Computerspel als inspiratie

In de afgelopen jaren zijn computerspellen voor bedrijven een inspiratiebron geworden. Er zijn veel mogelijke invalshoeken voor de verbinding tussen spellen en organisaties. Dat constateert Jeroen van Bree, die onlangs op dit onderwerp promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit.

Van Bree verwondert zich over de complexe online samenwerkingsvormen die voorkomen in grootschalige spellen zoals World of Warcraft. Het promotieonderzoek van Van Bree begint met een verkenning van de aantrekkingskracht van deze massively multiplayer online games (MMOGs) en bekijkt daarnaast een recente ontwikkeling genaamd ‘gamification’: het gebruiken van spelelementen in niet-spelcontexten.

In beide gevallen is de belofte dat gedrag of vaardigheden die we zien in computerspellen kunnen worden overgebracht naar een organisatie. Het ontwerpproces bleek een manier te zijn om bij stakeholders meer begrip te wekken van de mechanismen in hun organisatie door deze uit te drukken als de regels van het spel.

De effecten van die regels en de dynamiek van de organisatie kon vervolgens worden ervaren door een papieren prototype van dit spel te spelen. Een bijkomend voordeel hiervan was dat de spelelementen leidden tot een open uitwisseling van ideeën. Van Bree stelt dat deze aanpak een nieuwe manier van denken kan bieden bij het ontwerpen van organisaties of het formuleren van een strategie.

Bron: Nyenrode Business Universiteit

Gerelateerde artikelen