Veel kleine ondernemers in het (micro)mkb (1-10 FTE, ), zitten niet te spingen om termen als creditmanagement & Basel II te horen. Veel te groot en onduidelijk! De drempel is te groot. Om het bewustzijn bij deze groep te vergroten dienen veel creditmanagers eerst de voordelen uitvoerig toe te lichten met behulp van simpel uit te leggen taalgebruik.

Wat voor de een zo vanzelfsprekend is is dat voor de andere groep volstrekt niet. En juist deze kloof dient overbrugt te worden. Hoe, zou je zeggen? Onder andere door het geven van seminars/workshops, het voeren van face to face gesprekken met de ondernemers, het uitleggen dat Basel II ook een middel is om concurrentiekracht mee te vergroten.

En juist in Basel II, speelt creditmanagement de rol van een gezond financieel beheer. Wat je als creditmanager goed in de gaten moet houden is dat de uitleg volstrekt afgestemd dient te zijn op de doelgroep. Ga er bij voorbaat niet van uit dat bepaalde termen duidelijk zijn. Veel 'kleine'ondernemers willen:-omzet, lage kosten en hun product verkopen.

Kortom, weinig rompslomp, en veel tijd om lekker te ondernemen. Ook de VVCM en andere partijen zouden er goed aan doen een afgestemde workshop op de doelgroep te geven, of desnoods langs te gaan bij verschillende bedrijven in verschillende branches om te kijken hoe daar alles op creditmanagementbeleid georganiseerd is. Zo wordt mkb (1-10FTE) ook wakker en gaat bewuster om met creditmanagement.