendingen van de NFL, de American footballcompetitie in de VS, goed.

Zowel de Amerikaanse webwinkels als clouddienst AWS groeiden stevig door, maar internationale webwinkels lieten krimp zien. Maar dat wijt Amazon volledig aan ongunstige wisselkoersen. Zonder de dure dollar had het bedrijf ook buiten de eigen landsgrenzen groei laten zien.

In het vierde kwartaal zette Amazon een omzet van ruim 149 miljard dollar in de boeken, omgerekend zo’n 137 miljard euro. Dat was een toename van 9 procent, maar zonder de effecten van de dure dollar ten opzichte van andere valuta was er een groei van 12 procent geweest. Over heel vorig jaar ging de omzet ook met 9 procent omhoog, tot 514 miljard dollar.

Ondanks die hoge omzet lukte het Amazon niet om geld over te houden. Het nettoverlies bedroeg 2,7 miljard dollar, nadat het belang in Rivian 12,7 miljard dollar minder waard was geworden. Vorig jaar, toen Amazon een winst van meer dan 33 miljard dollar behaalde, zat er juist een koerswinst van Rivian van 11,8 miljard dollar bij.

(ANP)