ConQuaestor Consulting wordt IMPROVEN

Vanaf september 2016 heeft ConQuaestor Consulting een nieuwe naam: Improven. Dit is een samenvoeging van Improve, Prove en Proven. De focus van Improven ligt namelijk op prestatieverbetering op het snijvlak van finance, ICT en risk met bewezen methodieken en aantoonbare resultaten. Net voor het onthullen van de nieuwe naam sprak FM met managing partner Jan Bosman en hoofd sales & marketing Masha Hennequin over de koers van de nieuwe onderneming.

In september 2015 werd bekend dat de fusie tussen adviesbureau ConQuaestor en accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton – die in 2013 was aangekondigd – werd beëindigd. “De samenwerking was goed, maar het leidde niet tot de gewenste resultaten”, aldus Jan Bosman, managing partner van Improven. “Op papier leek het destijds een mooie combinatie, maar de praktijk bleek toch weerbarstiger. Doordat we ons toch op een ander soort klanten en projecten richten, lukte het niet goed de beoogde synergievoordelen te verzilveren.”

Gelijktijdig met dit nieuws kondigde ConQuaestor BV – vanaf heden Improven – aan haar financiële detachering activiteiten aan DPA te verkopen. Bosman:  “DPA had kort daarvoor ook branchegenoot Fagro overgenomen en vergroot met deze overname het marktaandeel. Voor onze adviesorganisatie bood dit de kans ons opnieuw en krachtig te positioneren.”

De Club van 100
Het kernteam van Improven heeft zich vele avonden opgesloten om de nieuwe richting te bepalen. Diverse brainstorm- en pizzasessies later waren ze eruit, vertelt Sales and Marketing Director Masha Hennequin. “We besloten ons volledig te richten op hetgeen waar we in uitblinken en herkenbaar in zijn: het verbeteren van processen, projecten en informatievoorziening in de driehoek finance, ICT en risk. Of het nu gaat om de inrichting en optimalisatie van de financiële functie met onderliggende rapportagestromen, het structureel verbeteren van de (primaire) processen en datakwaliteit of het inrichten van een risk control framework… wij gaan niet weg voordat het werkt en geborgd is.”

“Het voelt fijn om weer een eigen identiteit te hebben”, constateert een bezielde Bosman. “Ondernemerschap, snel kunnen schakelen; dat geeft veel energie. Dat willen we vasthouden: we hoeven dan ook niet de grootste speler te worden. We zijn nu de club van 100 en dat past ons prima. We willen uiteraard wel een hele relevante speler zijn binnen ons vakdomein.”

Hoe speelt het consultancybureau in op trends en ontwikkelingen in de markt? Volgens Bosman gaat het in de consultancy steeds minder om kennis en methodieken, dat is commodity geworden. Het gaat om toepasbaarheid en implementatiekracht; om leervermogen, ervaring en vaardigheden. “Iedere CFO weet dat data-analyse belangrijk is, maar hoe kun je het toepasbaar maken? Daar heb je creativiteit en bevlogenheid voor nodig. Denkende doeners, zo zien wij onszelf.” 

De belofte: ‘het kan altijd beter!’
Qua vakdomein deed ConQuaestor enkele jaren geleden tweederde van de projecten in finance. Gezien het toenemende belang van ICT en data management binnen de financiële functie, is het alleen maar logisch dat Improven hierin meegaat. “Veel werkzaamheden op transactioneel gebied verdwijnen. Echter, met de onderliggende data kun je van alles – maar wat is nu de waarde van die data? Hoe verder naar de top, hoe kleiner het volume aan data, maar hoe groter de waarde ervan. Goed ingericht master data management en data-governance zijn daarom meer en meer relevant”, aldus Bosman. Hij noemt het voorbeeld van een klant met verschillende artikelnummers en recepturen voor eenzelfde product; “dit bedrijf liet bestellingen vanuit de andere kant van het land bezorgen, terwijl hetzelfde product in het eigen magazijn om de hoek lag. Met goed master data management valt veel winst te behalen.” 

In veel organisaties wordt gewerkt met kennisintensieve en dynamische processen, stellen Bosman en Hennequin. Een onderneming is geholpen met systemen, maar na een implementatietraject van een jaar kan dat bedrijf zomaar constateren dat de omgeving alweer is veranderd. Dat vraagt om een flexibele proces- en systeeminrichting. Dat is één van de gebieden waar Improven klanten mee helpt. De ontwikkeling van finance naar business partner is een ander belangrijk gebied. Dat gebeurt vanuit de financieel management praktijk geleid door Oscar van Leeuwen. “Bij de meeste ondernemingen – ook bij grotere, complexere organisaties – valt nog veel te doen om de financiële kolom naar een hoger plan te tillen”, aldus Bosman. “Financial leadership noemen wij dat. Vanuit onze eigen Academy leiden we hiertoe mensen op. Dat doen we zowel intern als bij onze klanten.”

Kortom: Improven houdt zich bezig met o.a.:
●    Het verbeteren van de financiële functie en rapportagestromen; 
●    Aantoonbaar voldoen aan wet- en regelgeving;
●    Digitalisering en Datakwaliteit; 
●    Dynamisch organiseren.

“We werken daarnaast nauw samen met business partners”, zegt Hennequin. “Bijvoorbeeld met Emeritor op het gebied van inkoopverbetering en met UNIT4 op het vlak van ERP-systemen. Zo kunnen we met het specialisme van onze partners en onze implementatiekracht en project management skills bij klanten ook nét buiten onze core competenties tóch het verschil maken.”

Heeft Improven ook nieuwe mensen aangetrokken die bij het nieuwe profiel passen? Bosman: “Jazeker, als adviesbureau moet je steeds nieuwe dingen ontwikkelen. We hebben daarvoor ook jong bloed nodig. Nieuwe mensen, knappe ideeën, leergierigheid en een frisse kijk op bestaande standaarden.” 

“We stellen onszelf continu de vraag hoe het beter kan”, vult Masha Hennequin aan. “Dat doen we binnen onze eigen organisatie en bij onze klanten. We gaan niet achterover leunen; er is namelijk altijd ruimte voor verdere verbetering. Dáár naar zoeken en anderen proberen te inspireren, wakkert het vuur in ons aan.”

Na exact een jaar, naast de herpositionering en voorbereiding van de naamswijziging – inclusief de verhuizing naar een nieuw pand in Utrecht én de ontwikkeling van een nieuwe website – is het team erin geslaagd een nieuwe en energieke organisatie neer te zetten. Bosman en Hennequin zijn vol enthousiasme over het nieuwe begin. “We hebben ongelofelijk hard gewerkt, we zijn trots op de nieuwe naam, op ons team van bevlogen consultants en op de relatie die wij met onze klanten hebben opgebouwd. Wij zetten dus vol vertrouwen deze stap voorwaarts”. 

Gerelateerde artikelen