20 jaar Alex van Groningen: Wat brengt de toekomst in opleiden financials?

Ruim 30 topdocenten van Alex van Groningen, community- en opleidingsinstituut voor finance professionals, kwamen gisteren bij elkaar in Landgoed Duin en Kruidberg te Sandpoort, om kort terug te blikken op de afgelopen 20 jaar, maar bovenal om een discussie te voeren over hoe het opleiden van hoogwaardige finance professionals er de komende jaren uit gaat zien.

 
Strategie Alex van Groningen
20 jaar geleden begon oprichter Alex van Groningen met de cursus Actief in Overnames, waarvan hij zelf toen nog de hoofddocent was. Hij had best wat kennis over deze materie, maar bedacht dat hij de training beter door een absolute autoriteit kon laten geven. 
Twee decennia later is dat nog steeds het model van het in Amstelveen gevestigde bedrijf, vertelt manager opleidingen Ivo ten Hoorn. Het aantal trainingen en opleidingen bedraagt inmiddels ruim 50. Maar Alex van Groningen doet meer dan opleiden alleen. Ten Hoorn: ‘We zijn er voor financials. Onze pijlers zijn kennis, netwerk en carrière. Alles wat we doen is onder een van deze pijlers thuis te brengen.’  
Communities voor financials
‘Relevante opleidingen en trainingen verzorgen kunnen we succesvol blijven doen door in nauw contact te blijven met financials’, aldus Melle Eijckelhoff, directeur Alex van Groningen. ‘Dat doen we via onder meer communities. Inmiddels kennen we de CFOFM (Financieel-Management) en M&A Communities. Recentelijk is daar nog een aantal initiatieven aan toegevoegd.’
‘We hebben altijd veel contact met controllers onderhouden’, aldus Eijckelhoff. ‘Zo zitten onder de groep die trainingen volgt altijd veel controllers. Ook organiseren we al 12 jaar lang het Jaarcongres Controlling. Maar we hadden nog geen club. Het Controllers Netwerk voorziet in die behoefte. Het doel is controllers bij elkaar te brengen in kleinschalige settings voor netwerken, intervisie en het uitwisselen van best practices.’
Dit initiatief van Alex van Groningen begon met één rondetafelsessie. Inmiddels zijn er zeven events en de jaarlijkse CFO Awards waar een derde van alle Zuid-Afrikaanse beursgenoteerde bedrijven op afkomt. Ook gaat in 2015 de eerste training van start: ‘the new CFO’. 
Ook de accountant is een groep waar Alex van Groningen nauw mee verbonden is, maar een online platform ontbrak tot nu toe. Het onlangs aangekondigde einde van Kluwer’s AccountancyNieuws, was een unieke gelegenheid deze lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Een verwant initiatief is de Nationale Accountancy Awards. Deze awards voor de meest vernieuwende accountantskantoren worden uitgereikt tijdens Financial Systems, hét jaarlijkse evenement op het snijvlak van Finance & IT. 
Last but not least is Alex van Groningen gestart met de FinTech Community, een gemeenschap voor disruptieve bedrijven die actief zijn met onder meer banking, beleggen, payments en analytics. Middels events, zoals de FinTech Awards, worden deze bedrijven bij elkaar gebracht. 
Klassiek leren versus e-learning
In een lagerhuisdiscussie gaan de docenten vervolgens de verbale strijd rond het thema: de toekomst van opleiden. 
De eerste stelling luidt: ‘Klassiek klassikaal leren heeft de toekomst’
Eijckelhoff verdedigt de stelling. ‘Velen van jullie zullen zeggen: in dit tijdperk van robotisering en digitalisering, hoe kun je zeggen dat klassikaal leren de toekomst heeft? Maar ik denk dat persoonlijk contact, met directe feedback, juist de manier is om tot goede kennisoverdracht te komen. Het klassieke model is nog verre van dood.’
‘Alles is leren’, reageert Annetta Lasance. ‘Als je praat met een collega ben je aan het leren. Als je op straat loopt ben je aan het leren. Klassikaal leren heeft een rol in het leermodel van de toekomst, maar dat geldt net zo goed voor nieuwe methoden zoals e-learning.’
Ook Martijn Rademakers is het oneens met de stelling. ‘Het is een beetje de langspeelplaat versus i-tunes. Er is nog steeds een markt voor de langspeelplaat, net zoals die er is voor klassikaal leren, maar e-learning heeft de toekomst. Wat ik daarnaast veel zie bij grote bedrijven is video learning. Het leren dat daar plaats vindt is geweldig.’
Toch vinden diverse docenten e-learning verre van feilloos. LOI heeft het met veel bombarie aangekondigd, maar is er tien jaar later weer mee gestopt. Ook wordt e-learning ‘gortdroog’ genoemd, kun je er geen inspiratie uit de groep mee halen, en mist e-learning het community aspect dat universiteiten bieden.
Daarentegen is een eigen academie steeds meer een randvoorwaarde voor bedrijven, en kan e-learning daar een belangrijke rol in spelen. Dat geeft ook direct input voor functioneringsgesprekken, want de HR-manager kan direct zien wie welke trainingen heeft afgerond. Ook biedt het flexibiliteit wat de nieuwe generatie aanspreekt. ‘Een jong talent wil geen cursus doen op 20 september, maar vanavond. E-learning maakt dat mogelijk’, aldus Raimond Honig.
 
De waarde van een diploma
Financials hebben doorgaans behoorlijk doorgeleerd en diverse titels verworven. Is en blijft dat belangrijk voor werkgevers en voor de carrière van finance professionals, of is deze waarde aan inflatie onderhevig? ‘Een diploma is over 10 jaar niks meer waard’, luidt de tweede stelling. 
‘Helemaal mee eens’, zegt Albert Allmers, die al 20 jaar hoogopgeleide financials begeleidt in hun loopbaan. ‘Ik heb regelmatig financials voor mij gehad die er 15 jaar studie op hadden zitten, RA en RC waren, maar geen zinnig woord konden uitbrengen. In gezochte profielen wordt een academische achtergrond vaak nog wel gevraagd, maar de meeste CFO’s geven aan interpersoonlijke vaardigheden veel belangrijker te vinden. Een financial moet een rechte rug hebben, en veranderingen durven en kunnen initiëren. Een diploma is absoluut geen garantie dat de financial dat ook kan.’
Maar een diploma zou ook vaardigheden kunnen omvatten, stelt Jacco Schonewille. ‘Ik zit in de IT, het vak met de minste diploma’s, maar absoluut niet de minste incidenten. Een diploma kan zeker wel waardevol zijn, het is maar waar het voor staat.’ 
Volgens Raimond Honig is een diploma nog steeds belangrijk, omdat we denken dat het belangrijk is. Dat zit in ons paradigma ingeslepen. ‘No way dat je in de directie van een bank komt zonder de juiste papieren. Natuurlijk moet het eigenlijk gaan over vaardigheden, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar.’ Hier sluit Martijn Rademakers zich bij aan. ‘Bij diploma’s en titels draait het om status. Of je er wat mee kan is een tweede.’
Volgens Suzanne Reijn is een diploma een randvoorwaarde, maar absoluut niet onderscheidend. Dit blijkt ook uit de ervaringen van diverse trainers met steeds verder geautomatiseerde sollicitatieprocedures. Het CV gaat straks door een machine en als de kandidaat geen diploma heeft komt hij of zij in het bakje ‘direct afwijzen’ terecht. 
‘Het heeft dus even waarde’, concludeert Wil Moeskops. ‘Fantastisch dat je een diploma hebt, maar wie ben je en wat kun je voor mij betekenen? Ondernemers zoeken naar pragmatische professionals die anderen verder kunnen helpen.’
 
Afsluiting
Na de derde stelling over opleidingsbudgetten (die blijven structureel lager, omdat inkopers wijzer zijn geworden, en ook meer doen aan interne leertrajecten) komt mystery guest Greg Shapiro opdagen om de trainers te vermaken met zijn bevindingen over de Nederlandse cultuur. ‘You guys are so damn modest. Can you imagine the US opening their National Anthem by mentioning another country!?! That is just plain bizarre.’
Dan is het tijd om te proosten op het nieuwe jaar, en de vele mooie opleidingen die nog komen gaan, of deze nu klassikaal of online plaatsvinden. 
 
 
 
 
 

Gerelateerde artikelen