20 procent meer omzet door bezielde teams

Zit je sturing vast in talloze KPI’s en afvinklijstjes? Zo ga je als bedrijf van ‘vinken’ naar ‘vonken’.

Door Dorine Smilde

De transformatie naar een organisatie met een ziel
De harde kant van de organisatie was flink ontwikkeld toen directeur-bestuurder Harry Platte in 2017 begon bij woningcorporatie Parteon. Er werd strak op KPI’s gestuurd. Vragen die telkens terugkwamen, waren: verhuren we genoeg? Is de leegstand niet te hoog? Volgen we de regels? Dit stamde uit de tijd van de parlementaire enquête.

“Er was op de woningbouwsector flinke regelgeving en overheidsbemoeienis losgelaten. Hierdoor kun je behoorlijk reactief en angstig worden. Er zijn zoveel regels!” Harry vervolgt: “We waren meer bezig met de lijntjes in plaats van te kleuren. Ik wil de focus op het kleuren hebben. Anders mis je de kern.” Harry wilde van vinken naar vonken. Zijn wens was de opmaat naar een bedrijfstransformatie.

Bezielde bedrijven scoren beter
Uit onderzoek van Gallup komt naar voren dat maar liefst 88 procent van de werknemers zich niet betrokken voelt bij het werk dat ze dag in dag uit doen. Deze cijfers dateren uit 2017. Je kunt je voorstellen dat in 2021 waarin veel mensen op afstand werken de betrokkenheid nog lager is. Verder onderzoek toont aan dat betrokkenheid direct zichtbaar is in de omzet en winst. Dat scheelt meer dan 20 procent. De noodzaak om te transformeren naar een bezielde werkomgeving is dus hoog. Niet alleen vanwege het werkgeluk dat daardoor toeneemt maar ook voor een impuls in de bedrijfsresultaten. Bezielde bedrijven scoren beter.

Hoe pak je een transformatie aan?
Het boek ‘Feeling voor bezieling’ van Dorine Smilde en de (digitale) programma’s die zij uitvoert voor bedrijven en teams is daarin toonaangevend. De unieke COCKTAIL-methode die ze in haar boek uitgewerkt heeft, begeleid je stap voor stap. Van een eerste scan om te ontdekken hoe bezield je al aan het werk bent, tot concrete stappen en oefeningen hoe je samen een bezielde omgeving creëert.

Verrassend zal het niet zijn dat een echte transformatie naar een bezield bedrijf altijd in de top van de organisatie begint. Een transformatie is een mentaliteitsverandering. Dat betekent dat degenen met de meeste invloed daar oprecht achter moeten staan. Blijf als leider goed waarnemen of je bedrijf een metafoor is voor jezelf. Als dat zo is, klopt wat je doet met wie je bent. Neem je mensen daarin mee. De kans dat je momenten hebt dat je een bezielde werkomgeving ervaart wordt steeds groter. Dat is altijd zichtbaar in de cijfers.

Hoe maak je duurzaamheid betaalbaar voor de kleine portemonnee? Dat was Harry’s uitdaging toen hij aantrad bij Parteon. Door de COCKTAIL-methode actief toe te passen legde hij het fundament voor een bezield bedrijf. De resultaten zijn opzienbarend. Parteon heeft in twee jaar tijd 250 woningen energieneutraal gemaakt. Aanzienlijk meer dan het totale resultaat in de 27 proeftuinen die het Rijk voor dit doel lanceerde*1. Dat is verbluffend. Hoe Parteon dit voor elkaar kreeg? Door ervoor te zorgen dat duurzaamheid ook betaalbaar is. Sterker nog, huurders gaan er gemiddeld ruim € 600,-- per jaar op vooruit. Iedereen doet mee op basis van vrijwilligheid. De aanmeldingen van huurders stromen binnen.

Vind uit hoe bezield je al aan het werk bent. Doe de cocktailscan op www.smileconnects.nl. Je ontvangt direct een unieke tip van de eerste concrete stap om naar een bezielde werkomgeving toe te werken.



Uitgelicht Parteon
Parteon is een woningcorporatie die in 1907 is opgericht. In 2020 heeft Parteon 180 medewerkers en 16.000 woningen in beheer.

De missie is zorgen voor voldoende, kwalitatief goede en betaalbare woningen in de Zaanstreek. Goed wonen betekent voor Parteon meer dan de woning alleen. Ook is het belangrijk dat de directe woonomgeving op orde is. Het gaat om een fijne woning in een fijne buurt.

De waarden van Parteon zijn: samenwerken, daadkracht en verantwoordelijkheid.

Parteon is een organisatie met een ziel en dat werpt z’n vruchten af. Dit is voor ieder bedrijf bereikbaar. De COCKTAIL-methode is daarbij een prachtige, diepgaande en complete aanpak.

*1 Van den Berg, J. (2021, 18 januari). Na twee jaar experimenteren in ‘aardgasvrije wijken’ zijn slechts 206 huizen van het gas af. De Volkskrant.