Fintechs zoeken samenwerking met traditionele dienstverleners

Symbiose van fintechs en gevestigde financiële instellingen vormen sleutel tot succes in financiële dienstverlening.

Concurrentie en de vraag van klanten naar meer gemak en personalisatie transformeren de financiële dienstverlening – en creëren nieuwe mogelijkheden voor fintechs om samen te werken met gevestigde financiële instellingen

De opkomst van fintechs voorziet de klantbeleving in de financiële sector van nieuwe impulsen. Veel startups realiseren zich echter ook hoe moeilijk het is om op eigen kracht successen te behalen. Fintechs streven dan ook naar een complementaire samenwerking met traditionele financiële dienstverleners, die zij in eerste instantie wilden uitdagen. 

Dit blijkt uit het World FinTech Report 2018, dat is gepubliceerd door Capgemini en LinkedIn in samenwerking met Efma.

Fintechs revitaliseren de klantbeleving van financiële consumenten
Door innovaties te creëren met behulp van opkomende technologieën, geven fintechs een nieuwe impuls aan de klantbeleving in de financiële sector. Zij maken hierbij gebruik van klantdata om zowel gepersonaliseerde aanbiedingen te doen als snelle, 24/7 online diensten aan te bieden die vanaf elk apparaat toegankelijk zijn.

Echter, gebruikers van financiële diensten hebben meer vertrouwen in de gevestigde instellingen dan in fintechs, aldus het World FinTech Report 2018. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn, moeten financiële dienstverleners ernaar streven om zich te blijven richten op de doelstellingen van de klant, op het behouden van het vertrouwen en op het leveren van digitale, flexibele en efficiënte processen.
 
“Fintech-bedrijven zijn succesvol met een klantgerichte focus die de gaten opvult die traditionele financiële instellingen achter laten. Deze hiaten openden de deuren voor Fintechs, maar vertrouwen in traditionele bedrijven blijft belangrijk voor klanten”, aldus Penry Price, Vice President, Global Marketing Solutions, LinkedIn.
 
Mogelijkheid tot samenwerking
Niet belast met legacy systemen of een ouderwetse bedrijfscultuur, kunnen Fintechs nieuwe technologie inzetten om snel in te spelen op de vraag van klanten. Uit het World FinTech Report 2018 blijkt dat meer dan 90 procent van de Fintech-bedrijven van mening is dat wendbaarheid en een verbeterde klantervaring essentieel zijn om concurrentievoordelen te behalen. Meer dan 76 procent noemt hun vermogen om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande producten en diensten te verbeteren van cruciaal belang voor succes. De uitdaging is om schaalvergroting te behalen en financieel levensvatbare businessmodellen te creëren. Hoewel Fintechs sinds 2009 bijna 89,3 miljard euro hebben opgehaald, constateert het rapport dat de meeste fintechs waarschijnlijk zullen falen als ze geen effectief samenwerkingsmodel opbouwen.
 
Tegelijkertijd nemen de traditionele financiële instellingen tal van verbeteringen in de klantenservice van fintechs over, met behoud van sterke punten zoals risicobeheer, infrastructuur, expertise op het gebied van regelgeving, klantenvertrouwen, toegang tot kapitaal en nog veel meer. Zowel traditionele als fintech-bedrijven hebben baat bij een symbiotische, samenwerking.
 
“Waar meer dan 75 procent van de Fintech-bedrijven samenwerking met gevestigde spelers als hun belangrijkste bedrijfsdoelstelling zien, is het essentieel dat zowel fintechs als gevestigde bedrijven hun businessmodellen transformeren door samen te werken om innovatie te stimuleren en tegelijkertijd het vertrouwen van de klant te behouden”, aldus Anirban Bose, hoofd van Capgemini's Global Strategic Business Unit Financial Services en lid van de Group Executive Board. “Zonder een wendbare en toegewijde samenwerkingspartner lopen zowel traditionele als fintech-bedrijven het risico op mislukking.”

Gerelateerde artikelen