Dutch FinTech Awards: Freek Tromp maakt met Equistor écht inzicht in portfolio mogelijk

Het verzamelen van financiële en operationele data is voor Private Equity-partijen, investeerders en portfoliobedrijven nu vaak nog een grote uitdaging. De start-up Equistor ontwikkelde een rapportagesysteem dat het mogelijk maakt strategische programma's en portfolio's real-time te managen, met de juiste stuurinformatie en de mogelijkheid om te plannen voor de toekomst.
Equistor is een ‘start-up venture’, opgericht in 2013 door Freek Tromp en Rob Davies. De onderneming opereert vanuit Amsterdam. Tromp heeft een achtergrond in consultancy en grote transformatietrajecten, de Brit Davies is lead developer. Het hart van Equistor wordt gevormd door een web-based programma dat private equity-partijen, investeerders en portfoliobedrijven een oplossing geeft waarmee zij real-time de voortgang van transformatietrajecten en prestaties op portfolioniveau monitoren. Een flinke stap vooruit. 
Equistor geeft toegang tot financiële en operationele data en bevat ook functionaliteiten om assessments te doen voor verschillende outlooks, plannen en budgeten. De flexibele applicatie is makkelijk te implementeren en kent een abonnementsmodel per gebruiker, inclusief support en beheer. 
 
 
Welk probleem lost jullie product op?
“Ik heb lang bij Stork gezeten, bijna tien jaar. Ik heb daar aan de operationele kant van het bedrijf veel grote transformatietrajecten meegemaakt. Vanuit die achtergrond ben ik tot een aantal methodes en gedachten gekomen over hoe je deze trajecten managet, zorgt dat ze de waarde leveren die ze moeten leveren en hoe je dat koppelt aan de financiële bedrijfsinformatie. Het grote probleem is nu vaak het inzicht krijgen in de prestaties van een programma of bedrijf. Negen van de tien keer bestaat managementinzicht vooral uit ‘Powerpoint-inzichten’: termen en oneliners met betrekking op wat er deze week en volgende maand moet gaan gebeuren. Het inzicht in de werkelijke prestaties is slecht. Ondertussen wordt van het management wel gevraagd beslissingen te nemen. Er is behoefte aan een platform dat een basisstructuur en een managementsysteem biedt, zonder implementatierisico en met veel flexibiliteit.”
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Communitybezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Allereerst is het een volledig web-based en daarom ook schaalbare oplossing. Het prijsmodel, met een abonnement per gebruiker maakt het zowel voor de mkb’er als de multinational aantrekkelijk en bovendien is het als cloud-oplossing eenvoudig te implementeren. Dat is belangrijk, want je wil met de business te maken hebben en niet met de IT-afdeling. Er zijn één of twee klanten waar we waarschijnlijk in december het product volledig invoeren. Voor ons is dat naar de markt toe de ‘proof of concept’, het mooiste moment voor een jong bedrijf. Daarna volgt stap twee: wij willen dit wereldwijd uitzetten. Wij zijn zeker niet beperkt tot alleen Nederland. De eerste twee klanten zijn zelfs buitenlandse bedrijven. In toepasbaarheid zijn er geen beperkingen. Het is in veel industrieën te gebruiken, voor elk bedrijf en transformatieprogramma. Dat is ons grote bereik: de wereld is ons toneel. Het web-based karakter maakt de uitrol aan de technische kant makkelijker. Wel is er nog een waslijst aan vraagstukken die dan volgen, maar ook kansen die gaan komen op gebied van ondersteuning, training en eventueel consultancy.”
Hoe gaan jullie geld verdienen met Equistor?
“Het is betaalbaar voor de zelfstandige (consultant) tot de multinational, door het abonnementsmodel per gebruiker. Zo wegen de gebruikskosten al snel op tegen de voordelen. Kosten moeten geen blokkade zijn voor gebruik en het moet ook een prijsniveau zijn waar business leaders zelf beslissingen over kunnen nemen. Wij kiezen hiermee nadrukkelijk voor volume door een brede klantenbasis en niet bij wijze van spreken slechts voor vijf grote klanten. Dit neemt niet weg dat wij deze klanten ook graag ondersteunen want per definitie zorgt ook het grote bedrijf voor meer omzet, er is immers wel een koppeling met het aantal gebruikers. Klanten komen nu nog binnen via ons eigen consultancynetwerk, samen met hen hebben we een aantal testversies van Equistor geprobeerd en met hun feedback hebben we het verbeterd. Zo zijn we tot de huidige web-based versie gekomen, waar onder meer tools voor planning in zitten waar zij behoefte aan hebben. We willen ook de salesorganisatie gaan uitrollen om het product buiten ons eigen netwerk onder de aandacht te brengen.”
Waarom gaan jullie winnen?
“Wij zijn uniek in een markt die nog relatief traditioneel en financieel georiënteerd is. Men is gewend financiële informatie op te halen op ingewikkelde manieren. Primair gaat het ons om de software. Het is niet ons businessmodel om meer consultancy binnen te brengen bij klanten. Het werkt juist andersom, we zijn bezig onszelf gedeeltelijk overbodig te maken en richten ons op het systeem. Ons doel is om deze markt één punt te geven waar zij inzichten uit kunnen halen. Als wij hen ons systeem kunnen laten ervaren en de informatie die zij hieruit kunnen halen, dan zou dat eigenlijk al genoeg moeten zijn voor gebruikers en bedrijven om Equistor te omarmen.”
 
 
Gerelateerde artikelen