Franklin Hagel, CFO Microsoft NL: ‘Microsoft omarmt het nieuwe werken’

Microsoft Nederland verwacht veel van het zogeheten 'nieuwe werken', een andere manier van werken die de productiviteit van kenniswerkers en organisaties moet verhogen. Het bedrijf ziet het als een van de markten waarin het snel wil groeien. Voor Franklin Hagel, de nieuwe financiele topman, is hierbij een hoofdrol weggelegd.

Niet alles draait bij Microsoft Nederland om Vista en Office, ook al zijn dat de belangrijkste handelsmerken. De softwareleverancier wil de komende jaren een sterke positie veroveren in de markt voor hulpmiddelen om het nieuwe werken te ondersteunen.

Het nieuwe werken is een visie waarbij nieuwe ontwikkelingen in de informatietechnologie als aanjager gelden dienen voor een betere organisatie van het kenniswerk. Het gaat om een andere kijk op de fysieke werkplek, de organisatiestructuur en -cultuur, de managementstijl en de mentaliteit van kenniswerkers en hun managers.

“Met het mogelijk maken van het nieuwe werken speelt Microsoft in op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen die om oplossingen vragen, zoals het dichtslibben van de Randstad doordat velen in een file staan. Werk wordt steeds minder plaatsgebonden”, stelt Franklin Hagel, die drie maanden geleden is aangetreden als Finance Director.

Hagel begon zijn carrière tien jaar geleden bij Coopers & Lybrand, in de periode dat dit accountantsbedrijf met de branchegenoot Price Waterhouse ging fuseren tot PricewaterhouseCoopers.

“Ik heb daar ongeveer zes jaar gewerkt”, aldus Hagel. “Dat deed ik met veel plezier, maar op een gegeven moment kwam ik op het punt waarop ik na ging denken wat ik verder in mijn leven wilde gaan doen. Ik stond voor de keus door te gaan met het manager/partner traject of de overstap te maken naar een ander bedrijf. Uiteindelijk koos ik ervoor om PricewaterhouseCoopers te verlaten. Ik ging toen op zoek naar een bedrijf waar ik me thuis zou voelen, dat in een boeiende en levendige sector opereert en waar je het verschil kan maken. Tegen het einde van 2004 ben ik toen gaan praten met Microsoft.”

Dat gesprek had tot gevolg dat Hagel in december van dat jaar nog zijn entree bij Microsoft Nederland maakte. Hagel begon zijn loopbaan bij Microsoft Nederland als financial controller. “Dat is een rol die relatief dicht aanschurkt tegen de accountancy-achtergrond die ik had. Dus dat sloot goed aan op mijn inhoudelijke kennis. Ik kreeg de gelegenheid om voor een lange tijd een team te gaan managen, een team waarmee je een bepaalde visie gaat uitstippelen, zaken mee moet doen en waarbij je ook merkt dat mensen niet altijd de neus dezelfde kant op hebben staan. Dat was goed voor de ontwikkeling van mijn managementvaardigheden.”

Anderhalf jaar na zijn aantreden liet Hagel de rol van financial controller achter zich en ging zich met business control bezighouden. Dat stond hem erg aan omdat hij zo nog veel dichter tegen de business van Microsoft Nederland aan kon kruipen en zich veel meer bezig kon houden met strategische vragen en welke kant de organisatie opgaat.

In de loop van vorig jaar werd Hagel klaargestoomd voor een functie binnen de top van Microsoft Nederland. “Vanaf juli 2007 ben ik mee gaan draaien in het business managementteam en ben dus mee gaan lopen met de besluitvormers binnen de organisatie en ben ik nauwer met hen gaan samen te werken”, zegt Hagel.

Hij kreeg begin dit jaar de kans om te laten zien of hij de kar kon gaan trekken, omdat de toenmalige Finance Director Toby Willson de financiële topman op West-Europees niveau waar ging nemen. Toen Willson enkele maanden later Finance ging leiden in Groot-Brittannië werd Hagel met ingang van het nieuwe gebroken boekjaar officieel tot Finance Director van Microsoft Nederland benoemd.

Richting
Het eerste halfjaar was een hectische tijd voor Hagel omdat daarin de twee drukste perioden van het jaar vielen. Hagel: “Tot juli had ik in feite twee petten op. Die van Toby en die van mij zelf. Omdat we een gebroken boekjaar hebben zijn er eigenlijk twee piekmomenten. Dat is in januari het ‘midyear of review proces’ waarbij we eigenlijk een foto nemen van het eerste halfjaar en dan vooruitkijken naar het komende anderhalve jaar. En vervolgens de maanden maart, april en mei want dan vinden de budgetrondes plaats. Vanaf juli kon ik met de financiële staf meer kijken naar waar we met Finance het komende fiscale jaar naartoe willen, hoe we dat gaan organiseren en kwam er meer ruimte om strategisch bezig te zijn.”

Qua managementstijl bouwt Hagel voort op zijn voorganger Toby Willson. “Er zijn twee dingen waar Toby heel goed in is. Hij is ten eerste een hele goede ‘people manager’, dus hij begrijpt en ziet wat mensen drijft. Die eigenschap combineert hij met een vlijmscherp analytisch vermogen. Hij doorziet alles cijfermatig heel snel en kan situaties heel goed inschatten en het lukt hem daarin prima te manoeuvreren. Dat maakt hem succesvol en zo wil ik het ook doen.”

Virtueel
Naast de business in Nederland goed te managen binnen de afgesproken budgetten kijkt Finance sterk naar alle marktontwikkelingen. “Externe data matchen we met de grote hoeveelheid interne informatie en na analyse proberen we bepaalde trends te ontwaren die we dan bespreken met onze interne business partners, de partners die de verkoop en implementatie van producten en technologie van Microsoft verzorgen. Een uitkomst kan zijn dat we dan nieuwe ‘opportunity spots’ ontdekken waarin we kunnen groeien.”

“Het nieuwe werken heeft de topprioriteit. Microsoft heeft hulpmiddelen ontwikkeld die het kenniswerk op een hoger plan kunnen brengen”, vervolgt Hagel. “De historische manier van werken van negen tot vijf en in nog vroegere tijden met de prikklok ligt ver achter ons. Voor veel werkzaamheden hoef je niet op kantoor te zijn. Dat is een van de dingen die het nieuwe werken wil ondersteunen. Er is veel wat je thuis of elders ook kunt doen. Nieuwe technologie maakt dat mogelijk. Natuurlijk zijn er hele goede redenen om op kantoor te zijn, bijvoorbeeld om mensen te ontmoeten of omdat je een bepaalde teambijeenkomst hebt. Maar toch… Dat kan ook vaak virtueel.”

Het nieuwe hoofdkantoor van Microsoft Nederland op Schiphol is al volledig gebouwd en ingericht op het nieuwe werken. Werknemers hebben geen vaste werkplekken meer. Daarvoor in de plaats zijn er allerlei soorten plekken die voldoen aan verschillende manieren van werken of als ontmoetingsplaats dienen. Opvallend is de open inrichting, zodat iedereen zichtbaar is.

De werkplekken zijn in onder andere focusruimten, cockpits, lounges en stilteruimtes, die voorzien zijn van design meubels. Technologische middelen maken het mogelijk om zonder vaste werkplek te werken. Iedereen heeft een laptop en een smartphone. Door de inzet van een chatprogramma wordt het soms tijdrovende e-mailverkeer beperkt.

Een wiki-systeem waarbij meerdere mensen documenten kunnen inzien en bewerken beperkt eveneens het e-mailverkeer. “Het nieuwe werken moet je echter niet alleen technologisch bekijken. Het is breder. Het houdt ook veranderingsmanagement in. Het feit dat we elkaar niet meer gaan mailen, maar informatie centraal opslaan vraagt ook om een bepaalde discipline van mensen. En dus een bepaald veranderd bedrag. Dat moet ook begeleid worden”, aldus Hagel.

Uniformiteit
Strategisch gezien geeft Finance bij Microsoft Nederland ook bijzondere aandacht aan de zogeheten category products, een verzamelnaam voor markten waar Microsoft een bovenmatig groeipotentieel ziet. Business intelligence software is een category product waarbij Microsoft niet op de eerste plaats staat.

“Maar we doen wel veel op dit gebied”, stelt Hagel. “Finance speelt een belangrijke rol als je kijkt naar het investeren in category products en natuurlijk ook als we de ‘totale value proposition’ in beschouwing nemen op het moment dat we met klanten in gesprek zijn. Een van de sterke punten van Microsoft is de uniformiteit van de software, waardoor eindgebruikers zich snel kunnen bekwamen in nieuwe toepassingen.”

Voor Hagel is het een uitdaging om op het gebied van Finance een bijdrage te leveren aan de strategische uitgangspunten. Hagel: “Belangrijk is de link te maken van waarmee we dag in dag uit bezig zijn met hoe dat aan de strategie bijdraagt. Als financiële discipline binnen een softwarebedrijf als Microsoft wil je natuurlijk een voorbeeld zijn voor hoe software hierbij gebruikt kan worden. We hebben daar grote stappen in gezet, maar ik weet ook dat nog veel meer mogelijk is. Het komende jaar gaan we daar weer grote stappen in zetten.”

Tekst Wim Groeneveld / Beeld Eric Fecken

Gerelateerde artikelen