Genomineerd CFO Day 2009, categorie AEX: Rolf-Dieter Schwalb, DSM

Rolf-Dieter Schwalb (1952) is sinds 2006 chief financial officer bij Koninklijke DSM N.V. In 1976 begon hij zijn carrière bij Procter & Gamble in Duitsland, waar hij over een periode van achttien jaar verschillende posities in de IT en finance bezette, waaronder die van controller van Procter & Gamble Duitsland. In 1991 vertrok hij naar Brussel, waar hij verantwoordelijk was voor de planning en control van alle Europese activiteiten van het bedrijf. In 1994 stapte hij over naar Beiersdorf in Hamburg, waar hij in 2000 werd benoemd tot CFO.

DSM werkt al meer dan tien jaar aan de transformatie van een concern dat zich toelegde op basischemicaliën, naar een bedrijf actief in Life Sciences en Materials Sciences; ofwel voeding, pharma en hoogwaardige materialen. Het doel van deze transformatie is het bedrijf minder cyclisch te maken, maar ook winstgevender en innovatiever te worden.

Tegelijkertijd ziet DSM in het kruisveld van Life Sciences en Materials Sciences in toenemende mate kansen voor verdere winstgevende groei. In 2007 werd DSM’s strategie verder aangescherpt. Schwalb bracht hier, in een raad van bestuur met meerdere leden die net nieuw waren, zijn kennis van consumentenmarkten in. Schwalb heeft hiermee een inhoudelijke bijdrage geleverd aan de aangescherpte strategie, die resulteerde in accelerated Vision 2010.

Hierin wordt innovatie tot speerpunt benoemd. Dat moet ertoe leiden dat in 2010 een additionele omzet uit innovatie van 1 miljard euro wordt gehaald. Daarbij zijn vier zogenoemde Emerging Business Areas benoemd, die zich vooral richten op speciale verpakkingen, gepersonaliseerde voeding, witte biotechnologie en biomedische materialen. Nieuw speerpunt is daarbij meer groei uit China en andere opkomende markten.

Om zich toe te leggen op Life Sciences en Material Sciences is DSM van plan andere activiteiten, die niet meer passen in deze strategie af te stoten, zoals bedrijfsonderdelen die vallen onder Base Chemicals & Materials. De strategie van het bedrijf werkt goed. Weliswaar moest DSM, toen de financiële crisis oversloeg op de reële economie, de aanvankelijk nog naar boven bijgestelde winstverwachting voor 2008 in het laatste kwartaal onverwachts neerwaarts aanpassen, maar de Life Sciences-activiteiten van het concern tonen veerkracht.

Over 2008 werd een recordresultaat behaald. In Materials Sciences heeft DSM onder meer last van de crisis in de autoindustrie, waardoor de afname van hoogwaardige plastics stokt, maar tegelijkertijd presteert DSM Dyneema, producent van ’s werelds sterkste vezel, goed.

Gerelateerde artikelen