Basware breidt netwerkmogelijkheden uit

Basware Commerce Network wordt interactiever en completer met Vendor Management Services en een nieuwe Business Directory.

Basware heeft twee nieuwe diensten aan het Basware Commerce Network toegevoegd. Met de wereldwijde lancering van deze nieuwe diensten kunnen bedrijven makkelijker hun handelsrelaties opzoeken en onderhouden. Het Basware Commerce Network is meer dan slechts een infrastructuur voor e-invoicing. Als ‘s werelds grootste open zakelijke netwerk opereert het als een marktplaats waar een miljoen bedrijven in 100 landen met elkaar in contact komen. Hier kunnen deze bedrijven, groot en klein, zakendoen en hun cashflow verbeteren.
Business Directory stelt bedrijven die onderdeel uitmaken van het Basware Commerce Network, in staat om gemakkelijk handelscontacten te vinden en deze aan het persoonlijke e-invoicing adresboek toe te voegen. Denk hierbij aan leveranciers en klanten. Dit zal de verdere acceptatie van e-invoicing ten goede komen en grotere betalingefficiency realiseren.
Er zijn twee manieren om Business Directory te gebruiken: de eerste is om simpelweg de naam van een klant of leverancier op te zoeken. Eenmaal gevonden, kun je deze met “Add to My Network” toevoegen. Met de tweede methode die in het tweede kwartaal van 2016 wordt geïntroduceerd, kun je de lijst van jouw leveranciers en klanten importeren. Het netwerk zal dan deze lijst met de gehele Business Directory matchen. Zo wordt het vergemakkelijkt om in het netwerk te zoeken naar handelspartners.
De tweede feature is Vendor Manager, een tool voor grotere organisaties om self-service aan verkopende partijen aan te bieden die zo hun eigen gegevens in het netwerk kunnen beheren. ‘Vendor data maintenance’ is een uitdaging voor zowel de crediteuren- als de inkoopafdeling van bedrijven.
Het komt erop neer dat afnemers andere bedrijven in de supply chain in staat stellen de belangrijkste data zelf bij te houden om zo facturen goed te kunnen verwerken en te betalen aan het juiste rekeningnummer, onder de juiste voorwaarden en binnen de gestelde tijdseenheid. Omdat mensen zelf in staat worden gesteld wijzigingen door te voeren, kunnen ze efficiënter worden betaald. Denk daarbij aan het veranderen van de contactpersoon bij de crediteurenadministratie, een nieuw rekeningnummer of een rekening die wordt voorzien van interne codes. 
“Door het toevoegen van meer diensten aan ons netwerk creëren we een marktplaats die de manier waarop wij zakendoen verandert. Financiële en informatieve supply chains die meer aan elkaar gekoppeld zijn, creëren nieuwe mogelijkheden voor zakelijke groei en werkkapitaalmanagement”, zegt Ilari Nurmi, SVP Products & Services bij Basware.
“Traditioneel nodigen grote bedrijven leveranciers uit om e-invoices in te dienen via het Basware Commerce Network. Leveranciers realiseren zich mogelijk niet dat wanneer zij onderdeel uitmaken van Basware’s netwerk zij ook gratis toegang krijgen om met andere klanten contact te leggen. Onze Vendor Manager-tool verbetert de samenwerking tussen afnemers en leveranciers aanzienlijk. We denken dat deze mogelijkheid om efficiënter samen te werken grotere voordelen oplevert. Het netwerk is continu in ontwikkeling en we zullen in de toekomst wederom nieuwe features toevoegen. Op deze manier versterken we onze positie als het globale netwerk voor het zakenleven en overheden”, voegt Nurmi toe.
Vendor Management is vanaf heden verkrijgbaar via het Basware Commerce Network; Business Directory zal in 2016 voor verschillende markten beschikbaar zijn. 
Voor meer informatie: