Effectief communiceren voor controllers – Tip 1: Wees je bewust van je eigen manier van waarnemen en interpreteren

Uit recent onderzoek blijkt dat veel CFO's vinden dat de effectiviteit van de control-functie in hun organisatie nog te wensen overlaat. Een van de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt om business partner te worden is effectief communiceren. Zonder soft skills zul je er niet in slagen het verhaal achter de cijfers over de bühne te brengen. Daarom publiceert FM.nl de komende vijf weken iedere week een praktische tip voor effectief communiceren.

Dit artikel maakt deel uit van de serie: Effectief communiceren voor controllers
De hele serie bestaat uit:
Tip #1: Wees je bewust van je eigen manier van waarnemen en interpreteren
Tip #2: Let op je woordkeuze, je houding en je intonatie
Tip #3: Luister actief, vat samen en vraag door
Tip #4: Communiceer volledig
Tip #5: Communiceer effectief via mail

Deze week: Wees je bewust van je eigen manier van waarnemen en interpreteren.

Bewust zijn van je eigen manier van waarnemen is de basis om effectief te kunnen communiceren. Waarnemen doe je via geluid, beeld en gevoel. Waarnemen is eigenlijk de vraag beantwoorden: wat zie, hoor of voel ik en welke betekenis geef ik eraan? Jouw manier van waarnemen is uniek en is volgens jou ‘de waarheid’!

Doordat je dagelijks veel signalen ontvangt, selecteren jouw hersenen automatisch de signalen die jij belangrijk vindt. Dit noemen we selectieve perceptie. Het automatisch selecteren van deze signalen bouw je op door je opvoeding, ervaringen en emotionele momenten die veel indruk op je hebben gemaakt. Zo heb je een voorkeur ontwikkeld om bepaalde zaken eerder waar te nemen dan andere zaken en aan deze zaken een betekenis te geven. Omdat je steeds weer nieuwe ervaringen opdoet, blijf je je waarneming ontwikkelen.

De drie meest gebruikte zintuigen met communicatie:
1.    Visueel (wat zie je?)
2.    Auditief (wat hoor je?)
3.    Kinesthetisch (wat voel je?)

Ieder mens en dus ook iedere financieel professional heeft een voorkeurszintuig. Hier kun je achter komen door na te gaan of je meestal situaties voor je ziet, situaties hoort of dat je een gevoel hebt bij een situatie. Ieder mens gebruikt bij het spreken vaak één van de woorden: zien, horen of voelen.  Als je hierop let kun je bepalen wat de voorkeurszintuig is van de ander. Als je hierop je woordgebruik aanpast sluit je directer aan op de belevingswereld van je gesprekspartner.
___________________________________________________________________________________
Controller met ambitie?
Wilt u als controller doorgroeien? Volg dan de training de Controller als Businesspartner op 17 en 18 april. In deze training krijgt u inzicht in de stappen die nodig zijn om een onmisbare business partner te worden. Van vakman naar adviseur, begeleider en coach.
___________________________________________________________________________________

Als iemand auditief is ingesteld, heeft het weinig zin om te vragen hoe zie je dat voor je? Deze persoon ziet dit niet voor zich! Maar wel bijvoorbeeld hoe klinkt dat …voor jou?

Tips:

1. Ga bij jezelf eens na wat jouw voorkeurszintuig is?
2. Bedenk eens een situatie waarin jij niet doordrong tot de ander en ga eens na of deze persoon een ander voorkeurszintuig heeft dan jou.
3. Probeer eens te letten op hoe een ander praat (woordkeuze) in de termen van horen, zien en voelen.

In mijn coachpraktijk komt het geregeld voor dat een persoon een situatie alleen vanuit zijn of haar waarneming benaderd. Op het moment dat dit je belemmerd in je werk, doordat je bijvoorbeeld als star wordt ervaren of hierdoor geen medewerking krijgt van een collega of afdeling, kun je je waarneming gaan verbreden. We noemen dit ook wel een andere bril opzetten.  

Een manier om je waarneming te verbreden is het maken van een gedragsanalyse. Hierdoor word je bewust van je eigen gedrag op het werk, maar ook het gedrag van anderen. Je begrijpt dan dat een ander situaties heel anders kan ervaren en hierop ook anders reageert. Door dit inzicht is het makkelijker om effectief te communiceren met anderen en zaken voor elkaar te krijgen.

Dit artikel is geschreven door Erik Boon. Erik is zelf ruim 10 jaar actief geweest als financieel consultant en projectmanager, hij is nu coach en trainer van financieel professionals en oprichter van Erik Boon Coaching en Training.

Zie ook: De 5 meest gemaakte fouten bij presentaties

Gerelateerde artikelen