Automatiseerder Diesis: ‘Hoeveelheid onbetaalde facturen kan omlaag’

Het bedrag aan onbetaalde facturen loopt op naar 20 miljard euro. Ook lopen de betaaltermijnen op, zo blijkt uit onderzoek van de branche-organisatie. De automatiseerder van factuurprocessen Diesis bevestigt het beeld. Toch ziet het bedrijf mogelijkheden voor ondernemingen om dit tegen te gaan.

Paul van der Lee van automatiseerder Diesis ziet dat nog veel organisaties het invorderen van facturen niet hebben geautomatiseerd. Ook werken veel bedrijven (nog) niet of onvoldoende met data (zoals bijvoorbeeld gegevens over kredietrapporten en data over betaalgedrag). Volgens van der Lee kan het gebruik van deze informatie er voor zorgen dat ondernemingen geen zaken doen met ondernemingen of facturen versturen aan ondernemingen die moeite hebben met betalen. Van der Lee is sales executive bij Diesis -dochter van 4Cee, dat financieel administratieve processen optimaliseert. Hij reageert op het eerdere nieuws op FM.nl, dat bedrijven bijna twintig miljard kwijt zijn aan het najagen facturen.

Invorderingen gaat groeien
Gelet op de prognoses van faillissementen voor de komende periode verwacht Van der Lee dat het aantal invorderingen de komende periode zal gaan groeien: “Dit betekent een grotere druk op de debiteurenafdelingen van organisaties. Deze zijn hier, mede door tekorten aan geschikt personeel vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, vaak niet op voorbereid.” Diesis wijst erop dat de inzet van juiste tools tot oplossing of vermindering van deze druk kan leiden.

Betalingstermijnen verkorten
Volgens van der Lee lukt het bedrijven maar moeilijk om de betalingstermijn te verkorten: “Zij voeren niet de juiste acties op het juiste moment uit. Ook maken ze weinig gebruik van data over de liquiditeitspositie van de klant.” Hij adviseert dan ook de openstaande facturen actief en op het juiste moment in te vorderen.

Juiste actie op juiste moment
Er zijn volgens de topman van Diesis namelijk voldoende mogelijkheden om invordering te verbeteren. Dat kan volgens Van der Lee door gebruik te maken van beschikbare debiteurendata -eventueel gecombineerd met een creditmanagement-oplossing. “Daarmee wordt de juiste actie op het juiste moment richting de relatie uitgezet.”

Werkdruk stijgt, werkkapitaal daalt
Als het bedrijven en organisaties niet lukt om de berg onbetaalde facturen terug te dringen, zal de werkdruk op de afdeling ‘invordering’ verder oplopen; “Ook zal de DSO stijgen”, zo verwacht Diesis, “en dat gaat ten koste van het werkkapitaal.” De sales executive wijst er in dit verband op dat het aantal faillissementen langzaamaan oploopt. Doorgaans blijven bij faillissementen meer facturen onbetaald en ook stijgen in dat geval meestal de kosten van verzekeringspremies. Daarnaast lopen ook afschrijvingen op onbetaalde rekeningen op; “En ook het werkkapitaal daalt door deze trend”, aldus Paul van der Lee.