Het jaarverslag is in de loop der jaren van een grauwe bundel cijfers uitgegroeid tot een kleurige communicatieuiting. Alhoewel... "Door de boekhoudschandalen van de laatste jaren is versobering de zichtbare trend: alle aandacht gaat uit naar de formele boodschap." Dit constateren tenminste de makers van de Jaarverslagagenda 2004-2005, Van Eck Grafisch Ontwerpers, drukkerij Spinhex & Industrie en Van Mechelen Communicatieadvies.

De Jaarverslagagenda 2004-2005 is een reguliere zakagenda die - door het jaar heen - de gebruiker bij de hand neemt in het denk- en productieproces van een financieel jaarverslag. Volgens de initiatiefnemers laten bedrijven te vaak kansen liggen om 'het gevoel' van het bedrijf over te brengen in het jaarverslag. "En dat is jammer. Want als vorm en inhoud in balans zijn met elkaar, krijgt een jaarverslag een enorme meerwaarde." Voor bedrijven die het jaarverslag inderdaad zo goed mogelijk willen inzetten binnen de communicatiemix, biedt de Jaarverslagagenda stappenplannen, handreikingen en tips. "Met behulp van deze agenda komt een jaarverslag tot stand dat niet alleen aan de wettelijke eisen voldoet, maar bovendien als communicatiemiddel fungeert waarmee de organisatie de bedrijfscultuur, visie en filosofie kan uitdragen", aldus de makers. De Jaarverslagagenda 2004-2005 is te bestellen op www.jaarverslagagenda.nl en kost EURO 18,—.