35% winststijging supermarkten

In 2007 behaalden supermarktondernemers een forse omzetgroei. Dit ging gepaard met kostenreductie waardoor de nettowinst gemiddeld steeg naar 35,5 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek "Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel" van Deloitte.

Grote supermarkten verdienen wel veel meer dan de kleine winkels. De kleine supermarkten laten gemiddeld 2,4 procent van de netto-omzet als nettowinst zien, bij de grote supermarkten is dit gemiddeld 3,6 procent van de netto-omzet.

Na deze goede resultaten van 2007 zijn de verwachtingen voor 2008 eveneens positief. Wel zullen energieprijzen verder stijgen. 42 procent van de supermarkten verwachten in 2008 een verdere toename van de nettowinst.

De ondervraagde ondernemers zijn minder positief over de ontwikkeling van de marge. Dit zal deels gebaseerd zijn op de huidige margedruk in 2008. Van de ondernemers verwacht 53 procent dat de marge dit jaar zal afnemen, terwijl 29 procent een toename verwacht.

Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: ‘Nagenoeg alle supermarktketens berekenen de stijging van grondstof- en energieprijzen slechts beperkt door aan de consument. Daardoor verwachten wij dat er op dit moment een negatiever toekomstbeeld heerst onder de zelfstandige ondernemers dan uit ons onderzoek, dat medio juni gehouden werd, blijkt.’

Verandering die de supermarktondernemers gepland zijn omvatten het uitbreiden van het assortiment, met name op het gebied van kant-en-klaar en vers, diepvries en koeling. Ondernemers in de hogere omzetcategorieën meer biologische producten toevoegen aan het assortiment. Ook een verdere verruiming van openingstijden staat op de agenda.

Gerelateerde artikelen