-   Donderdag 24 April 2014
Inloggen   |   Registreren   |  Contact

Firstmover voordeel: breng als eerste een produkt op de markt

Geplaatst op 03-06-2010 door Jeppe Kleyngeld
2546 x gelezen

Printversie    Verstuur    Reageer      Uw beoordeling:

Een bedrijf dat als eerste een markt aanboort of in een behoefte voorziet, heeft daar zelfs een eeuw later nog profijt van. Ook zien consumenten de producten van deze pionier als kwalitatief beter. Dat blijkt uit onderzoek van de Tilburgse marketinghoogleraar Bart Bronnenberg en de hoogleraren Sanjay Dhar en Jean-Pierre Dubé van de Universiteit van Chicago.

Al heel lang is bekend dat het zogeheten firstmover-voordeel voor bedrijven aanzienlijk kan zijn. Dat is ook logisch. Immers, als een bedrijf als eerste een product of dienst aanbiedt, dan zijn de opbrengsten voor dat bedrijf alleen. Een bedrijf dat als eerste komt, maalt dus als eerste.

Maar deze voordelen blijken ook op lange termijn nog aanwezig te zijn. Bronnenberg, Dhar en Dubé laten in hun paper ‘Brand History, Geography, and the Persistence of Brand Shares’ zien dat voor veel consumentenartikelen en merken de voordelen van vroeg toetreden tot een markt niet alleen tien of twintig jaar later, maar zelfs een eeuw na dato nog duidelijk meetbaar zijn.

Bedrijven die een markt vroeg betreden, hebben vaak al een groot marktaandeel opgebouwd voordat ze met concurrenten te maken krijgen. Ook blijken de consumenten de producten van pioniers vaak als kwalitatief beter te zien. Dat is belangrijk, omdat vergelijkbare consumentengoederen weinig of geen uiterlijke verschillen hebben.

Het enige verschil is vaak de merknaam. Op basis van onderzoek naar consumentengoederen in de VS concluderen de onderzoekers dat het huidige marktaandeel op de markten waarop een bedrijf het eerst actief werd, 12 procentpunten hoger is dan het gemiddelde marktaandeel van dat bedrijf.


Gerelateerde Artikelen

Maurice de Wilde, CFO GasTerra: Uitdagingen van Finance in gassector

Een bedrijf zonder werkkapitaal, zonder investeringen en met een vaste winst – is dat wel leuk voor een Chief Financial Officer? CFO Maurice de W...

Geplaatst op: 27-03-2014 :: 1199 x gelezen :: meer Strategie & Beleid, meer Interviews, meer Artikelen, lees verder »

Strategische transformatie á la Mars Inc.

Managementdenker Peter Senge merkte ooit op: 'Through learning we re-create ourselves'. Een statement die één op één van toepassing is op de st...

Geplaatst op: 03-04-2014 :: 982 x gelezen :: meer Strategie & Beleid, meer Column, lees verder »

Bedrijfsmodellen voedingsmiddelen- en drankensector (F&B-markt) onder druk

Voor Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelen- en drankensector (F&B) is het verbeteren van de marges een voortdurende uitdaging. Het ontsnappe...

Geplaatst op: 10-04-2014 :: 1119 x gelezen :: meer Procurement, meer Strategie & Beleid, meer Artikelen, lees verder »

Engelhardt Robbe, CFO Nederlandse Spoorwegen: transparanter, sneller en groener

"De strategie van NS is aangescherpt. Dat hebben wij gedaan omdat onze operationele prestaties beter moeten, onze reputatie in Nederland beter kan ...

Geplaatst op: 15-04-2014 :: 758 x gelezen :: :: meer Strategie & Beleid, meer Interviews, meer Artikelen, lees verder »

In gesprek met Oracle, Philips en Accenture: real time informatie stuurt transformatie

Naar aanleiding van het succesvolle Jaarcongres Finance Transformation van november 2013, nodigde community manager Kevin Mottard van de CFO Associ...

Geplaatst op: 17-04-2014 :: 836 x gelezen :: meer CFO, meer Strategie & Beleid, meer Interviews, meer Artikelen, lees verder »


Trainingen & Evenementen:



Plaats een reactie:

Naam:
Datum: 24-04-2014

Beveiliging:



Trainingen & Evenementen

Cursus Actief in overnames

Bent u ondernemer, manager, accountant, adviseur of financier? Bent u reeds actief in overnames of wilt u komend jaar een bedrijf (ver)kopen? Dan is de tweedaagse cursus Actief...

Cursus Business Valuation

Krijgt u wel genoeg geld voor de aandelen van uw bedrijf bij verkoop? En hoe weet u zeker dat u als koper niet te veel betaalt? Bent u ondernemer, financier of adviseur en wilt...

M&A Awards 2014

De M&A Awards is het jaarlijkse hoogtepunt van de branche met prestigieuze prijzen voor de beste deals, adviseurs en financiers. Circa 700 insiders zijn aanwezig op het...

Tijdschrift Financieel Management

Tijdschrift Financieel Management is een praktisch how-to blad boordevol cases, cijfers, handreikingen en tips & tricks voor financials. Het helpt de financial op weg in zijn/haar carrière.

Tijdschrift Financieel Management is voor financiële professionals.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws via RSS

Financieel-Management heeft een aantal RSS-feeds. Met deze feeds kunt u het laatste nieuws van de website bijhouden zonder iedere keer de website te bezoeken. Wanneer een nieuwsbericht, artikel of column is toegevoegd krijgt u daarvan melding en kunt u de site bezoeken om het hele bericht te lezen. Zo bent u altijd als eerste op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen op het gebied van Financieel Management.

Financieel-Management.nl RSS Reader:

•  Download »
•  Meer informatie »