Gaan robots ons werk nu wel of niet overnemen? Het is een vraag die de gemoederen nog steeds bezighoudt. Ondertussen zetten verschillende banken softwareautomatisering al in om operationele processen en efficiëntie te verbeteren.

Door Joris van Dongen

Ik ben ervan overtuigd dat de kracht van slimme robots - binnen Cognizant noemen we dit Intelligent Process Automation (IPA) - juist de behoefte aan opgeleide medewerkers vergroot en geheel nieuwe functies creëert. 

Uit recent onderzoek onder meer dan 500 business en IT-managers in Europa en de Verenigde Staten blijkt dat bijna één vijfde aangeeft meer dan vijftien procent aan kostenbesparingen te hebben gerealiseerd met IPA in het afgelopen jaar. De helft van de ondervraagden zegt dat IPA de bedrijfsprocessen significant verbetert in de komende drie tot vijf jaar.  

Tevens blijkt uit het onderzoek dat banken vooroplopen bij de inzet van softwareautomatisering en met name op het gebied van vermogensbeheer blijkt het gebruik ervan erg waardevol. Dit komt omdat het geven van voorspellend financieel advies afhankelijk is van de mogelijkheid om real-time risico’s te monitoren. 

Robotadviseurs veranderen vermogensbeheer 
In de afgelopen jaren heeft een combinatie van factoren, waaronder de ontwikkeling van digitale technologieën en veranderende klantbehoeften, ervoor gezorgd dat disruptieve start-ups zich gingen richten op vermogensbeheer. De opkomst van nieuwe beleggingsfondsen, zoals indextrackers, maken het voor deze start-ups mogelijk om geautomatiseerde diensten aan te bieden die het makkelijker maken om beslissingen te nemen als het gaat om activatoewijzing en kostenbesparing.

Vermogensbeheer start-ups gebruiken IPA voor automatisch advies voor activatoewijzing en hebben daarmee een nieuw bedrijfsmodel gecreëerd dat traditionele vermogensbeheerders uitdaagt. De concurrentie van disruptieve start-ups heeft ertoe geleid dat banken op zoek zijn naar mogelijkheden om vergelijkbare modellen en technologieën te implementeren om concurrerend te blijven. Met name de komst van de jonge generatie medewerkers, ook wel ‘millennials’ genoemd, maakt dit noodzakelijk. 

Zo hechten millennials niet zoveel waarde aan persoonlijke interactie op het gebied van vermogensbeheer. Zij hebben er geen probleem mee om keuzes en beslissingen over activatoewijzing online te maken. Het gevolg hiervan is dat het landschap voor banken als traditioneel vermogensbeheerder snel verandert. Financiële instellingen houden robotadviseurs nu goed in de gaten en overwegen selectieve investeringen in soortgelijke digitale mogelijkheden. 

Verder heeft globalisatie gezorgd voor meer variabelen waar vermogensbeheerders rekening mee moeten houden, zoals de wereldwijde rente, valutakoersen, verkiezingsuitslagen, beleidsbeslissingen en politieke verschuivingen. Vermogensbeheerders kijken naar robots en gebruiken softwareautomatisering voor het continu monitoren van risico’s waarbij rekening wordt gehouden met diverse factoren. Hiermee bieden ze klanten verbeterde real-time informatie als extra dienst. 

In de Benelux liggen grote kansen voor banken en financiële organisaties om de klantervaring en waarde propositie te verbeteren. Momenteel bieden lokale klantportals vaak niet de klantervaring die bedrijven in de VS, zoals Wealthfront en Betterment, bieden. Wat misschien nog belangrijker is, de kosten die in rekening worden gebracht zijn vaak ruim boven 1% van het belegd vermogen. 

Bestaande spelers in Europa moeten de juiste omni-channel ervaring gaan bieden en een gebalanceerd wereldwijd portfolio aanbieden met een kostenniveau van 0,35% tot 0,15% van het belegd vermogen. Als organisaties dit doen, dan verandert de wereld van vermogensbeheerders en zijn deze organisaties de potentiële winnaar in de toekomst.   

Data is de grote beloning voor banken 
Omzet, snelheid, efficiëntie en besparingen zijn belangrijke redenen voor banken om over te gaan op softwareautomatisering. Toch biedt de gegenereerde data mogelijk grotere meerwaarde voor banken en financiële instellingen op de lange termijn. 

De adoptie van softwareautomatiseringsdiensten wordt noodzakelijk voor traditionele banken. Niettemin zijn er in vermogensbeheer, net als in alle andere industrieën, taken die robots niet kunnen overnemen. Daarom zal een mix tussen automatisering en de inzet van talentvolle mensen uiteindelijk zorgen voor de beste resultaten. 
 
Joris van Dongen, AVP Banking & Financial Services Business Consulting Benelux bij Cognizant