7 tips voor een nieuwjaarstoespraak met rendement

Uiteraard kan een goede nieuwjaarstoespraak niet zonder een terugblik op het afgelopen jaar. Een chronologische opsomming ligt voor de hand, maar is vaak voorspelbaar en dus niet zo spannend. Ga liever voor een paar specifieke anekdoten… Lees deze en andere tips in deze checklist.

1. Time saver: Begin met een doel
Het is verbazingwekkend hoeveel verschillende onderwerpen directeuren kunnen aanhalen in een nieuwjaarsrede van slechts tien minuten. Grote kans dat er dan maar weinig blijft hangen. Door een doel te formuleren voordat je begint met schrijven passen anekdotes en losse feiten beter in één coherent verhaal. Je bespaart veel tijd in de voorbereiding, omdat je gerichter kan zoeken naar effectieve voorbeelden.

2. Breng geen informatie over, maar een gevoel
Vooral veel directeuren met een financiële achtergrond maken zich schuldig aan het oplepelen van droge feiten. Wil je dat jouw verhaal impact maakt? Zorg dan dat jouw doel gericht is op een gewenste emotie van de mensen in de zaal. Hoe voelt men zich? Zitten daar nog grote verschillen tussen de medewerkers? En hoe wil je dat deze mensen zich voelen na afloop van jouw toespraak?

Onderzoek toont dat mensen veel vergeten wat je zegt, maar dat ze het opgeroepen gevoel veel langer onthouden.

3. Gebruik beeldende taal
Een goede manier om meer gevoel op te roepen bij jouw publiek is door het gebruik van beelden. Niet alleen wordt jouw verhaal boeiender, maar deze reden is minstens zo belangrijk: het wordt dan ook veel leuker voor jou om het verhaal voor te dragen! Durf daarom ook te tekenen bij de voorbereiding!

Tip: Hier is een lijst met beeldende woorden die leiders gebruiken om hun publiek te inspireren.

4. Geef de terugblik betekenis 
Uiteraard kan een goede nieuwjaarstoespraak niet zonder een terugblik op het afgelopen jaar. Een chronologische opsomming ligt voor de hand, maar is vaak voorspelbaar en dus niet zo spannend. Ga liever voor een paar specifieke anekdoten. Zorg dat je hier een bredere betekenis aan toe voegt. Leuk voor Pieter van marketing dat hij ’s nachts uit bed gebeld werd en een Amerikaanse klant in nood heeft kunnen helpen, maar wat zegt dat over het bedrijf? En wat wil je collega’s hiermee vertellen? Zorg dat je de verbinding legt naar een bredere betekenis voor je publiek. “Dit is niet alleen heel knap van Pieter. Het is ook typisch voorbeeld van het bedrijf dat wij willen zijn, namelijk de klant centraal stellen, omdat we daarmee het verschil kunnen maken.”
__________________________________________________________________________
Spreek overtuigend in het openbaar
Wilt u leren presenteren zonder angst? Bent u op zoek naar een presentatietraining boordevol technieken en tips? Schrijf u dan in voor de driedaagse training Overtuigend Presenteren en ontdek de presentatievaardigheden waarmee u overtuigend spreekt in het openbaar. Meld u direct aan.  
__________________________________________________________________________

‘Meaning’ is volgens gedragseconoom Dan Ariely (zie hier zijn TED-talk) één van de belangrijkste factoren voor motivatie. Een stuk betekenis toevoegen aan jouw verhaal levert je zomaar een flink hoger rendement op dan een kerstpakket (maar schaf het ding niet direct af, dat brengt zijn eigen sores met zich mee).

CFO’s moeten de basics van de beïnvloeders van goed werkgeverschap en het waardepotentieel van human capital kennen, stelt ICS CFO Corinne Weeda. Ontdek in de masterclass ‘Duurzame waarde creëren met human capital’ tijdens CFO Day 2024 op 30 mei hoe Corinne de employee experience bij ICS heeft verbeterd.

5. Woordanalyse: Niet teveel “IK”
Een goede toespraak draait niet om jou maar om de medewerkers. En toch beginnen veel te veel toespraken en presentaties met “IK”. “IK vind het een eer om hier voor u te staan. IK ben blij dat u in zulke groten getale bent gekomen. IK zal vandaag iets vertellen over…” Ook dit kun je eenvoudig zelf controleren en voorkomen door je teksten in deze woordanalyse tool te zetten. Overigens, elke “IK” vervangen door “WIJ” is niet perse preferabel. Varieer door ook zo nu en dan mensen of afdelingen bij naam te noemen.

6. Geef richting
Te veel goede speeches eindigen als een nachtkaars. ‘Alles goed en wel’ zie je het publiek dan denken, ‘maar wat betekent dit voor mij?’. Of: ‘Ik wil best veranderen, maar wat verwacht je dan van mij?’ Het gaat er bij een nieuwjaarsspeech niet om wat jij wilt vertellen, maar wat een ander eruit haalt. Door jouw doel tastbaar en klein te maken, kunnen mensen er ook mee aan de slag.

“Dus de volgende keer dat een klant op een vreemd tijdstip belt, onthoud …”

7. Houd het kort. 
We begeleiden veel CEO’s en directeuren bij belangrijkste toespraken en hebben in al die jaren nog nooit meegemaakt dat mensen na afloop in de zaal verzuchten: “Goed verhaal, wel wat aan de korte kant.” Schrijf je de toespraak uit, gebruik dan deze handige calculator om direct te zien hoelang je toespraak ongeveer zal duren.
 
Job ten Bosch is Managing Director van Debatrix en oprichter van de Infograaf die dagelijks cijfers tot pakkende beelden vertalen. Job specialiseert zich in het ontwikkelen van overtuigende proposities en het tastbaar maken van complexe data. Debatrix is de Europese autoriteit op het gebied van speechen, TED-waardig presenteren en beïnvloeding. Hun experts trainen en coachen leiders in de politiek en het bedrijfsleven om hun boodschap met meer impact en inspiratie te delen. Volg hier hun wekelijkse overtuigtips.

Gerelateerde artikelen