Reiskosten: stilstaan kost geld

Onnodige doorlopende reiskosten tijdens Corona? Dankzij Radiuz daalden de reiskosten maar liefst 92 procent.

De Coronacrisis heeft invloed op iedere organisatie, niet alleen op de core business maar ook op andere processen. Een onderdeel waar je wellicht niet direct aan denkt is het mobiliteitsbeleid. Nu medewerkers gevraagd worden zo veel mogelijk thuis te werken, maken veel organisaties onnodige reiskosten. Bij Radiuz daalden de reiskosten met maar liefst 92% doordat zij alleen betalen voor daadwerkelijk gebruik.

Thuiswerken in plaats van naar kantoor gaan en het voeren van conference calls in plaats van fysieke klantbezoeken worden een nieuwe standaard voor jouw (ambulante) medewerkers. Deze situatie heeft acuut gevolgen voor de mobiliteitsbehoefte van jouw medewerkers. Door direct actie te ondernemen beperk je zoveel mogelijk de financiële gevolgen hiervan.

Is mobiliteit na Corona nog wel één van de grootste kostenposten?

Veel organisaties hebben abonnementen of vaste reiskostenvergoedingen voor hun medewerkers om daarmee het woon-werk verkeer en/of zakelijke reizen af te leggen. Deze kosten lopen altijd door, ook wanneer je medewerkers niet reizen.

Radiuz adviseert je deze vaste reiskosten in kaart te brengen. Deze uitgaven zijn namelijk niet nodig. Niet alleen in deze tijd zijn dit onnodige kosten, maar ook zonder ingrijpende gebeurtenis als het Coronavirus worden onnodige doorlopende reiskosten gemaakt.
Een aantal van deze momenten zijn:

  • de vijf weken dat een fulltimer met vakantie is.
  • de gemiddelde zes dagen dat men ziek is in een jaar.
  • de zes feestdagen die in 2020 op een werkdag vallen.
  • eventuele thuiswerkdagen.

De volgende maatregelen kan jouw organisatie nemen om minder (vaste) reiskosten te hebben:

  1. Kijk kritisch naar de toekenningscriteria van zowel functionele- als arbeidsvoorwaardelijke auto’s. Er zijn tegenwoordig immers veel goed(koper)e alternatieve mobiliteitsoplossingen.
  2. Check alle OV-abonnementen. Reizen op rekening is in vrijwel alle gevallen goedkoper dan een abonnement of trajectkaart.

Bespaar reiskosten en bereik je doelen

Iedere organisatie heeft een mobiliteitsbeleid, vaak is deze nog traditioneel: kilometervergoeding, leaseauto of een vast abonnement. Dit gaat vaak gepaard met minimale flexibiliteit en onnodige kosten. Aan de hand van onze whitepaper krijg je inzicht in de aantrekkelijke kostenbesparing die je door een slimmer mobiliteitsbeleid kunt realiseren.

Je betaalt toch ook niet voor een hele taart,  als je maar een puntje wilt?

Met een ‘pay per use’ oplossing bespaar je als werkgever kosten. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders werken minder dan 20 uur. De meeste van hen reizen drie dagen per week naar kantoor, terwijl ze vaak een trajectabonnement voor de hele maand hebben. Door af te stappen van abonnementen en vaste reiskostenvergoedingen bespaar je als werkgever snel veel kosten. Met ‘pay per use’ betaal je alléén voor echt gebruik. Dus: reist jouw werknemer niet, dan heb jij geen reiskosten.

Grip voor de werkgever

Data van reisgegevens en -kosten bieden mooie kansen om te sturen op een efficiënter mobiliteitsbeleid. Data kan keuzes namelijk bevestigen of ontkrachten. In het mobiliteitsdashboard van Radiuz heb je alle reisdata op een overzichtelijke en begrijpelijke manier bij elkaar. Denk aan de volgende inzichten die je uit een data gestuurd mobiliteitsbeleid kan halen:

  • Kosten (per werknemer en vervoermiddel)Reisgedrag
  • Gebruik (per werknemer en vervoermiddel)
  • CO2-uitstoot

Flexibiliteit voor de medewerker

Daarnaast leveren we met ons mobiliteitsplatform meer flexibiliteit voor jouw medewerkers. Je laat hen zelf bepalen wanneer en hoe zij reizen. Zeker de komende maanden is dit van wezenlijk belang. Er is minder capaciteit in het OV, mensen willen drukte vermijden en het op grote schaal thuiswerken blijft voorlopig. Als werkgever kan je bijna niet anders dan het mobiliteitsbeleid van je organisatie flexibeler inrichten.

Voorbeeld Pay per use vs OV-Abonnement

Sophie reist drie dagen per week van Geldermalsen naar Utrecht Centraal. Haar trajectabonnement kost € 1.653,60 per jaar. Wanneer Sophie met de Radiuz-oplossing reist, kost dit traject jou als werkgever € 1.670,40 per jaar. Dat wil zeggen… als Sophie nooit ziek is en alle vrije dagen doorwerkt. Maar dat doet Sophie niet. Dus, als we de dagen dat Sophie thuisblijft wél meerekenen, komen we op een jaarbedrag van € 1.357,20. Voor jou als werkgever een besparing van € 296,40 op het trajectabonnement. En dat is dan nog maar voor één werknemer.

Meer weten?

Wil je meer weten over het besparen op reiskosten en wat Radiuz voor jouw organisatie en medewerkers kan betekenen? Neem gerust contact op via 030 30 40 641, de Mobility Consultants staan voor je klaar. Of ga naar www.radiuz.nl voor meer informatie.

 

Gerelateerde artikelen