Genomineerde categorie niet-beursgenoteerd: Ton van Veen, CFO Jumbo Supermarkten

Jumbo Supermarkten is een familiebedrijf dat voortkomt uit Van Eerd groothandel, opgericht in 1921. In 1983 is daaruit Jumbo Supermarkten ontstaan. In totaal telt de keten nu 117 winkels, waarvan 83 filialen en 34 franchisevestigingen. In totaal biedt Jumbo Supermarkten werkgelegenheid aan ruim 15.000 medewerkers.

Jumbo wordt regelmatig onderscheiden door zowel consumenten als de branche. Zo kreeg de supermarktketen van de consument het predikaat ‘Meest klantvriendelijke bedrijf’ (Marketresponse) en werd de supermarktketen uitgeroepen tot ‘Beste in Vers’ (GfK). Eind vorig jaar kwam Jumbo voor de 10e keer als beste supermarktketen uit de bus in het kerstrapport van GfK.

Jumbo hanteert het Elke-Dag-Laagste-Prijs-principe: dit betekent geen prijsaanbiedingen, maar 30.000 artikelen, het hele jaar door tegen de laagste prijzen in het schap! Dat kan doordat de kosten in de keten laag worden gehouden met behulp van een zeer geavanceerd logistiek systeem en moderne IT oplossingen. Het voordeel daarvan komt ten goede aan de klant, waardoor de producten tegen de laagste prijzen kunnen worden verkocht.

In de afgelopen vijf jaar is de omzet van Jumbo Supermarkten meer dan verdubbeld. Door nieuwe winkels te openen en de omzet van bestaande winkels te vergroten hoopt het concern de komende vijf jaar de spectaculaire groei vast te houden en het huidige marktaandeel van 5 procent minimaal te verdubbelen.

What leads to high performance?
‘Een goede performance begint in de eerste plaats met een goede en helder geformuleerde strategie. Deze wordt door het management vertaald in acties, processen en verantwoordelijkheden. Dat vereist een nauwgezette monitoring op basis waarvan het strategisch plan wordt uitgevoerd.

Elk jaar wordt dit plan opnieuw bekeken en, indien nodig, worden de financiële doelstellingen bijgestuurd. Vanuit het jaarplan, wat aan de hand daarvan wordt opgesteld, worden de targets en de bonustargets bepaald. Daarnaast vindt elke drie maanden een forecasting plaats, op basis waarvan de kwartaaltargets worden vastgesteld’, legt CFO Ton van Veen uit.

Jumbo Supermarkten focust zich vooral op haar klanten. ‘De wensen van onze klanten staan bij ons centraal. We willen hun verwachtingen overtreffen. Alle Jumbo supermarkten streven gezamenlijk voor datgene wat de klant wenst. En het werkt. Doordat we gegarandeerd het grootste assortiment bieden, tegen de laagste prijzen en mét een goede service heeft Jumbo zich keer op keer bewezen.’

Het bedrijfsproces is zo efficiënt mogelijk ingericht. Aan de hand van de Jumbo Excellent Scorecard wordt elke Jumbo Supermarkt continue gecontroleerd op kwantitatieve en kwalitatieve prestatie indicatoren, zoals omzet, marge, productiviteit, hygiëne, opleiding en bezetting. ‘Om de laagste prijzen te kunnen blijven bieden wordt goed nagedacht over de bedrijfsprocessen. Vrachtwagens om de winkels te bevoorraden, rijden alleen volgeladen om op die manier ook het milieu te sparen. Jumbo staat dicht bij de consument en in de maatschappij. De vier pijlers milieu, dierenwelzijn, gezondheid en duurzaamheid staan daarbij hoog in het vaandel.’

Voor de veiling
Voor de Finance for Charity veiling stelt CFO Ton van Veen van Jumbo Supermarkten één minuut gratis winkelen beschikbaar. De hoogste bieder op dit kavel mag één minuut gratis boodschappen doen in één van de 117 Jumbo Supermarkten in Nederland.

De opbrengst komt ten goede aan de Stichting Microkrediet, Bomen tot in de hemel. Het doel van de stichting is het verwerven, beheren en besteden van gelden ten behoeve van micro-projecten in ontwikkelingslanden. De stichting steunt microkredietinstellingen in onder andere Ethiopië. Beginnende instellingen in arme landen hebben het geld nodig om veel kleine leningen uit te kunnen zetten.

Microfinanciering heeft het leven van tientallen miljoenen mensen, en vooral vrouwen, veranderd. Microkrediet biedt hen een stabieler bestaan met meer zekerheid. Het verhoogt de sociale status van vrouwen.

Onderzoek in Zuid Afrika heeft uitgewezen, dat microkrediet, gecombineerd met trainingen, het huiselijk geweld tegen vrouwen doet afnemen en het stelt gezinnen in staat hun kinderen naar school te sturen.

Personalia
Naam: Ton van Veen
Geboortejaar: 1969
Opleiding: Bedrijfseconomie aan de Erasmus universiteit Rotterdam
Loopbaan: Begonnen bij KPN Telecom (1992-1997) als financieel analist, controller en manager costing & pricing. Daarna ruim zeven jaar bij Campina in de functies controller DMV International, CFO Campina International en het laatste jaar als CFO Campina Duitsland. Sinds 2004 is van Veen CFO van Jumbo Supermarkten, waar hij eindverantwoordelijk is voor finance, it, logistiek en inkoop.
Omzet bedrijf: 1,126 miljard (2007)
Aantal medewerkers: 15.000, waarvan 250 medewerkers op het hoofdkantoor

Gerelateerde artikelen