De Weegschaal: internetklanten

Wolters Kluwer publiceerde deze week zijn kwartaalcijfers. Het uitgeefconcern doet zijn best trouwe klanten te leren om ook te betalen voor uitgeefproducten die via internet worden aangeboden.

Wolters Kluwer heeft trouwe (betalende) klanten voor uitgeefproducten. Het publiceerde onlangs cijfers over het derde kwartaal. Meer kostenbesparingen moeten gerealiseerd kunnen worden door uitgeefproducten niet meer op papier, maar via internet aan te bieden. De vorig jaar aangetrokken Amerikaanse CEO, Nancy McKinstrey, moet de klanten van het concern leren te betalen voor dezelfde producten, maar dan aangeboden via internet. Is dat zinvol? Erwin Witte, oprichter MaxCredible: 'Ja, absoluut. Het is een cliché, maar je praat over een compleet ander medium. Klanten beleven informatie via internet anders dan informatie op print. En zullen dus ook een andere beleving hebben ten aanzien van de betaling ervan. Het is goed dat dit wordt onderkend.' Edgar van Eekelen, oud-uitgever bij Elsevier bedrijfsinformatie, eigenaar uitgever Elba Media: 'Op zich wel. Mits het om producten gaat die onderscheidende, hoogwaardige informatie bieden. Als je de klant dat duidelijk kan maken, denk ik dat het medium dat je gebruikt voor dat product - print of digitaal - voor de klant minder relevant is. En dan betaalt hij ook wel.'