Een kopje koffie met Peter den Boer (Manager Financial Control, The Greenery): ‘Beginning with the end in mind’

Peter den Boer vindt het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de menselijke factor in zijn werk als Financieel Manager. Zijn stelling: begrijp hoe mensen in elkaar zitten en je kunt veel meer gedaan krijgen. Zichzelf typeert Den Boer als evenwichtig, met als voordeel dat hij niet snel uit zijn evenwicht te brengen is, maar als aandachtspunt dat hij soms vlak kan overkomen in zijn emoties.

PERSOONLIJK

Naam: Peter den Boer
Functie: Manager Financial Control
Leeftijd: 46
Opleiding: Doctoraal Economie / Postdoctoraal Accountancy en Controlling (RA RC)
Loopbaan: Peter den Boer is begonnen in de accountancy. In 1999 ging hij aan de slag bij Geldnet als General Manager Business Unit Cash Processing. Vervolgens ging hij aan de slag bij winkelketen BCC in verschillende rollen. Den Boer begon in 2008 bij The Greenery, een coöperatie gericht op handel in groenten en fruit. Per 1 mei 2011 is hij financieel directeur bij Greenock CAD Service.
Hobby’s: golfen, hardlopen, boeken lezen

1. Wat zijn uw persoonlijke kernwaarden?
Ik probeer een integer persoon te zijn die hecht aan het nakomen van beloften. Sterke punten liggen op het analytisch vermogen en het beste uit de mensen te halen. Verder ben ik te karakteriseren als evenwichtig, met als voordeel dat ik niet uit mijn evenwicht te brengen ben, maar als aandachtspunt dat ik soms vlak kan overkomen in mijn emoties en snel naar oplossingen zoek in plaats van even stil te staan bij het moment.

2. Welke persoon of personen inspireren u het meest in het leven?
Over het algemeen heb ik waardering voor mensen met een sterke persoonlijke uitstraling maar die toch in staat zijn om zich niet als verheven boven anderen te beschouwen.

3. U heeft zowel postdoctoraal gedaan in accountancy en controlling. Biedt deze stevige basis u veel voordelen?
Ja, absoluut. Ik ben begonnen in de accountancy en vond het een mooi vak, maar tijdens mijn carrière als accountant kreeg ik met veel andere aspecten van bedrijfsvoering te maken waardoor ik het bedrijfsleven in wilde. Mijn mentor bij het accountantskantoor waar ik werkte zei echter ; ‘jij moet voor die tijd nog één ding doen; de RC opleiding volgen. Dat is het vak van de toekomst.’ Ik denk dat hij dat goed gezien heeft. De opleidingen tot RA en RC hebben het fundament gelegd van wie ik ben. Je leert op een bepaalde manier denken.

4. Wat is uw favoriete managementboek en waarom?
‘The Seven Habits of Highly Effective People’ van Stephen Covey. Dit boek heeft mij aan het denken gezet over hoe mensen in elkaar zitten en op welke wijze je ze kunt stimuleren. Begrijp hoe mensen in elkaar zitten en je kan veel meer gedaan krijgen. ‘Beginning with the end in mind’ is een kreet die medewerkers dan ook vaak van mij horen als ze weer eens een project moeten opstarten.

PROFESSIONEEL

 

Bedrijf: The Greenery
Omzet: 1,8 miljard euro (2010)
Aantal FTE: circa 1.600 in vaste dienst en 1.000 ingehuurde medewerkers
Aantal FTE in financiële functie: circa 70
Typering finance team: Groep van specialisten op diverse financieel gerelateerde gebieden
Belangrijkste issue: Hoe worden wij een deskundig partner?
Financiële software: Diverse pakketten, maar vooral SAP (administratie) en FDC (Consolidatie)

5. Waarvan geniet u het meeste in uw huidige functie?
Ik geniet het meest als ik zie dat medewerkers, mede door mijn aanwijzingen, beter worden en dat zelf ook beginnen te beseffen en daar weer energie van krijgen. Verder geeft het een goed gevoel als projecten naar tevredenheid worden uitgevoerd en als zaken op de plek neerkomen waar je ze wilt hebben.

6. Wat typeert The Greenery als bedrijf?
Het boeiende van The Greenery is dat het een coöperatie is. De telers zijn niet alleen je leveranciers, maar ook je eigenaren. Bij andere bedrijven probeer je zo goedkoop mogelijk in te kopen, maar wij proberen juist zo duur mogelijk in te kopen, want dat is het beste voor onze telers. Zowel aan de in- als de verkoopkant worden wij onder druk gezet. Die dynamiek is dus heel anders dan bij andere bedrijven.

7. Wat doet u allemaal om ervoor te zorgen dat uw organisatie ‘in control’ komt en blijft?
In dit kader hanteer ik altijd het motto: herkennen, erkennen, doen. Om te ‘herkennen’ is het vooral belangrijk om signalen op te vangen die kunnen duiden dat iets ‘out of control’ is. Goed luisteren naar wat mensen zeggen (en niet zozeer hoe ze het zeggen) is een eerste instrument. Daarom bezoek ik ook regelmatig onze dochterbedrijven om de gang van zaken te bespreken. Met de mensen voer ik dan een discussie om te bepalen of de gesignaleerde zaken ook daadwerkelijk een risico in zich hebben. Onderscheiden van hoofd- en bijzaken is dus van belang bij het ‘erkennen’. Het ‘doen’ bestaat enerzijds uit het oplossen van het concrete probleem, maar ook door zaken te voorkomen door meer structuur in onze werkzaamheden en rapportages aan te brengen. The Greenery is redelijk ad hoc. Producten die vandaag binnenkomen moeten meteen weer weg. We kunnen dus snel reageren, maar voorkomen zijn we minder goed in. Dat is een slag van denken die we willen maken om meer ‘in control’ te komen.
 
8. Hoe draagt u vanuit uw rol bij aan het succes van uw organisatie en wat kunnen andere finance professionals leren van uw aanpak?
Mijn voornaamste succes is dat ik anderen kan stimuleren om zaken te verbeteren en dat ik vaak als een communicerende factor functioneer. Communicatie vergelijk ik vaak met een salarisadministratie. Je kunt het eigenlijk nooit goed doen, want dat wordt als normaal gezien. Maar één foutje kan grote gevolgen hebben en vaak tot emotionele reacties leiden. Daarom probeer ik iedereen te laten inzien dat de grootst mogelijke openheid vaak beter werkt om lastige veranderingen door te voeren dan dingen onder de pet houden. Dat is iets wat mensen vaak aangeven van mij te hebben geleerd, naast vaktechnische zaken.

9. Hoe zorgt u dat u dicht bij de business blijft staan?
Praten met veel verschillende mensen is iets wat ik altijd gedaan heb. Op die manier hoor je dingen die je anders niet hoort en houd je feeling bij de business. Ga eens een loods in. Je hoeft niet altijd een reden te hebben om ergens naar toe te gaan. Het kost wel extra tijd. Je moet al je normale dingen doen en dit komt er extra bij. Dat is een investering die uiteindelijk veel meer oplvert dan je in 1e instantie denkt.

Gerelateerde artikelen